[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

هجوم ملخ‌ها به حاشیه پریشان ، روزنامه شیراز نوین

برخی مناطق استان فارس از جمله دریاچه پریشان حدود سه سال است که درگیر طغیان ملخ‌های مراکشی شده و به گفته متولیان امر، عملیات مبارزه با این آفت در ۶هزار هکتار از مزارع شهرستان کازرون آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال در بیش از ۳۰هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی صورت گیرد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، حدود سه سال است که ملخ مراکشی که در ایران نیز شایع است، در سطح استان فارس طغیان کرده و از سال گذشته جمعیت این آفت در سطح فارس و به خصوص بستر دریاچه پریشان زیاد شده است.
فارس، سه سال درگیر مبارزه با ملخ مراکشی
از ابتدای امسال نیز اخباری مبنی بر طغیان ملخ مراکشی در پیرامون دریاچه پریشان منتشر شده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس، ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری در این‌باره گفت: سال ۱۴۰۱ مبارزه با ملخ در شهرستان‌های کازرون، ممسنی و خرامه در وسعتی بالغ بر ۱۳هزار هکتار انجام شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ وضعیت ملخ مراکشی در بستر دریاچه پریشان طغیانی شده و مبارزه با این آفت در این منطقه آغاز و پیش‌بینی می‌شود که این کار تا حدود ۲۰هزار هکتار از اراضی این منطقه انجام شود.
امروز هم برای بار دیگر مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از طغیان ملخ‌های بومی مراکشی برای سومین سال متوالی در این استان خبر داد.
جاوید عباسی افزود: کار مبارزه با کانون‌های آلوده در شهرستان‌های مدنظر فارس در دستور کار قرار گرفته و از ۲۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲ مجدداً درگیر ملخ مراکشی در بستر دریاچه پریشان شهرستان کازرون شده‌ایم.
به گفته وی، عملیات مبارزه با این آفت در ۶هزار هکتار از مزارع شهرستان کازرون آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال در بیش از ۳۰هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی داشته باشیم. عباسی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود مبارزه با این آفت تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد، ادامه داد: بیشترین سطوح مبارزه با این نوع ملخ در شهرستان کازرون و حوزه تالاب پریشان صورت گرفته است.
آغاز طغیان ملخ‌های شکم‌بادمجانی در شمال فارس
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به وجود ملخ‌های شکم‌بادمجانی در سطح برخی از مزارع این استان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم از اواخر فروردین‌ماه امسال شاهد طغیان ملخ‌های شکم‌بادمجانی در شهرستان‌های شمالی فارس از جمله خرمبید، آباده و اقلید باشیم. عباسی عنوان کرد: مبارزه با این آفت در ۱۵هزار هکتار از مزارع و باغ‌های این شهرستان‌ها تا پایان خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت. وی از کشاورزان و بهره‌برداران خواست تا نسبت به پایش آفت ملخ مراکشی در مزارع، باغ‌ها یا مراتع اطراف خود اقدام کنند و در صورت مشاهده جمعیت‌های ملخ در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
ملخ مراکشی نخستین بار در مراکش جمع‌آوری شده و به همین دلیل به آن ملخ مراکشی می‌گویند. این ملخ‌ها که در شمال آفریقا، جنوب و شرق اروپا و غرب آسیا یافت می‌شوند، اغلب به صورت تکی زندگی می‌کنند، اما در برخی سال‌ها تعداد آنها افزایش می‌یابد و به صورت گروهی به مناطق کشاورزی حمله کرده و باعث تخریب مزارع می‌شوند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی