[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

مدیر مرکز سعدی‌شناسی: چهلمین دفتر سعدی‌شناسی هم‌زمان با یادروز سعدی منتشر می‌شود، روزنامه شیراز نوین

اول اردیبهشت‌ماه از سال ۱۳۷۷ به نام و یاد سعدی شیرازی بزرگ داشته می‌شود و امسال نیز سعدی‌پژوهان در آرامگاه استاد سخن گرد هم می‌آیند و هرکدام درباره گوشه‌ای از اندیشه‌ها و حکمت سخن می‌گویند. نخستین یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۷ در شیراز برگزار شد؛ روزی که به یمن زیبایی‌های اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شد. اکنون آیین رسمی یادروز سعدی به رسم هر سال شامگاه ۳۱ فروردین برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، مهمان ویژه امسال این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریا اورس، سعدی‌شناس نام‌آشنای ترکیه‌ای است و پس از آن قطعه‌هایی از اشعار استاد سخن را سالار عقیلی به ساز و آواز 
می‌خواند.
میزبانی رایگان سعدیه از دوستداران ادب پارسی
آنچه تجربه می‌گوید، یکم اردیبهشت‌ماه، آرامگاه سعدی شیرازی از شلوغ‌ترین اماکن تاریخی و فرهنگی است؛ میراث‌فرهنگی فارس نیز بازدید از این مجموعه تاریخی و فرهنگی را برای عموم رایگان اعلام کرده است.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از گلباران آرامگاه، اجرایی رویداد فرهنگی، گردشگری کودک، رویداد هنری نقاشی گل و مرغ، خوش‌نویسی و نقالی از ویژه‌برنامه‌هایی است که به میزبانی این مجموعه فرهنگی، در هفته سعدی شیرازی برگزار می‌شود. محمد ثابت اقلیدی به خبرنگاران گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه سعدی آماده میزبانی از دوستداران ادب فارسی و ویژه‌برنامه‌های این هفته است.
در سالروز بزرگداشت سعدی شیرازی، تالار آرامگاه از ساعت ۹ صبح میزبان سخنرانی‌های علمی است و به گفته مدیر مرکز سعدی‌شناسی «در شیراز جنت‌تراز سعدی‌پژوهان بر خوان سعدی می‌نشینند و هریک از ظن خویش یار او می‌شوند».
کوروش کمالی سروستانی به خبرنگاران گفت: در بخش علمی هفته بزرگداشت سعدی شیرازی، میرجلال‌الدین کزازی درباره «سعدی و رزمنامه»، دکتر اصغر دادبه درباره «نگاه شاعرانه سعدی به مسئله جبر و اختیار»، دکتر ضیا موحد درباره «سعدی، زبان و شخصیت»، دکتر محمدنوید بازرگان درباره «چراغ آدمیت در دریچه باد»، دکتر زرین‌التاج واردی درباره «معرفت و محبت در نگاه سعدی و روزبهان»، دکتر محمدرضا خالصی درباره «نگاه هستی‌شناختی سعدی به دوستی» و دکتر معین کاظمی‌فرد درباره «ناظر معتبر در حکایت سعدی» سخن خواهند 
گفت.
او اضافه کرد: در این روز چهلمین دفتر سعدی‌شناسی نیز هم‌زمان با یادروز سعدی منتشر می‌شود و چهارمین نمایشگاه «سماع قلم» از آثار خوش‌نویسی سروده‌های سعدی با حضور استادان یدالله کابلی و محمد حیدری در تالار حافظ برگزار می‌شود.
صبح یکم اردیبهشت‌ماه آرامگاه شیخ اجل گلباران می‌شود و سپس سخنرانی‌های علمی تالار آرامگاه آغازگر برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی خواهد بود.
در آستانه بیست و ششمین هفته سعدی شیرازی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی درباره او نوشت: «سعدی یگانه‌ای است که سحر کلامش به غایت اعجاز دست می‌یازد و از آن ‌روست که ذکر جمیلش در افواه عوام افتاده و صیت سخنش را که در بسیط زمین رفته، همچون شکر می‌خورند و رقعه منشآتش را چون کاغذ زر می‌برند. سعدی بزرگ پیوسته به انسان عشق می‌ورزد و همین عشق است که او را در جهان پرآوازه می‌سازد؛ به‌گونه‌ای که بازتاب افق اندیشه‌اش، بنی‌آدم را اعضای یکدیگر می‌داند و همگان را در آفرینش ز یک گوهر و چنین است که جهان‌ گیر می‌شود. سعدی نیک‌گفتار و نیک‌پندار و ژرف‌بین است و با زبان، هنر، حکایات و تمثیل‌های خویش رهنمودی است بر عدالت و دادگر، حق‌پذیری و انسان‌مداری.»


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی