[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

طرز تهیه کباب تابه‌ای ، روزنامه شیراز نوین

کباب تابه‌ای نوعی کباب خانگی محبوب و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از آشپزخانه‌های منازل وارد منوی رستوران‌های بزرگ شده است. کباب تابه‌ای از غذاهای خوشمزه‌ای محسوب می‌شود که علاوه‌بر اینکه می‌توانیم از آن به‌عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار استفاده کنیم، می‌توان به‌عنوان یک غذای مجلسی و دوست‌داشتنی نیز سرو کرد. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می‌توانیم بدون آب و به‌صورت سرخ شده درست کنیم، یا اینکه در‌صورت تمایل آن را به‌صورت آبدار درست کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی:    ۴ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی:    ۲ عدد متوسط
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به‌اندازه کافی
روغن و زردچوبه: به‌اندازه کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
ابتدا پیازها را پوست گرفته و می‌شوییم سپس با دندانه متوسط رنده، رنده می‌کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می‌ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه حاوی پیاز اضافه کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم.
 مرحله دوم
مواد را خوب مخلوط می‌کنیم تا کاملاً یکدست شوند سپس مانند کباب کوبیده چند دقیقه مواد را ورز می‌دهیم تا منسجم شوند. اگر فرصت کافی دارید بگذارید مایه کباب حدود یک ساعت در یخچال بماند تا در پایان کباب بهتری داشته باشید، البته اگر فرصت ندارید می‌توانید این مرحله را حذف کنید.
 مرحله سوم
پس‌از اینکه مایه کباب را از یخچال خارج کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و با کمی روغن آن را چرب می‌کنیم. در ادامه مایه کباب را کف تابه می‌ریزیم و آن را صاف می‌کنیم به‌صورتی که قطر کباب در تمام قسمت‌های تابه یکسان باشد.
 مرحله چهارم
پس‌از اینکه کباب خودش را گرفت آن را به‌صورت دلخواه برش می‌زنیم (برای زیبایی بیشتری می‌توانید مانند کباب کوبیده به‌صورت طولی کباب را برش بزنید) سپس کباب را بر‌می‌گردانیم تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.
 مرحله پنجم
در این مرحله تقریباًً پخت کباب به پایان می‌رسد و باید سس کباب را آماده کنیم. برای این منظور رب گوجه‌فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت می‌دهیم تا کاملاً سرخ شود. این‌کار باعث می‌شود سس خوشرنگ‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشیم.
 مرحله ششم
البته باید مراقب باشید که رب گوجه‌فرنگی را نسوزانید زیرا سس کباب را بدمزه و کمی تلخ می‌کند. پس‌از اینکه سس گوجه‌فرنگی را خوب تفت دادیم نصف فنجان آب به‌همراه زعفران دم‌کرده، کمی آبلیمو و فلفل سیاه آن اضافه می‌کنیم و کمی مخلوط می‌کنیم تا مواد سس یکدست شوند.
 مرحله هفتم
پس‌از اینکه دو طرف کباب سرخ شد سس را به تابه حاوی کباب اضافه می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم تا سس به‌خورد کباب برود. در همین مرحله گوجه‌فرنگی‌ها را از وسط نصف کرده و کنار تابه می‌چینیم تا زمان آماده شدن کباب گوجه‌فرنگی‌ها نیز بپزند.
 مرحله هشتم
استفاده از سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده در کنار کباب تابه‌ای اختیاری است. در‌صورتی‌که تمایل دارید، سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت خلالی خرد، و سپس در روغن سرخ کنید. درآخر پس‌از اینکه کباب آماده شد آن را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و با گوجه‌فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده تزیین می‌کنیم.

 کباب تابه‌ای بدون روغن
اگر تمایل دارید کباب تابه‌ای را بدون روغن درست کنید باید چند نکته را رعایت کنید تا در پایان کباب تابه‌ای شما خشک و جمع نشود. برای تهیه کباب تابه‌ای بدون روغن حتماً از گریل یا تابه‌ای ضخیم چدنی استفاده کنید زیرا گریل باعث می‌شود که آب موجود در گوشت خشک نشود.
و در نتیجه کباب تابه‌ای شما پس‌از پخت آبدار و خوشمزه شود. در تابه‌های دو طرفه هم می‌توانید کباب تابه‌ای را بدون روغن درست کنید البته در این تابه‌ها آب موجود در گوشت خیلی زود خشک می‌شود و در پایان پخت نیز، کباب شما خشک می‌شود.
 کباب تابه‌ای زعفرانی
اگر بخواهید کباب تابه‌ای شما طعم و عطر زعفران داشته باشد باید ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را با ۲۵ گرم کره ذوب شده مخلوط کنید و در زمان پخت کباب با یک قلم‌موی تمیز روی کباب بکشید. این‌کار علاوه‌بر‌ اینکه باعث می‌شود کباب شما عطر زعفران بگیرد باعث لذیذتر شدن کباب نیز می‌شود.
 کباب تابه‌ای آبدار
اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای شما خشک نشود حتماً بگذارید کباب با حرارت پایین سرخ شود. اگر حرارت زیاد باشد، مایه کباب آب نمی‌اندازد و خیلی سریع خشک می شود، اما اگر با حرارت ملایم سرخ شود مایه کباب آب می‌اندازد و در پایان کباب آبدارتری خواهید داشت. برای داشتن کباب تابه‌ای ابدار باید زمان بیشتری برای سرخ کردن کباب بگذارید.
 کباب تابه‌ای دو رنگ
یکی‌دیگر از روش‌های پخت کباب تابه‌ای استفاد از ترکیب گوشت مرغ و گوسفندی است که این کباب خوشمزه و شیک برای مجالس بسیار مناسب می‌باشد. 
 کباب تابه‌ای در فر
یکی از روش‌های پخت کباب تابه‌ای که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از فر برای پخت کباب می‌باشد که در کشور ترکیه بسیار مرسوم است. 
 کباب تابه‌ای مرغ
در‌صورتی‌که به هر دلیل تمایل ندارید این کباب خوشمزه را با گوشت قرمز درست کنید، می‌توانید گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی