[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۰۵
  • دوره جدید

جهاد برای مدیریت بحران، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

////اشاره:
با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم. نزولات آسمانی پراکنده و طولانی‌مدت جای خود را به بارش‌های سهمگین در دقایق کوتاه داده‌اند و این در حالی است که زیرساخت‌های سنتی شهرهای ایران برای باران‌های استوایی آمادگی لازم را ندارند.
نوسازی زیرساخت‌های شهری برای تغییر اقلیم فرایندی زمان‌بر و پرهزینه است که نیاز به طرح‌های مطالعاتی پیچیده‌ای دارد. به همین دلیل باید زیرساخت‌های کنونی مدیریت سیلاب و دفع آب‌های سطحی را در آماده‌باش کامل قرار داد و سپس چاره‌اندیشی برای تغییر اقلیم و مقابله با باران‌های استوایی کرد.
لای‌روبی جداول، اجرای پروژه‌های لوله‌گذاری، احداث سیل‌بندها، پاک‌سازی شریان‌های شهری، اطلاع‌رسانی منسجم و لحظه‌ای، سامان‌دهی مسیل‌ها و اقداماتی از این دست می‌توانند در مهار بارندگی‌های سیل‌آسا نقش مؤثری ایفا کنند.
اما باید به یاد داشت که همه این اقدامات نمی‌تواند به طور کامل از آب‌گرفتگی معابر پیشگیری کند و نقاط فرودست همچنان در معرض بحران قرار دارند؛ بحران‌هایی که می‌تواند جان و مال شهروندان را به خطر اندازد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر جای گذارد.
به همین دلیل برای غلبه بر خشم طبیعت باید به تمهیدات کوتاه و بلندمدت به‌موازات هم اندیشید و از فرایندهای ایمن‌سازی غافل نشد.
زیر آب رفتن پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی و استان سیستان و بلوچستان ایران نشان از محرومیت و البته تغییر اقلیمی دارد که ریشه در غفلت انسانی و تجاوز به حقوق طبیعت داشته و برای غلبه بر آنها باید خشم زمین را آرام کرد.
در همین زمینه، گروه گزارش شیرازنوین مروری بر اقدامات شهرداری شیراز در راستای مدیریت بارش‌های رگباری اخیر داشته است. در بسیاری از نقاط شیراز، آرامش بهاری با مهار سیلاب جریان داشت و در برخی نقاط محروم هم شاهد خسارت‌هایی بودیم که ریشه در غفلت‌های متمادی دارد.
آماده‌باش، از نیروی انسانی تا تجهیزات
در همین زمینه، شهردار شیراز آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری در مواجهه با بارندگی‌ها را اعلام کرد.
محمدحسن اسدی از آمادگی شهرداری شیراز خبر داد و افزود: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مشکلی برای مردم به‌ وجود نیاید. وی با بیان اینکه نگاهمان به مسائل مدیریت شهری عمیق بوده، گفت: تمامی‌ کاستی‌ها و مسائل هر منطقه و گلوگاه‌های حساس را بررسی می‌کنیم و اجازه تکرار تجارب تلخ گذشته را نخواهیم داد.
مهار بحران در مدت‌زمان کوتاه
در همین زمینه، معاون شهردار شیراز از رفع آب‌گرفتگی با حضور به موقع مدیریت ‌شهری‌ خبر داد. روح‌الله خوشبخت در پاسخ به شیرازنوین با بیان اینکه بارش‌های سهمگین در مدت‌زمان کوتاهی مدیریت شد، خاطرنشان کرد: شدت و میزان زیاد بارندگی در مدت‌زمان اندک سبب آب‌گرفتگی در چند نقطه شهر شیراز شد که با حضور به موقع بخش‌های مختلف مدیریت شهری، شاهد رفع آب‌گرفتگی در اکثر نقاط و بازگشت روال عادی به سطح شهر بودیم. وی با اشاره به آب‌گرفتگی‌های برخی از نقاط شهر نظیر زیرگذر سرداران، عنوان کرد: به‌رغم شدت آب‌گرفتگی، تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای خدوم خدمات شهری تا ساعت ۲۳ زمینه تخلیه آب ‌‌و پس از آن پاک‌سازی یک‌ساعته این ‌زیرگذر را فراهم کرد.
 سعدی همچنان آبستن بحران
یکی از محورهای اصلی شیراز که در زمان بارندگی‌های سیل‌آسا متحمل خسارت‌های فراوانی می‌شود، منطقه سعدی است. زیرساخت‌های شهری در این منطقه از گسترش کافی برخوردار نیست و موقعیت جغرافیایی منطقه مستعد بروز بحران است.
از سوی دیگر بیشتر ساکنان این منطقه را طبقه محرومی شکل می‌دهند که جبران خسارت‌های سیلاب برای آنها سخت و جان‌فرساست. به همین دلیل باید رویکردهای مهار سیلاب را در این منطقه پراهمیت از کلان‌شهر شیراز تقویت کرد و در اندیشه راهکارهای بلندمدت برای ایمن‌سازی منطقه بود.
در همین زمینه جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در قرارگاه محرومیت‌زدایی، از تدابیر شهرداری شیراز در احداث بندهای کنترل سیلاب مسیل سعدی و اقدام به موقع گروه‌های جهادی نواحی بسیج و شهرداری شیراز در رفع آب‌گرفتگی قدردانی کرد.
سرهنگ پاسدار مجید علی‌پور گفت: تدبیر شهرداری شیراز در احداث بندهای کنترل سیلاب باعث شد تا از تکرار حوادث سیل سال ۹۸ جلوگیری شود. وی همچنین به اقدام به‌موقع گروه‌های جهادی نواحی مقاومت بسیج شیراز در کنترل سیلاب و رفع آب‌گرفتگی در برخی نقاط اشاره کرد.
 احداث سیل‌بند راهگشا بود
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین گفت: به دستور شهردار شیراز، سیل‌بند سعدی در چند ماه گذشته احداث شد و هم‌اکنون آب پشت آن جمع شده و پس از آرام‌سازی و به حرکت خود ادامه می‌دهد. علی‌حسین عباسی بیان کرد: اگر این سیل‌بند نبود، حرکت این حجم از آب به سمت شهرک سعدی باعث بروز اتفاقات ناگواری می‌شد. به گفته این مقام مسئول، بندهای کنترل سیلاب سعدی با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از انتقال رسوب بیشتر به سمت پایین‌دست احداث شده است.
 میزبانی شیراز از بارش‌های بی‌سابقه
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از تلاش‌ها و فعالیت‌های این سازمان در روز بارانی برای امدادرسانی به شهروندان خبر داد. هادی عیدی‌پور با اشاره به بارش‌های شدید و کم‌سابقه شیراز اظهار کرد: تا ساعت ۱۷ دیروز آتش‌نشانان شیراز ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند. او همچنین تعداد تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شیراز تا زمان مخابره خبر را ۱۱۴۰ تماس عنوان کرد.
به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی، ۲۳ واحد‌ عملیاتی جهت بازدید ایمنی دوره‌ای از محدوده‌ رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل‌های موردنظر مستقر بودند. وی همچنین با اشاره به اینکه ۲۴ ایستگاه عملیاتی سازمان آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل هستند، از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه حادثه با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی