[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۴۴۰
  • دوره جدید

کریدور اقتصادی عراق دست ماست، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: 
کریدور  اقتصادی عراق دست ماست
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در کریدور «راه‌توسعه» عراق، ایرانی می‌تواند از طریق مرزهای خسروی، مهران به مسیر توسعه متصل شود و برای حوزه آسیای میانه دسترسی خوبی ایجاد کند که به‌دنبال آن بار کشورهایی مانند عربستان و اردن حتی منطقه شاخ آفریقا از خسروی وارد ایران شوند که این امر یک فرصت برای ایران محسوب می‌شود. جواد هدایتی درباره تحقق ترانزیت 40‌میلیون تنی در پایان برنامه هفتم با توجه چالش‌ها و تنش‌های منطقه‌ای و سیاست‌های خصمانه دشمنان به‌ویژه اسرائیل برای حذف ایران از کریدورهای منطقه با به نمایش گذاشتن نقشه‌های ادعایی «برکت و نفرت» در جلسه اخیر سازمان ملل و تأکید بر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای حذف کشورمان از مسیرهای ترانزیتی منطقه، اظهار داشت: هدف‌گذاری ترانزیت 40‌میلیون تن برنامه هفتم است که ابلاغ شده و متولیان بخش ترانزیت ازجمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان دستگاه اجرایی، مکلف است تمام تلاش خود را انجام دهد تا این برنامه محقق شود یا به تحقق حداکثری برسیم. وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این عدد در هدف‌گذاری ترانزیت، بلندپروازانه ‌است و چالش‌ها و مشکلات زیاد خاص خود را دارد، اما یک فرصت محسوب می‌شود؛ چراکه با توجه به اتفاقات چند سال اخیر به‌ویژه پس‌از کرونا که از بن‌بست حمل‌ونقل و تجارت حمل‌ونقل زمینی رخ داد، شاهد یک روند روبه‌رشد در ترانزیت این حوزه بودیم. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:‌ استفاده از این فرصت‌های ترانزیتی برای کشور و با این هدف‌گذاری‌ها، شرایطی ایجاد می‌کند که می‌توانیم مشکلات این حوزه را جدی‌تر ببینیم و به آن‌ها بپردازیم. مانند اینکه تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌جمهوری در برنامه هفتم دیده شده و این موارد از فرصت‌هایی است که هدف‌گذاری ترانزیتی در برنامه هفتم ایجاد کرده ‌است؛ چراکه ظرفیت این ستاد ملی منجر به بهبود فرایند‌های داخلی و افزایش هماهنگی‌ها و ارتقای زیرساخت‌ها خواهد شد. به گزارش ایلنا، وی با تأکید بر اینکه در موضوعات بین‌المللی باید گفت تمام کشورها بدون تعارف در بحث ترانزیت رقیب هم هستند و تنها بحث اسرائیل نیست، افزود: ممکن است یک کشور در کریدوری همکار و شریک کشورمان و در کریدوری دیگر رقیب ما باشد. برای مثال کشور روسیه در کریدور شمال- جنوب همکار ایران است، اما در کریدور زنگزور و غرب به شرق رقیب ایران به‌حساب می‌آید. هدایتی اظهار داشت: در موضوعات بین‌المللی نه هیچ دوستی دائمی است و نه هیچ دشمنی.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی