خوشبختی شیراز با شگفتانه بلدیه، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
////اشاره:
شیراز در اتوبان توسعه قدم میزند. به شیراز که میآیید، این کلانشهر زیبا را فقط با گرههای ترافیکی در چند محور اصلی قضاوت نکنید؛ با ما به شهر زیرزمینی بیایید تا با یک انقلاب عمرانی عظیم در پروژه قطار شهری آشنا شوید. به بزرگراهها در محور شمالغربی و جنوبشرقی برویم تا از پروژههای آیندهنگر که برای تسهیل حملونقل و ایمنی شهروندان طراحی و رونمایی شدهاند، آشنا شویم. به مسیرهای دوچرخهسواری سبز در بام شیراز برویم که دوستدار محیطزیست و سلامت هستند و در تعالی سبک زندگی شهروندان نقشآفرینی میکنند. اینجا شیراز، پایتخت زیستمحیطی آسیاست و جای بهتری برای زندگی میشود. شهرداری شیراز در آخرین روز از هفته حملونقل از بسته شگفتانه رونمایی کرد. آغاز عملیات اجرایی و بهرهبرداری از ۳۰ پروژه شاخص شهرداری شیراز در حوزههای حملونقل و ترافیک، هوشمندسازی، زیستمحیطی، فرهنگسازی، خدمات شهری، گردشگری، ورزشی و... در چهلودومین گام از جهش عمرانی کلانشهر شیراز با اعتبار ۲۰هزار میلیارد تومان به مناسبت هفته ملی حملونقل برگزار شد.
ما در گام اول، آغاز عملیات اجرایی پارک سوار احمدی به عنوان بزرگترین پارک سوار جنوب کشور را همزمان با ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی جدید را جشن گرفتیم و سپس آیین رونمایی از ماشینآلات حملونقل عمومی و تجهیزات جدید سازمان حملونقل مسافر برگزار شد.
در گام سوم، آیین رونمایی و آغاز بهرهبرداری از نخستین جایگاه شارژ خودروی برقی در شیراز را به نظاره نشستیم و پس از آن نوبت به قطار عمرانی رسید که به ایستگاه آرین در امتداد خط ۳ مترو شیراز میرسد. اما بسته شگفتانه شهرداری شیراز در اینجا به پایان نرسید و پس از آن آیین افتتاح فاز نخست مسیر ۲۵ کیلومتری دوچرخهسواری کوهستان به طول ۵ کیلومتر در بزرگراه امام خمینی(ره) برگزار شد.
واپسین گام شهرداری شیراز، برگزاری آیین هفته حملونقل و تجلیل از فعالان این عرصه بود که در سالن چشمنواز همایشهای شهرراز شهرداری شیراز برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم بر عزم خدمتگزاری به مردم تأکید کرد و بر رساندن شیراز به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) تأکید کرد. سید ابراهیم حسینی از هدفگذاری به منظور ساختن شهری زیبا و آرام خبر داد و افزود: حوزه حملونقل با تمام بخشها در ارتباط است و شیراز جزو کلان شهرهایی است که از ظرفیتهای مردم در حوزه حملونقل بهره برده است. وی اضافه کرد: خدا را شاکریم که امروز نام شهرداری شیراز برای خدماترسانی به مردم مطرح است و برای شورای اسلامی شهر شیراز نیز عوامل اجرایی که انتخاب کرده، در انجام فعالیتها موفق باشند و مبتنی بر برنامهای که شورا تدوین کرده است، اقدامات را پیش ببرند و پیش روی مردم با سربلندی و افتخار بتوانیم ارائه کار داشته باشیم که موفقیت شهرداری و شورا برگ برنده است. حسینی ادامه داد: موفقیت شهردار و مدیریت شهری، در واقع موفقیت شورا محسوب میشود؛ چراکه ما یک خانواده هستیم که در کنار هم قرار داریم. وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در همه حوزههای مدیریت شهری رقم خورده که در حوزه حملونقل هم امروز شاهد افتتاح و کلنگزنی پروژههای متعدد هستیم، گفت: حملونقل و مترو مهم است؛ چراکه مردم اهمیت دارند و ما خدمتگزار آنها هستیم. وی تصریح کرد: در شهرهای مختلف موضوع پیوست فرهنگی مطرح شده است، اما اینکه آییننامه اجرایی پیوست فرهنگی و اجتماعی با مدل عملیاتی و نظارت دقیق بر آن صورت بگیرد، برای اولین بار در شیراز نوشته شده است. لذا از شهردار شیراز درخواست دارم در مسیر اجرای این مسیر فرهنگی پروژههایی که امروز کلنگزنی شده است با برگزاری یک مسابقه از سوی سازمان فرهنگی، پیوست فرهنگی آنها نوشته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: ظرفیت فرهنگی که هماکنون به کمک حوزه حملونقل ایجاد شده و تأکید این معاونت بیش از پیش بر حوزه فرهنگسازی است که منجر به وقوع اقدامات شاخص خواهد شد. این مقام حوزه نظارت و سیاستگذاری در حوزه شهری با تأکید بر اینکه همه خدماتی که در بخشهای مختلف ارائهشده سبب شده که شیراز به شهری آرام برای زندگی مطرح شود، از خانواده بزرگ ۱۳هزار نفری شهرداری شیراز تقدیر و عنوان کرد: همه کارها به حملونقل منتهی میشود.
در ادامه این مراسم، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: شاهد تداوم اندیشههای ناب مهدوی و فاطمی در همه صحنههای اسلام و انقلاب باشیم.
ابراهیم عزیزی ادامه داد: ارزشهای دینی ما حکم میکند که فاصله شمال تا جنوب را کم کرده، مشکلات مردم مناطق محروم را موردتوجه قرار دهیم و زیرساختهای شهری را در این افق دنبال کنیم. وی تصریح کرد: بر اساس نگاه اعتقادی، باید بپذیریم که عقبماندگیها را باید جبران کرد که خوشبختانه در مدیریت فعلی شهری شیراز، این نگاه حاکم شد. به گفته این مقام مسئول، امروز در شیراز شاهد از تلاشهای شهرداری و شورای این کلانشهر در حوزه حملونقل هستیم که از قضا این حوزه از حوزههای حاکمیتی هم محسوب میشود و همه حاکمیت وظیفه دارند که توسعه حملونقل را چه در بخش تقنین و قانونگذاری و چه در بخش اجرا دنبال کنند. وی با بیان اینکه امروز بخش اعظمی از رضایتمندی مردم به حوزه حملونقل بازمیگردد، افزود: وقتی هدفگذاریها درست با رویکرد عدالت محور و توسعه متوازن باشد، بدین معناست که در مسیر کاملاً هوشمندانه حرکت میکنیم و برنامهریزی و اجرا به سمتی پیش میرود که هدفهای درست را محقق کند. وجود ۴ خط مترو در شیراز که در حال بهرهبرداری و اجرا و اقدام قرار دارد نیز نشاندهنده نگاه درست به آینده است. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تسریع این حرکتها، عنوان کرد: در شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز اولویتها و نیازمندیها در مسیری هدایت میشود که سالهای آینده این کلانشهر را تضمین میکند.
عزیزی با بیان اینکه قدردان مدیریت مبتکرانه با بهرهمندی از روحیه جمعی در شیراز هستیم، عنوان کرد: معتقدیم این حرکتها شیراز را به بالاترین و بهترین جایگاه میرساند؛ البته مردم شیراز شایسته بیش از اینها هستند؛ چراکه در همه صحنههای طولانی انقلاب حاضر شدند. درادامه این مراسم، شهردار شیراز در این مراسم بر گسترش متوازن خدمات و امکانات شهری تأکید کرد و از سرمایهگذاری کلان مدیریت شهری به منظور گسترش زیرساختها خبر داد. محمدحسن اسدی با بیان اینکه یکی از کلان مأموریتهای کلانشهرها در حوزه ترافیک تعریف میشود، بیان داشت: امروزه در پیشرفتهترین کلانشهرهای داخلی و بینالمللی، ترافیک و حملونقل یکی از دغدغههای مدیریت شهری است و برنامههای متعددی در راستای کاهش آلایندگیها انجام میشود. وی با اشاره به اینکه یک دستگاه اتوبوس ۱۰میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: امروز نشان توسعهیافتگی در کلانشهرها گسترش زیرساختهای حوزه حملونقل است و ما راهی طولانی در پیش داریم. اما مدیریت شهری به تنهایی توانایی دستیابی به این حوزه را ندارد و نیاز است دولت برای کمک به این مجموعه به میدان بیاید. او با قدردانی از همه فعالان این حوزه، خاطرنشان کرد: اهمیت زیاد حوزه حملونقل و ترافیک موجب شد تا یک روز کامل را به این امر اختصاص دهیم.
شهردار شیراز تصریح کرد: مدیریت شهری بهتنهایی توانایی این بار سنگین را ندارد و دولت باید در پروژههای زیرساختی همانند مترو با جدیت ورود کند. وی خاطرنشان کرد: امروز اصلیترین نیاز ما تأمین واگن و پس از آن مجوز صدور و انتشار اوراق مشارکت تبصره و بند موجود در بودجه امسال است.
اسدی افزود: بیش از ۸۰ درصد از بودجه ۳۲همتی شهرداری شیراز در سال جاری عمرانی است و مصداق این مدعا تقاطعها، مترو، آسفالت، خرید اتوبوسها، اخذ تسهیلات برای تاکسیرانان و همه نشان از اهمیت حوزه حملونقل دارد. وی اضافه کرد: ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی را امروز آغاز کردیم. همچنین برای نخستین بار ایستگاههای شارژ برقی برای خودروهای برقی را در این کلانشهر در دستور کار قرار دادیم؛ چراکه یکی دنیا به این سمت پیش رفته و یکی از مؤلفههای این موضوع هم وجود ایستگاههای شارژ برقی است. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز ادامه داد: وجود ۳۱ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در این کلانشهر نیز در نوع خود در کشور بینظیر است که بخش نخست آن امروز به بهرهبرداری میرسد و این موضوع هم نشان از اهمیت به موضوع توسعه حملونقل عمومی دارد.
اسدی همچنین با اشاره به برگزاری پیادهروی بزرگ با حضور شهروندان شیرازی در روز جمعه ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته ملی حملونقل عمومی عنوان کرد: تا روز گذشته ۷۵هزار نفر از شهروندان برای شرکت در این پیادهروی اعلام آمادگی کردهاند که قطعاً به ۱۰۰هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد. وی یادآور شد: استقبال شهروندان، نشان از اعتماد و همراهی آنها با مدیریت شهری دارد که قابلستایش و قدردانی است.
شهردار کلانشهر شیراز همچنین اظهار کرد: یکی از کلانمأموریتها و کلانمشکلات در کلانشهرها، موضوع حملونقل و ترافیک است. اسدی افزود: امروز در پیشرفتهترین شهرهای دنیا و چنددهمیلیونی جهان و ایران، یکی از دغدغههای مدیریت شهری موضوع حملونقل و ترافیک است و همه برنامهریزیها حول ساماندهی حملونقل، کاهش ترافیک و کاهش آلایندگی است. وی با تأکید بر این موضوع که امروز نشان توسعهیافتگی به زیرساختهای حملونقل بهویژه کلانشهرها برمیگردد، افزود: در تلاش هستیم تا در این حوزه پیشرفت کنیم.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین ضمن تبریک هفته ملی حملونقل و فرارسیدن سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، از شهردار شیراز و همکاران وی در حوزه حملونقل و ترافیک تقدیر کرد و گفت: انصافاً پروژههای خوبی در این حوزه در مناطق مختلف شیراز به ویژههای عمرانی، مترو، هوشمندسازی دوربینها و تابلوهای ترافیکی، استفاده از هوش مصنوعی و... انجام شده است.
رضا محمدیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات زیادی در حوزه حملونقل و ترافیک انجامشده یا در دست اجرا قرار دارد. وی با تصریح بر ابراز تأسف از این موضوع که برخی مدیران بهجای کار کردن به دنبال حرف زدن و حاشیهسازی هستند، گفت: کسی که اهل حرکت و جهاد باشد، کار خود را دنبال میکند و وارد حاشیهها نمیشود. رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین در خصوص پروژه احداث پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۳۵۰۰ واحد پارک خودرو هم عنوان کرد: این پروژه با توجه به اینکه در موقعیت اتصال خط ۱ به ۴ مترو قرار گرفته، تأثیر زیادی در تسهیل ترافیک و دسترسی به ایستگاههای بافت تاریخی و حرم مطهر دارد. از طرفی با توجه به قرارگیری بناهای تاریخی و گردشگری در این مسیر، این پروژه تأثیر خود را بهعنوان تأثیر منطقهای نشان خواهد داد. محمدیان اضافه کرد: سه پروژه همانند این پروژه در آیندهای نزدیک نیز در محدودههای ترافیکی، بافت تاریخی و مرکزی شیراز اجرایی خواهد شد. این مقام سیاستگذار در حوزه ترافیک شهری خاطرنشان کرد: در کلانشهر شیراز باید به این سمت برویم که استفاده از حملونقل عمومی که اکنون حدود ۲۰ درصد از سفرهای روزانه با مترو و اتوبوس را شامل میشود، به ۶۰ درصد برسد تا شاهد بهینه شدن ترافیک باشیم. در ادامه این مراسم، مدیرکل ترافیک سازمان شهرداریهای کشور با یک خبر نویدبخش در شیراز حاضر شد و از اختصاص واگن به کلانشهرهایی خبر داد که زیرساخت آنها در مراحل نهایی قرار دارد. محمد باباییزاده دراینباره افزود: بر اساس وعدهای که در خصوص رفع مشکلات قرارداد تأمین واگن داده بودیم، خوشبختانه طی روزهای گذشته موفق شدیم ارز لازم را از طریق بانک به شرکت چینی انتقال بدهیم و حمل واگنها از شانگهای چین به کشور آغاز شده است. وی نوید داد: در دوره مدیریت شهری فعلی اولین واگن و تجهیزات وارد شده به کشور به شیراز تحویل داده میشود که اتفاق بسیار خوبی است.مدیرکل ترافیک سازمان شهرداریهای کشور تصریح کرد: طی دو هفته گذشته موفق شدیم از محل صندوق توسعه ملی تأییدیه تخصیص ارز گرفته و در حوزه سرمایهگذاری خارجی قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن مترو اولویت یک قرار داده شد. همچنین با توجه به اینکه پیشپرداخت از این محل مهیاست، امید است در دوره مدیریت شهری قراردادها فعال سازی شود؛ چراکه فقط سهم شهر شیراز بالغ بر ۲۰همت است و مبلغ قرارداد ۴۰میلیون یورو
است.
باباییزاده خاطرنشان کرد: در بازدیدهایی که از خطوط مترو خواهیم داشت، تلاش ما بر این است که با توجه به توسعه و پیشرفتی که خطوط داشتهاند، سهمها اختصاص یابد. از سوی دیگر اولویت بر آن است که منابع دولت با توجه به شاخصهای کارشناسیشده به شهرهایی اختصاص یابد که خطوط مترو آنها پیشرفت بیشتری داشته باشد. وی اضافه کرد: سهم شیراز از قرارداد ۸۴۰میلیون یورو کمتر از ۲۰همت نیست و میتواند نیاز این کلانشهر را به واگن قطار شهری تا ۱۰ سال آینده از محل این پروژه تأمین کند.
مدیرکل ترافیک سازمان شهرداریهای کشور همچنین از شهردار شیراز، رئیس سازمان قطار شهری، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز و رئیس سازمان حملونقل بار قدردانی کرد. باباییزاده خاطرنشان کرد: همچنین در بحث سرمایهگذاری خارجی قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن را اولویت اول قرار دادیم. با توجه به اینکه پیشپرداخت از آن موجود است، امید داریم که در همین دوره مدیریت شهری این قرارداد فعال شود. سهم شهر شیراز در این قرارداد حدود ۲۰همت است و نیاز قطار شهری این کلانشهر تا ۱۰ سال آینده از این پروژه تأمین خواهد شد.
معاون استاندار فارس نیز در این مراسم به مشارکت شهرداری در بزرگراههایی که از پیرامون این کلانشهر میگذرد هم اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز در اجرای پروژه بزرگراهی قره پیری و آزادراه شیراز به بوشهر نیز مشارکت خواهد کرد.
محمود رضایی از پروژههای جدید حملونقلی شهرداری شیراز که امروز به بهرهبرداری یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد هم تقدیر کرد و افزود: رانندگان نقش بسیار مؤثری در حوزه حملونقل دارند و نامگذاری هفته حملونقل بر مبنای ایثارگری رانندگان است که در این حوزه تلاش مضاعف دارند. وی افزود: حملونقل یک سیستم واسطهای بین فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود و بازیگران زیادی در این حوزه به ایفای نقش میپردازند. او تصریح کرد: با توجه به جمعیت فعلی شیراز و تعداد خودروهای سطح این کلانشهر که عددی بیش از ۴۰۰هزار دستگاه را شامل میشود، باید متناسب با توسعه اجتماعی شهری، توان شهرداری متناسب با این موضوعات رشد کند. معاون عمرانی استاندار فارس تصریح کرد: شهرداری شیراز در ساخت تعداد زیادی از آزادراههایی که از حاشیه شهر شیراز عبور میکند، مشارکت دارد و در پروژههایی همچون کمربندی جنوبی، شهرداری شیراز بر اساس مصوبه شورای شهر قصد مشارکت خواهد داشت. وی تأکید کرد: استفاده از مبنای علمی مبتنی بر تکنولوژی، موضوعی است که باید اجرایی شود.
رضایی پیشنهاد کرد: وزارت کشور شرح خدمات طرح جامع حملونقل با طرح جامع شهر ادغام کرده و مبنای تصمیمگیریها قرار گیرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این مراسم بیان کرد: حوزه حملونقل، طیف وسیعی از فعالان این حوزه را تشکیل میدهد. وی با بیان اینکه رانندگان نقش مؤثری در بحث حملونقل دارند، از فعالیت ایثارگرانه آنها در دوران مختلف بهویژه دروان شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد و افزود: در سطح استان ۶۰هزار راننده کامیون داریم. در سطح شهرها هم تعداد زیادی رانندگان تاکسی، اسنپ، اتوبوس، رانندگان ریلی، تاکسیهای فرودگاه و... مشغول به فعالیت هستند.
رضایی به حضور استاندار فارس در مراسم اخیر بهرهبرداری از تعدادی پروژههای بزرگمقیاس شهرداری شیراز اشاره و عنوان کرد: مدیریت ارشد فارس معتقد است که در مقایسه با سایر کلانشهر، فعالیت مترو شیراز به لحاظ زیرساختها با کلانشهرهای همتراز ستودنی است. وی به نقش شهرداری در ساخت و ساز معابر و حملونقل شهری اشاره کرد و افزود: با توجه به افتتاح چند پروژه حملونقلی طی ۲ ماه گذشته با حضور استاندار فارس، نظر وی بر این بود که فعالیت شهرداری شیراز در حوزه زیرساخت حملونقل بسیار پیشرفتهتر از کلانشهرهای همتراز این شهر است. رضایی همچنین از مشارکت شهرداری شیراز در اجرای پروژه بزرگراهی قرهپیری حدفاصل شهر شیراز و صدرا خبر داد و خاطرنشان کرد: مشارکت در آزادراه شیراز- بوشهر از دیگر پروژههای اجرایی توسط شهرداری شیراز خواهد بود.
وی اضافه کرد: حملونقل یک سیستم واسطهای است که فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی بسیاری را در بر دارد و با شهر پرآوازهای همچون شیراز که پایتخت محیطزیست آسیا معرفی شده، هنوز هم جای کار بسیاری دارد تا به شأن و جایگاه واقعی خود دست بیابد. رضایی ادامه داد: طرح جامع کلانشهر شیراز مراحل نهایی آن در حال سپری شدن است و باید این موضوع مدنظر باشد تا کلیه نیازهای شهری به ویژه در حوزه حملونقل، ساماندهی نقاط پیرامونی شهر شیراز، حاشیهنشینی و راههای روستاهایی که منجر به ایجاد ترافیک میشوند، در دستور کار باشد. معاون عمرانی استانداری فارس تأکید کرد: اقدامات اجرایی پیش روی شهرداری شیراز باید بر اساس مطالعات دقیق علمی و کارشناسیشده و استفاده از تکنولوژی باشد. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: احداث پارکینگ از مسائل موردنیاز این کلانشهر است که پس از تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک در شهریورماه سال گذشته و ابلاغ آن به شهرداری، یک چراغ فراروی شهرداری شیراز روشن شد و ما توانستیم بر اساس مبانی علمی، جانمایی احداث پارکینگهای طبقاتی و دیگر پارکینگها در سطح کلانشهر شیراز را دنبال کنیم. هادی شهدوست شیرازی با بیان اینکه امروز شاهد کلنگزنی ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی در شیراز هستیم، افزود: این پروژه یکی از پروژههای بزرگمقیاس جنوب کشور محسوب میشود که در نوع خود بینظیر است و میتواند توسعه حملونقل را بر پایه حملونقل همگانی محقق کند. وی خاطرنشان کرد: این مجموعه بالغبر ۸۷هزار مترمربع زیربنا دارد و شامل پارکینگهای طبقاتی برای دسترسی شهروندان، زائران و مجاوران حرم مطهر احمد بن موسی(ع) از جنوب محور خیابان حضرتی است.
به گفته معاون شهردار شیراز، همچنین این پروژه در مرکز کلانشهر شیراز واقع شده و شامل زائرسرا، سرویسهای بهداشتی، حمامها، مراکز خرید، احتمالاً هایپرمارکتهای بزرگمقیاسی که بتواند خدمات به شهروندان همین منطقه ارائه دهد و مسیر اتصال خط ۱ به ۴ قطار شهری شهرداری شیراز است که توسط اتوبوسهای برقی رقم خواهد خورد. شهدوست شیرازی تصریح کرد: اتوبوسهای برقی از چهارراه زند تا موقعیت فعلی این پروژه خدمات ارائه کرد. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان کرد: تنها راه دسترسی به بافت تاریخی و حرم احمد بن موسی(ع) از مسیر شمالی بود که با احداث این پروژه، این امکان به وجود میآید که دسترسی از جنوب هم بهوسیله حملونقل عمومی تسهیل ببخشیم. این مقام مدیریت شهری در حوزه حملونقل و ترافیک شهری بیان کرد: اجرای ۳۰ پروژه با اعتباری بالغبر ۲۰هزار میلیارد تومان ثمره تلاش همکاران ما در این معاونت طی یک سال گذشته بوده است.
شهدوست شیرازی ادامه داد: زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر شیراز یکی از حلقههای مفقوده پاک بودن شهر شیراز بود که امروز به همت مجموعه همکاران حملونقل و ترافیک و به دستان توانمند شرکتهای دانشبنیان توانستیم آن را به بهرهبرداری برسانیم. شهدوست شیرازی تصریح کرد: حملونقل پیشران توسعه است و لذا ما باید با پیشرفتهای فناورانه همراه شویم. وی افزود: همچنین استفاده از خودروهای بهروز همانند میدلباسهایی که اخیراً به ناوگان جمل و نقل عمومی شیراز اضافه شده، در راستای حفظ پاکی هوای کلانشهر شیراز بهعنوان پایتخت زیستمحیطی آسیا از سال گذشته اجرایی شد. معاون شهردار شیراز همچنین اعلام کرد که بهزودی اولین دستیار هوش مصنوعی در هفت محور به کمک حوزه حملونقل و ترافیک این کلانشهر برای اولین بار در کشور میآید.
شهردار منطقه شش شیراز نیز در این آیین از شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز و معاونین و مدیران شهرداری شیراز و همچنین زحمات هیئت دوچرخهسواری و همکاران شهرداری منطقه ۶ قدردانی کرد. مسعود قادری گفت: پروژه دوچرخهسواری دارای ۳۱ کیلومتر مسیر است که امروز ۵ کیلومتر آن به بهرهبرداری میرسد.رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز هم بیان کرد: اتصال خط اول به سوم ظرفیتی ۳۳ کیلومتری ایجاد خواهد کرد و جابهجایی شهروندان این منطقه به دیگر مناطق شیراز را تسهیل میکند. علی کلانتری افزود: برای دهه فجر امسال دستگاه حفاری مکانیزه به ایستگاه آفرینش در خط ۳ خواهد رسید. در مردادماه هم دو دستگاه قطار به حملونقل ریلی شیراز اضافه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع مجموعاً یکهزار و ۱۰۰میلیارد تومان قرارداد دارند که با مصوبه شورای شهر شیراز به مجموعه شمس عمران ارجاع داده شده و از امروز با دستور شهرداری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا نیز گفت: اولین ایستگاه خودروهای برقی در شهر شیراز و استان فارس به همت شهردار و معاون حملونقل در مدت ۱۵ روز نصب و راهاندازی شدهاند که مجموع ۹ ایستگاه، ۴ ایستگاه شارژ سریع و ۵ ایستگاه شارژ کند (ایستگاههای ای سی) هستند که عمدتاً در پارکینگها واقع شدهاند.محمدحسین رفان ظرفیت شارژرها را بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلووات متغیر دانست که برخی از ایستگاهها قابلیت شارژ همزمان دو خودرو را دارند. وی عنوان کرد: این ایستگاهها با دو پروتکل بینالمللی پروتکل چینی و پروتکل اروپایی شارژ میشوند. در تهران نیز تعدادی ایستگاه راهاندازی شده و در اصفهان نیز در حال کار روی چند ایستگاه هستند. مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا بیان کرد: هدف از این پروژه کاهش آلودگی و مصرف انرژی است که به نفع صنعت نفت و برق کشور خواهد بود.
گفتنی است، در آیین چهلودومین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز، در لوحهای جداگانهای از سوی حسینعلی امیری استاندار فارس و محمد باباییزاده مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، از تلاشهای ارزنده هادی شهدوست شیرازی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای دستاوردهای این حوزه و تبدیل آن به یکی از کلانشهرهای پیشرو در کشور و جایگاه برجسته و ممتاز آن قدردانی شد.
بر اساس این گزارش شایان ذکر است، آغاز عملیات اجرایی ۱۳ پروژه و افتتاح، بهرهبرداری و رونمایی از ۱۷ پروژه حملونقل و ترافیکی به مناسبت هفته ملی حملونقل در حوزههای هوشمندسازی، زیستمحیطی، خدماتی، فرهنگسازی، گردشگری، ورزشی و... در قالب بسته بیش از یکصدهزار میلیارد تومانی برای لبخند شهر در چهلودومین گام از جهش عمرانی شیراز با حضور مسئولان ملی، استانی و شهری به مناسبت هفته ملی حملونقل با اعتبار ۲۰هزار میلیارد تومان رقم خورد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین