[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

تقویت فرهنگ مقاومت در پرتو مفاهیم قرآنی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
تولیت حرم مطهر  شاهچراغ(ع) گفت: «عینیت سیاست و دیانت» در اسلام، به سبب به‌‌هم پیوستگی دنیا و آخرت در جهان‌‌بینی مبتنی بر قرآن است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کلانتری در جلسه هشتادوهفتم «جهاد تبیین» که در سالن شهید آیت‌الله دستغیب برگزار شد، گفت: در دنیای امروز، مجامع جهانی مدعی حقوق بشر و انسان‌های مادی‌گرای لیبرال، به اینکه در غزه زنان و کودکان را از بین می‌برند و خانه‌های آن‌ها را ویران می‌کنند، کاملاً بی‌تفاوت هستند؛ اما آن کسی که به معنای واقعی کلمه مسلمان است، طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) از هر گوشه جهان که صدای یک انسان بلند می‌شود خود را مسئول و در غم آن‌ها شریک می‌داند. وی در بخش دیگری ز سخنانش با بیان اینکه «معاد» یعنی این‌که بازگشت انسان و جهان به سوی خداوند است، ادامه داد: همه هستی از یک نقطه شروع می‌شود و با سیر یک مسیر مشخص که در جهان‌ هستی به ‌درستی تعریف شده ‌است، این حیات استمرار پیدا می‌کند و به نقطه شروع می‌رسد، مبدأ و معاد، یک چیز می‌باشد و آن «الله» است. وی در ادامه به چهار آیه در مورد «جهان آخرت» اشاره کرد، و افزود: در ضمیر انسان همیشه این علاقه است که جاودانه باشد و قرآن در پاسخ به این نیاز انسان می‌گوید جایی را طراحی کرده‌ایم که یک ویژگی‌ آن جاویدان بودن می‌باشد و مسیر تمام انسان‌ها به سوی همان مقصد نهایی است. دکتر کلانتری، ادامه داد: به‌عنوان مثال آن جنایتی که یزد در ۱۴ قرن پیش انجام داد آیا تمام شده است؟ خیر. همچنان ادامه دارد و آثار کار او همچنان به نامه اعمالش اضافه می‌شود؛ «إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ»؛ پس تا پایان دنیا که این موج‌های اَعمال مثبت و منفی ادامه دارد، حساب و کتاب اعمال باز است. زمانی که به تعبیر قرآن در صور دمیده می‌شود و دنیا پایان می‌یابد، طبق آیات قرآن این حیات مادی به‌هم می‌خورد و تمام می‌شود؛ اینکه بین تمام شدن این دنیا و آغاز قیامت چقدر فاصله است، در قرآن آیه‌ای وجود ندارد که این فاصله را بیان کرده باشد، ولی برخی از اهل‌بیت(ع) به آن اشاره فرموده‌اند. تولیت آستان مقدس، در ادامه به بررسی «نتایج فردی و اجتماعی اعتقاد به جهان آخرت» پرداخت و گفت: اعتقاد انسان به جهان آخرت دارای نتایج فردی و اجتماعی متعددی می‌باشد که با ولایت فقیه هم در ارتباط است. نخستین نتیجه این است که در نگاه انسان معتقد به معاد، جهان آخرت استمرار جهان دنیاست و در حقیقت مرگ، پل، گذرگاه و نقطه اتصالی است بین دو جهان، با این تفاوت که جهان دنیا «دار عمل» و جهان آخرت «دار حساب» و نتیجه است. در جهان‌‌بینی مادی، مرگ پایان‌‌بخش حیات است و پس‌از آن چیزی جز نیستی مطلق وجود نخواهد داشت. استاد دانشگاه تهران، تصریح کرد: بیشتر اعمال انسان با حکومت در ارتباط است و اگر بخواهیم آن را از عرصه کنار بگذاریم خلاف قرآن است؛ بر این اساس نه تنها اعمال انسان بلکه واردات قلبی انسان نیز محاسبه می‌شود. 
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، پیرامون ششمین نتیجه اعتقاد به جهان آخرت گفت: همان‌گونه که در توضیح اصل توحید گفته شد، حکومت و حاکمان و همه قوانین و دستوراتی که از سوی حکومت ابلاغ می‌‌گردد درصورتی مشروعیت می‌‌یابد که از اذن خداوند برخوردار باشند، زیرا حکومت بر هستی و حاکم علی‌‌الاطلاق هستی، خداست و وضع و ابلاغ قانون برای آدمیان، ورود به عرصه حکومت خداست و به همین سبب محتاج اذن خداوند است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی