[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۴۴۰
  • دوره جدید

۴ عامل کلیدی در تصادفات، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی علت اصلی مرگ جوانان و کودکان است، گفت: دولت طرحی جامع را در واکنش به چالش ملی حوادث ترافیکی با شعار «وفاق ملی» و با محوریت وزارت بهداشت آغاز کرده است.
 فرشید رضایی با بیان اینکه روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، گفت: نگرانی از افزایش نگران‌کننده آمار تصادفات رانندگی با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی افزایش می‌یابد. تعطیلات نوروزی می‌تواند خاطره‌ای خوش برای کودکان و خانواده‌ها باشد، اما متأسفانه هرساله صدها و هزاران خانواده به دلیل آن عزادار و اندوهگین می‌شوند. تصادفات در تمام دنیا موضوع مهمی است، اما در کشور ما علت اول مرگ جوانان و کودکان است. مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به حوادث جاده‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای بیانگر اهمیت توجه به حوادث ترافیکی است. حوادث جاده‌ای مهم‌تر از آن است که موردغفلت واقع شود و یک وظیفه واجب برای همکاری و تعهد سازمان‌های پاسخ‌گو و مسئول در کاهش تصادفات است.
وی در خصوص طرح جامع دولت برای کاهش حوادث ترافیکی افزود: دولت طرحی جامع را در واکنش به چالش ملی حوادث ترافیکی با شعار «وفاق ملی» و با محوریت وزارت بهداشت آغاز کرده است. معاونت اجتماعی پلیس راهور ایده اولیه پویش «نه به تصادفات» را مطرح کرد و همچنین نقش مهمی برای صدا و سیما و فضای مجازی در آن دیده شده است. اجرای این طرح از اول اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۴ ادامه دارد. بیش از ۲۵ سازمان‌ و نهاد مرتبط به آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی درمورد عوامل اصلی تصادفات می‌پردازند.
 4 عامل کلیدی در تصادفات
رضایی با بیان اینکه عامل انسانی در این پویش در کانون توجه قرار گرفته، اظهار کرد: عوامل انسانی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی که به عنوان عوامل کلیدی در تصادفات شناخته می‌شوند، بیشتر در کانون توجه قرار گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعتماد به نفس بالا در توانمندی برای کنترل وسیله نقلیه سبب می‌شود راننده درک خطر کمتری نسبت به حوادث جاده‌ای داشته باشد. مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: به نظر می‌رسد رفتارهای پرخطر رانندگی در ماه رمضان تا حدی کمتر می‌شود، اما به دلیل شرایط جسمی روزه‌داران در ساعات پایانی روز و کاهش قند خون و تعجیل برای رسیدن به سفره افطار، تصادفات قبل از افطار افزایش می‌یابد. با توجه به این علت مهم تصادف در ماه مبارک رمضان و تأکید بر عدم خواب‌آلودگی و تعجیل در رانندگی از موضوعات مهم پویش نه به تصادف است. در کشورهایی که میزان درک خطر حوادث جاده‌ای بالاتری دارند، میزان رفتارهای کم‌خطر در هنگام رانندگی افزایش می‌یابد و مسافرت‌ها ایمن‌تر می‌شوند. 
 توجه به عوامل انسانی در بروز حوادث ترافیکی
وی در خصوص اهداف پویش «نه به تصادف» افزود: افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات عوامل حوادث ترافیکی و تغییر رفتار رانندگان از اهداف برگزاری طرح پویش نه به تصادف به حساب می‌آید. «عجله در رسیدن به مقصد»، «سرعت غیرمجاز» و «سبقت غیرمجاز برای جبران زمان ازدست‌رفته» می‌توانند شیرینی عبادت و مسافرت را در ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز به کام مردم تلخ ‌کنند. رضایی با بیان اینکه برگزاری پویش «نه به تصادف» فقط یک قطعه از پازل حوادث جاده‌ای است، گفت: اصلاح و تأکید بر سه‌گانه «قانون»، «فرهنگ سلامت» و «تکنولوژی» اهمیت دارد. برخی نقاط جاده‌ای همچنان به نام نقطه پرخطر شناخته می‌شود و تاریکی مفرط جاده، پیچ‌های خطرناک، وجود برخی خودروهای غیراستاندارد در جاده و از همه مهم‌تر جریمه‌های ناکافی و غیربازدارنده نکات مهمی است و ضرورت دارد که در کنار آموزش عمومی موردتوجه واقع شوند. مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: یک نفر در هر ۲ ساعت به دلیل حوادث جاده‌ای جان می‌بازد. چندده‌هزار کشته و چندصدهزار مصدوم جاده‌ای نشان می‌دهد همکاری بیشتر و همدلانه‌تری برای مطالبه‌گری نیاز داریم. در طرح پویش نه به تصادف از ظرفیت تمامی رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و آموزش استفاده می‌شود. سازمان‌های مردم‌نهاد و داوطلبان سلامت نیز در این طرح مشارکت دارند و با برگزاری آموزش‌های گروهی و توزیع بروشورها و اقلام آموزشی دیگر و فعالیت در فضای مجازی به افزایش آگاهی عمومی کمک می‌کنند.
 امید به کاهش تصادفات
وی ضمن ابراز امیدواری برای کاهش حوادث ترافیکی افزود: دولت و نهادهای مرتبط با اجرای این طرح جامع امیدوار هستند که آمار تصادفات نوروزی پیش ‌رو نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد و سفری ایمن برای هم‌وطنان فراهم شود. تصادفات جاده‌ای در دوران کرونا کاهش یافت. کاهش حوادث جاده‌ای در دوران کرونا به دلیل ایمن‌شدن خودروها و جاده‌ها نبود و کار بسیار زیادی پیش پای دولت هنوز قرار دارد.
 به کاهش کوتاه‌مدت حوادث ترافیکی دلخوش نباشیم
رضایی در پایان اضافه کرد: طرح جامع کاهش حوادث ترافیکی، نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای مقابله با آمار غیرقابل‌قبول و غیرقابل‌باور تصادفات در ایران است، اما پایان کار نیست. اگر طرح کاهش حوادث جاده‌ای با موفقیت اجرا شود، نباید خود را با آمار کوتاه‌مدت فریب دهیم و باید باور داشته باشیم که کاهش پایدار تصادفات و حوادث جاده‌ای به سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری نیاز دارد. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، یکی از نهادهای همکار در این طرح ملی است و تمام ظرفیت فنی و تجربه طولانی خود در تغییر رفتارهای پرخطر و ترویج رفتار سالم را در اختیار سایر سازمان‌ها قرار می‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی