[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۳
  • دوره جدید

تاکید استاندار فارس بر تسریع اتمام پروژه های ریلی استان توسعه در امتداد ریل‌ها، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر - امین افشار فارس با این قدمت کهن و دارا بودن ذخایر عظیم گاز و نفت و توانمندی بالا در زمینه کشاورزی، معادن و. . . متاسفانه هنوز خط آهنی در حد نام و وسعت و جمعیت این خطه را ندارد. ریلی که اگر گسترش متعادلی به مانند تمام کشور در این استان هم داشت قطعا آمار تصادفات و حوادث بالا را کاهش می‌داد. حوالی خرداد ماه سال ۱۳۸۸بود که با افتتاح ایستگاه موقت راه آهن شیراز انتظار بیش از نیم قرن اهالی این خطه به واقعیت تبدیل شد. 
داشتن راه آهن در شیراز مقوله ای است که می‌توان آن را در حد آرزو دانست و شاید آرزوی داشتن قطار و سوار شدن بر آن در فارس همسن ورود خود قطار به ایران باشد» چون حدود 56 سال پیش این آرزوی اهالی فارس را به صورت مکتوب در نوشته ای از مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ نگار شوخ طبع کرمانی می‌توان سراغ گرفت. وی درمقاله ای مربوط به اول خرداد 1337 است و در کتاب «زیر این هفت آسمان» درج شده، این آرزوی اهالی فارس را بازتاب داده است. تا همین اواخر زمانی که دانشجویان فارس راه شهرهای دیگر را عمدتا با اتوبوس در پیش می‌گرفتند تا درس بخوانند و رفت و آمد کنند، دیگران از آنان می‌پرسیدند چرا با قطار عازم شهرهای دیگر نمی شوید؟ و هنگامی که با این پاسخ مواجه می‌شدند که استان فارس راه آهن ندارد، بسختی باورشان می‌شد استانی به اهمیت فارس، راه آهن ندارد. اما اکنون و با گذشت 8 سال از به صدا درآمدن سوت قطار در فارس هنوز آنچنان که باید این ظرفیت عظیم نتوانسته در بخش صنعتی استان اثر گذار باشد که یکی از مهمترین دلایل آن در بن بست قرار گرفتن شیراز در خطوط ریلی کشور است. به همین دلیل نیاز به توسعه شبکه ریلی استان و اتصال آن به بنادر مهم جنوب کشور و استان‌های همجوار از جمله موثرترین راهکارهای پیش روی مدیران دولتی استان است. در همین زمینه نیز استاندار فارس ضمن بازدیدهای مختلفی که از پروژه‌های توسعه ای خطوط مواصلاتی استان داشته بر گسترش این خطوط و اتصال فارس به شبکه‌های ریلی کشور تاکید داشته است. روز گذشته نیز محمدعلی افشانی همراه با معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از پروژه‌های در دست احداث خطوط ریلی استان بر تسریع در روند ساخت و ساز آنها تاکید کرد. 
انتقال 3 میلیون تن بار از جاده به ریل با ساخت راه آهن شیراز- بوشهر
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با اتصال راه ‌آهن شیراز به بوشهر، سالانه 3 میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می‌شود، گفت: با امتداد راه آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. 
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به راه آهن شیراز- بوشهر-عسلویه، اظهار داشت: راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه می‌تواند یکی از پروژه‌های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور محسوب شود. وی افزود: این محور ادامه راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان، شیراز عبور می‌کند. برای این که ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود و در این صورت است که راه آهن شیراز- بوشهر اقتصادی خواهد شد. معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در حال حاضر این راه آهن به شیراز رسیده است و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن، این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد. خادمی با تاکید بر این که راه آهن شیراز- بوشهر می‌تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، اظهار داشت: چیزی حدود 4 تا 5 میلیون تن بار در سال در بندر بوشهر ترخیص می‌شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای این که بتوانیم راه آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک ترین بندر متصل کنیم که نزدیک ترین بندر، بندر بوشهر است. وی با اشاره به مزیت‌های اتصال راه آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه 3 میلیون تن بار از روی جاده به ریل به وجود می‌آید. برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن، با توجه به اینکه شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست 50 درصد حمل و نقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می‌شود. همچنین برآورد کرده‌ایم که تا 20 سال آینده دو برابر شدن این حجم بار یعنی 6 میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز- بوشهر اظهار داشت: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود 440 کیلومتر است و طول راه آهن بوشهر به عسلویه 200 کیلومتر است. خادمی با اشاره به توجیه اقتصادی اتصال راه آهن بوشهر به عسلویه تاکید کرد: عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و عملا یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می‌شود و جزو منابع اقتصادی است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا کنون حمل و نقل کالا بر روی جاده تمرکز شده و لازم است که مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می‌رسد امتداد این خط، اقتصادی و منطقی خواهد بود. وی درباره سرعت قطار راه آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می‌شود در بخش مسافری حداکثر 160 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم 120 کیلومتر بر ساعت است. خادمی تاکید کرد: حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری 100 کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل و نقل از روی جاده است. وی درباره پیشرفت فیزیکی راه آهن شیراز به بوشهر گفت: از 440 کیلومتر راه اهن شیراز به بوشهر، زیرساخت احداث راه آهن 190 کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال‌های گذشته ضعیف بود و به همین دلیل سرعت کار در این پروژه به کندی پیش رفته است و به دنبال تقویت منابع از طریق جذب فایناس برای ساخت این مسیر هستیم.  استاندار فارس در بازدید از خطوط ریلی در حال ساخت استان گفت:  اعتبار احداث خط ریلی گل‌گهر- شیراز، شیراز - بوشهر و شیراز - اهواز باید به صورت یکجا دیده شود. محمد علی افشانی افزود: اعتبار احداث خط ریلی گل‌گهر- شیراز، شیراز - بوشهر و شیراز - اهواز به دلیل دارا بودن توجیه اقتصادی و فنی باید به صورت یکجا دیده شود. استانداری فارس، در جلسه هماهنگی و بررسی توسعه ریلی استان که با حضور معاون فنی و توسعه امور زیر بنایی سازمان برنامه بودجه کشور و معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد عنوان کرد:  منبع اصلی برای تامین اعتبار این خطوط ریلی فایناس می‌باشد که در این خصوص مذاکراتی انجام شده است. 
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین بازارهای مصالح ساختمانی کشور عراق می‌باشد که احداث این خطوط ریلی می‌تواند شرایط خوبی را برای صادرات فراهم آورد. افشانی ادامه داد: از آنجا که در ایام اربعین حدود 100 هزار نفر زائر از مسیر شیراز- اهواز به عراق اعزام می‌شوند و با توجه به وجود مراکز مجهز درمانی در فارس و ورود بخش قابل ملاحظه ای از بیماران عراقی به این مراکز، احداث راه آهن شیراز - اهواز ضروری می‌باشد. استاندار فارس اضافه کرد: ارتباط فرهنگی و تاریخی بین 12 میلیون نفر از ساکنان استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد باید برقرار شود و احداث این خطوط ریلی می‌تواند نقش موثری در این ارتباط داشته باشد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی