[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

توجه به اقتصاد گردشگری، روزنامه شیراز نوین

سیدمجتبی علوی اردکانی مدیرکل گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس به همراه لشنی کارشناس مسئول ثبت رویدادهای گردشگری محور استانداری در آیین بزرگداشت روز سپیدان و در اجتماع مردم این شهر در صحن و سرا و بقعه و بارگاه امامزاده لازم التکریم سید نورالدین علی غازی علوی سپیدان حاضر شد و در جمع اهالی و نخبگان فرهنگی این شهرستان سخنرانی نمود. علوی با اشاره اهمیت برگزاری چنین برنامه‌های فاخر که به نوعی در معرفی هرچه بهتر و بیشتر تاریخ و فرهنگ و اداب و رسوم و دیگر مظاهر گردشگری شهرها مؤثر است، اظهار داشت: با توجه به اینکه فارس استانی چهارفصل در فعالیت‌های گردشگری است، یکی از مواردی که در حوزه معاونت گردشگری استان فارس به آن پرداخته و دنبال می‌شود، اقتصاد گردشگری و مجموعه فعالیت‌های رویدادمحور در زمینه گردشگری در تمام فصول سال است؛ چراکه یکی از مباحث مهم اقتصاد گردشگری برگزاری همین برنامه‌های گردشگری رویدادمحور نظیر برگزاری روز بزرگداشت سپیدان است. در گردشگری رویدادمحور، فقط به مناظر طبیعی اکتفا نمی‌کنیم؛ بلکه برای گردشگران انواع رویداد را تعریف می‌کنیم تاگردشگران در سفر به شهری مثل سپیدان بتوانند اطلاعات علمی و تازه ای از نحوه زندگی عادی مردم و داد و ستد آنها و نوع زندگی پیرامونی‌شان را آنگونه که هست، بی هیچ دخل و تصرف و دخالت انسان ببیند و تجربه کند و بتوانند با حضورشان و خریدشان در آن شهر، اقتصاد آن شهر را شکوفا کرده و در آن شهر بیتوته کند و با خرید و خوراک خود و اقامتش در شهرهای محل گردشگری‌شان آنجاها را متحول کنند.
تهیه تقویم مناسبت‌های گردشگری رویدادمحور فارس
وی بیان داشت: در استانداری فارس تقویم و برنامه‌ای مستمر تحت‌عنوان تقویم رویدادهای مناسبتی‌محور و گردشگری‌محور شهرستان‌ها را داریم که هر شهرستان از فارس با توجه به توانمندی‌ها و مشخصه‌های آن مناطق روزی را تحت روز فلان شهرستان تعیین و نام‌گذاری کرده‌ایم. مثلاً در میمند و داراب جشنواره روز گل و گلاب، در ارسنجان و نی ریز جشنواره انار،در مرودشت و پاسارگاد جشنواره‌های تاریخ و فرهنگ این مناطق و در هر شهرستان مثل آباده جشنواره منبت و صنایع دستی در شیراز و دیگر شهرهای استان هم به فراخور فعالیت‌های قابل گردشگری یا جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی اقدام به برگزاری برنامه‌های فاخر در این زمینه‌ها می‌کنیم. این مقام مسئول در استانداری فارس افزود: اهمیت این رویدادها در شهرها می‌تواند در توسعه همه جانبه آن شهرها مؤثر باشد و حضور مقامات استانی و کشوری در اینگونه رویدادها خیرات و برکاتی برای آن شهرها دارد. وی با تشکر از زحمات برپاکنندگان روز سپیدان، خاطرنشان داشت: در شهرستانی مثل سپیدان که از جاذبه‌های گوناگون طبیعی و فرهنگی و... برخوردار است، نباید فقط به روز سپیدان اکتفا کرد؛ بلکه به جهت فراوانی قابلیت‌های موجود در این منطقه می‌توان در چهار فصل سال حداقل چهار رویداد مهم گردشگری محور را برنامه ریزی نموده و انجام داد. در برگزاری رویدادهای خاص در این شهرستان و دیگر نقاط فارس محدودیتی نداریم. فعال و ایده پرداز حوزه گردشگری خواستار تغییر روز سپیدان از ۲۵ اردیبهشت به روزی دیگر شد و دلیلآن را فراوانی برنامه‌های ماه اردیبهشت به‌ویژه تعدد برنامه‌های هفته شیراز دانست تا بتوان روز سپیدان را آبرومندانه‌تر برگزار کرد و تحت‌الشعاع دیگر برنامه‌های اردیبهشت قرار نگیرد. مدیرکل گردشگری استانداری فارس اردیبهشت را زمان اوج برنامه‌های فرهنگی و گردشگری در شیراز دانسته و تصریح کرد: باید کاری کرد که روزسپیدان تحت تأثیر برنامه‌های شیراز و... قرار نگرفته و کم رنگ نشود. در شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها، امامان جمعه به‌عنوان رؤسای شورای فرهنگ عمومی با هماهنگی فرمانداران به‌عنوان نایب رئیسان این شورا و مسئولان ارشاد شهرستان‌ها به‌عنوان دبیران شورای فرهنگ عمومی روزی را تحت عنوان روز شهرستان‌هایشان تعیین و مصوب نمایند تا ما هم برابر اعلام آنها ساز و کارهای برگزاری بهتر رویدادها و روزهای بزرگداشت هر شهر و شهرستان از فارس را فراهم آوریم.
مفاخر علمی و رجال فرهنگی سپیدان بخشی از شناسنامه تمدنی ایران‌اند
علوی با ذکر حدیث شریف «حب الوطن من الایمان» و یاد کردن از مفاخر و بزرگان سپیدان همچون علما و اندیشمندان برخاسته از خاندان رفیع انوار ازجمله سید یعقوب انوار و سید عبدالله انوار، پروفسور صلاحی چهره نامدار پزشکی و پروفسور رئیسی پدر علم هیدرولوژی و آب شناسی ایران، سردار شهید حاج هاشم اهتمادی چهره ماندگار دفاع مقدس و... گفت: مفاخر علمی و رجال فرهنگی سپیدان بخشی از شناسنامه تمدنی ایران‌اند و باید آنان را قدر دانسته و جایگاه علمی و معنوی‌شان را به عموم مردم نشان داد. همه ما روستا و شهر و زادگاه و کشورمان ایران را دوست داریم و بر خود می‌بالیم و معتقدم اگر امروز کشور و ملت ما اینگونه با اقتدار در اقیانوس پرتلاطم و توطئه‌های جهانی ایستاده و سرافرازانه و سربلند در حرکت و توسعه است، به برکت خون شهدا و رهبری هوشمندانه است. دبیر ستاد برگزاری آیین اربعین فارس در ادامه یادآور شد: اگر این برنامه‌های خودجوش و مردمی اربعین که به نوعی از مصادیق بارزگردشگری معنوی محسوب می‌شود، باشکوه و عظمت و با جمعیت ده‌ها میلیونی از عاشقان حسینی برگزار می‌گردد و جهان و جهانیان از آیین اربعین سید و سالار دین حسین بن علی(ع) متعجب و متحیر می‌گردند، همه از برکت خون‌های پاک شهیدان و سرداران شهیدی همچون سپهبد شهید سلیمانی و رهبری عزیز و بزرگمان است.
از سرمایه‌گذاری در گردشگری نقاط مختلف فارس حمایت می‌کنیم
جانباز دفاع مقدس و همرزم سرداران شهید سپیدان و... با یادکردی از خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر این شهرستان و یادآوری روز سوم خرداد و نثار درود و سلام و صلوات به ارواح پاک شهدای عملیات بیت المقدس و روز فتح خرمشهر، در پایان تأکید کرد: حوزه معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و اداره میراث و گردشگری شهرستان سپیدان آمادگی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه ایجاد فضاهای نوین گردشگری و پذیرش طرح‌های گردشگری رویدادمحور و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش صنعت گردشگری را دارند. گفتنیست در آیین روز بزرگداشت سپیدان که برخی از مدیران این شهرستان از جمله امام جمعه و پرسنل اداری دستگاه‌های اجرایی این شهرستان حضور داشتند، برنامه‌های متنوعی همچون غبارروبی حرم مطهر امامزاده سید نورالدین غازی، بازی‌های سنتی، نمایشگاه خوراکی‌های محلی، صنایع دستی سپیدان، شعرخوانی با لهجه محلی، تقدیر از فعالان فرهنگی و ادبی این شهرستان و پذیرایی مدعوین و میهمانان با حلوای سنتی سوهانی به‌عنوان سوغاتی مخصوص سپیدان و... انجام شد. همچنین از خانه تاریخی، بوم‌گردی و اقامتگاه زیبای «صلاحی» بازدید به عمل آمده و دورهمی صمیمانه ای با برخی از فعالان گردشگری این منطقه ترتیب داده شد. شهرستان زیبای سپیدان نگین سبز زاگرس، در غرب شیراز با برخورداری از جاذبه‌های گوناگون طبیعی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی و...، ثبت ده‌ها اثر میراثی ملموس و ناملموس، روستاهای هدف گردشگری و بازدید میلیون‌ها گردشگر داخلی در طول سال، از مهم‌ترین مناطق گردشگری فارس و کشور می‌باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی