[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پیشتازی فارس در تولید انجیر خشک کشور، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پیامی ضمن عرض تبریک و خوشامدگویی به پروفسور لی، قائم‌مقام گروه مشاوران علمی دبیرخانه جیاس فائو، حضور این محقق را برای ثبت انجیرستان دیم استهبان، مایه خیر و برکت برای باغداران پرتلاش استهبانی دانسته و ضمن ابراز خرسندی از حضور وی در ایران و استان فارس، از زحمات تمام دست‌اندرکاران رویداد خوشایند ثبت نظام انجیر استهبان به‌عنوان نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بخشی از پیام مجتبی دهقان‌پور به شرح ذیل است:
کشور ایران چهارمین کشور تولیدکننده انجیر دنیا بوده و در این میان استان فارس در ایران، به‌تنهایی تولید بیش از 90 درصد انجیر خشک را به خود اختصاص داده است. 
نقش انجیرستان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در معیشت و زندگی مردمان مناطق انکارناپذیر می‌باشد. تلاش بی‌منت کشاورزان ردای پرافتخاریست بر دوش تلاشگران صدیق و خداجو که با خدمت صادقانه پیوند می‌خورد و پاداشی جز در پیشگاه پروردگار متعال ندارد. 
استان فارس دارای 51هزار و 364 هکتار باغ انجیر و بالغ بر یک‌هزار هکتار باغ بَر انجیر است. شهرستان استهبان استان فارس با دارابودن بیش از 23هزار هکتار سطح زیرکشت انجیر به‌صورت دیم، به‌عنوان بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان شناخته می‌شود که از نظر کیفی منحصربه‌فرد بوده و دارای یک اکوسیستم و اقلیم خاص می‌باشد که سنت‌ها و دانش بومی حاکم به توسعه این باغ قدیمی کمک کرده است. تولید انجیر خشک در استان فارس در سال جاری حدود 40هزار تن بوده است که در این میان، شهرستان استهبان با تولید متوسط 15هزار تن در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر خشک استان است. قدمت برخی از درختان انجیر این شهرستان به بیش از 400 سال نیز می‌رسد.
انجیر خشک ایران به‌ویژه منطقه استهبان استان فارس از نظر کیفی در سطح جهان منحصربه‌فرد است. استان فارس اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر خشک در ایران می‌باشد که درآمد اهالی مناطق انجیرخیز استان مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به انجیر می‌باشد.
چشم‌انداز زیبای دشت‌ها و کوهپایه‌های انجیرستان و وسعت پهناور آن، نماد سخت‌کوشی مردمان این دیار است که بر پایه خرد و دانش بومی آنان نهاده شده و پایداری خود را به‌صورت طبیعی حفظ کردند و به‌عنوان یک ظرفیت ویژه برای شهرستان استهبان، استان فارس، کشور و دنیا مطرح هستند. استهبان با داشتن اکوسیستم بومی منحصربه‌فرد خود، بارها در برابر سیل و حوادث طبیعی با سربلندی از امتحان بیرون آمده است و علاوه بر داشتن محصولات باکیفیت و ارزآوری برای کشور، محیط‌زیستی مناسب و مقاوم را نیز در شهرستان به وجود آورده است. در انجیرستان‌های استان و مناطق حاشیه‌ای آن، کشاورزان و باغداران به‌طور تجربی و طی گذشت سال‌های بسیار، تا حدودی توانسته‌اند در برخی موارد با درایت و تجربه خود روزهای سخت خشک‌سالی را پشت سر بگذارند. مردمان این دیار از قرون پیش و بدون هیچ تکنولوژی و فقط با مدیریت و تعقل که امروزه به‌عنوان علم آبخیزداری می‌شناسیم، توانسته‌اند تدبیری برای روزهای خسارت بیندیشند؛ به‌طوری‌که سیل نه‌تنها خسارت ایجاد نکرده، بلکه غنیمت محسوب شود. جلوگیری از وقوع سیل به‌واسطه جمع‌آوری سیلاب‌ها در درون گوراب‌های ساخته‌شده و انتقال آنها به اعماق زمین است. استفاده از تجربه ساخت گوراب‌ها و محوطه‌سازی‌های اطراف درختان انجیر دیم در این شهرستان می‌تواند نقشه راهی باشد برای سایر شهرستان‌ها در استفاده بهینه از رواناب‌ها، سیل و اتفاقات ناگواری همچون فرسایش خاک که باعث تهدید محیط‌زیست می‌شود. باغداران در نگهداری و پرورش انجیر دیم خشک از مهارت زیادی برخوردارند که این مهارت را نسل به نسل و سینه به سینه انتقال داده‌اند. دانش‌های بومی و منحصربه‌فرد باغداران استهبان را در عملیات‌هایی نظیر آبخیزداری، کرم‌کُشی و پنجه‌شکونی می‌توان دید. 
سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردمی در قالب تشکل‌های خاص مانند انجمن انجیرکاران، تعاونی باغداران، صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی، صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و سازمان‌های مردم‌نهاد در گروه همدلی و مشارکت انجیرکاران این دیار منجر به توسعه باغات انجیر دیم و تاب‌آوری آنان در شرایط سخت شده است و بر پایه این سرمایه بی‌نظیر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، نظام میراثی انجیرستان دیم شهرستان استهبان، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ثبت جهانی این انجیرستان توسط نهاد بین‌المللی فائو و جیاس حمایت خواهد نمود. باشد که با ثبت جهانی این میراث ارزشمند توسط جیاس و حمایت نهاد بین‌المللی فائو، بر غنای این میراث افزوده گردد. 
نقش انجیرستان‌ها در معیشت و زندگی مردمان مناطقشان انکارناپذیر می‌باشد و این مسئله لزوم توجه اصولی به این نعمات خداوندی را که با زحمات بیش از اندازه مردمان سخت‌کوش استهبان به دست آمده است، بیشتر می‌نماید. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی