[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

منشأ بیماری آلزایمر در روده‌هاست ، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که نشانگرهای اولیه بیماری آلزایمر در مغز دارند، دارای تغییراتی در باکتری‌های روده خود نیز هستند.
به گزارش مشرق، این یافته‌ها نشان می‌دهد که میکروبیوم روده با آلزایمر مرتبط است.
اصطلاح میکروبیوم به تریلیون‌ها باکتری و سایر میکروب‌ها اشاره دارد که در روده زندگی می‌کنند و نقش مهمی در هضم و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن دارند که از دفاع ایمنی گرفته تا تولید ویتامین‌ها، ترکیبات ضدالتهابی و حتی مواد شیمیایی که بر مغز تأثیر می‌گذارند.
تحقیقات گسترده‌ای در سال‌های اخیر به دنبال ارتباط بین میکروبیوم روده و مشکلات مختلف سلامتی از جمله بیماری قلبی، افسردگی و بیماری‌های مغزی دژنراتیو مانند پارکینسون و آلزایمر بوده‌اند.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که میکروبیوم روده بیماران آلزایمر متفاوت از سایر افراد مسن است.
اکنون مطالعه جدید نشان می‌دهد که چنین تفاوت‌هایی در مرحله پیش بالینی آلزایمر آشکار است. این دوره زمانی است که دو پروتئین- آمیلوئید و تاو به طور غیر طبیعی در مغز جمع می‌شوند، اما فرد هنوز از علائم زوال عقل رنج نمی‌برد.
دکتر «بیائو آنسس»؛ یکی از محققین اصلی در این مطالعه از دانشگاه واشنگتن، گفت: ما در اوایل بیماری آلزایمر شاهد تغییرات میکروبیوم روده هستیم.
وی افزود: این موضوع ثابت نمی‌کند که تغییرات میکروبیوم واقعاً به ابتلا به آلزایمر منجر می‌شود. این امکان وجود دارد که فرآیند بیماری در مغز باعث ایجاد تغییرات در روده شود.
به گفته آنسس، اما اگر میکروبیوم روده یک عامل باشد، احتمالاتی را برای درمان آلزایمر اولیه می‌گشاید؛ آیا می‌توان از پروبیوتیک‌ها یا پیوند مدفوع از اهداکنندگان سالم برای دور کردن میکروبیوم عامل آلزایمر استفاده کرد و وضعیت را تغییر داد؟
اما چرا میکروب‌های روده ارتباطی با بیماری مغزی دارند؟
هنوز کاملاً مشخص نیست، اما آنسس به التهاب مزمن اشاره داد که اعتقاد بر این است که نقش کلیدی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر دارد. رسوبات غیرطبیعی پروتئین در مغز مبتلا به آلزایمر به نظر می‌رسد که یک حالت التهابی مزمن ایجاد می‌کند.
آنسس گفت: برخی از باکتری‌های روده اسیدها و مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که می‌توانند نازک شوند و از پوشش روده نفوذ کنند و نوعی روده نشت‌کننده ایجاد کنند. این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی التهابی از روده وارد مغز شده و به تشدید التهاب در آنجا منجر شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی