[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

چگونه بر خشم، پیروز شویم؟، روزنامه شیراز نوین

خشم یکی از هیجان‌های پیچیده انسان و واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است.
به گزارش بهداشت نیوز، همه ما در طول زندگی با موقعیت‌های خشم برانگیز روبه‌رو می‌شویم؛ اشکال عمده خشم این است که اگرچه بخشی از زندگی است، اما افراد را از رسیدن به اهداف خود باز می دارد و علت اینکه افراد در مورد خشم این‌قدر دچار تعارض هستند، همین نکته است.
از یک طرف خشم، پاسخ طبیعی انسان است و از طرف دیگر می‌تواند روابط بین فردی را مختل کند و ما را از رسیدن به اهداف خود باز دارد. خشم مانند شادی، غم، ترس، لذت یک احساس است؛ احساس طبیعی که همه انسان‌ها آن را تجربه می کنند. از کودکی آموخته‌ایم که عصبانی نشویم، اما لازم است بدانیم که حق مسلم هر انسان است که شاد باشد، عصبانی شود، بترسد و یا دچار غم شود. در برخی از شرایط نیز خشمگین شدن ضروری است؛ به‌عنوان مثال سربازانی که در جبهه‌های جنگ با دشمنان می‌جنگند در بسیاری موارد با کمک احساس خشم به دشمن حمله کرده و یا از خود دفاع می‌کنند.
گرچه همه افراد خشمگین می شوند، اما برخی بیشتر از بقیه خشمگین می‌شوند؛ زیاد خشمگین شدن برای سلامتی بدن و روان مضر است. از طرفی برخی افراد خشمگین ممکن است خشم خود را فرو دهند که این کار به سلامتی آنان صدمه می‌زند و یا خشم خود را روی دیگران خالی می کنند که این کار پرخاشگری نامیده می‌شود و به رابطه فرد با دیگران آسیب می‌زند.
تفاوت پرخاشگری با خشم
پرخاشگری با خشم فرق دارد؛ خشم یک احساس است، اما پرخاشگری یک رفتار است. احساس خشم یک فرد ممکن است برای دیگران قابل مشاهده نباشد، اما رفتار پرخاشگرانه برای دیگران قابل مشاهده است؛ پس اگر خشم در رفتار نشان داده شود، پرخاشگری نامیده می‌شود.
راه‌های کاهش خشم، عصبانیت و ایجاد آرامش
ورزش: انجام فعالیت‌های ورزشی هورمون‌های ایجاد خشم در انسان که در هنگام عصبانیت ترشح می‌شود را به مقدار زیادی دفع کرده و موجب آرامش بیشتر انسان می‌شود.
انجام ورزش‌های ملایم و با شدت کم مانند شنا، دوچرخه‌سواری، دویدن آرام که طولانی و با شدت زیاد نباشد، مناسب همه گروه‌های سنی است و باعث افزایش آرامش می‌گردد؛ همچنین انجام ورزش‌های هوازی به مدت نیم ساعت و با شدت متوسط، یوگا و ایروبیک نیز باعث شادابی انسان و کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود.
تغذیه: متخصصان روان‌شناسی و بیولوژیک در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند که وقتی سطح گلوکز خون به پایین‌ترین حد می‌رسد، در این لحظات ما تصمیمات نادرست می‌گیریم و در انجام هر کاری با شکست مواجه می‌شویم؛ به این ترتیب توجه به یک برنامه غذایی مناسب، سالم و به موقع برای رساندن قند به بدن، نکته بسیار مهم و ضروری است.
خواب: اکثر پرخاشگری‌ها و بدخلقی‌ها به دلیل بدخوابی و مشکلات خواب است و همین طور تنظیم نبودن ساعت بدن موجب ناراحتی‌ها و آسیب‌های روحی و روانی فراوانی در افراد خانواده می‌شود. اختلال خواب نه تنها موجب احساس خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود، بلکه یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری، تحریک‌پذیری، ناتوانی جنسی، کاهش حافظه، فراموشی و کاهش توان یادگیری افراد است.
هم‌نشینی با افراد مثبت و آرام: دوری از مصاحبت افراد خشمگین و عصبانی و هم‌نشینی با افراد بردبار و صبور به‌عنوان یک عامل اخلاقی ـ اجتماعی، نقش بازدارنده‌ای در برابر خشم دارد.
راه‌های چگونگی تغییر در سبک زندگی
یادمان باشد که تصمیم با ماست: ما نعمت‌ها و استعدادهایی داریم که شاید دیگران از آن بی‌بهره باشند؛ بسیاری از کارها را شاید کسی نتواند مثل ما انجام دهد و ما تنها فردی روی کره زمین هستیم که می‌توانیم از توانایی‌هایمان استفاده کنیم! این را همیشه به یاد داشته باشیم که انتخاب‌های زیادی در زندگی داریم.
کمی خودخواه شویم: وقتی متوجه شدیم که انتخاب‌های زیادی پیش رو داریم؛ قدم بعدی این است که کمی وقت با خودمان بگذرانیم تا ببینیم دوست داریم این انتخاب‌ها چه شکلی باشد؛ طرحی درست کنیم که نشان دهد دوست داریم زندگی‌مان چه شکلی باشد.
به استقبال تغییر برویم و تغییر کنیم: وقتی فهمیدیم که دوست داریم زندگی ما چه شکلی باشد، وقت این است که آن را عملی کنیم؛ وارد عمل شویم و سعی کنیم آرزوهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم. تغییر ترسناک است، اما این ترس باید مثبت و هیجان‌انگیز باشد.
اگر برایمان مهم است و می‌خواهیم این کار را بکنیم، شروع کنیم؛ چون راه درازی در پیش داریم. به استقبال چیزهایی برویم که از ته قلب دوست داریم و با این مسیر هیجان‌انگیز ساختن سبک زندگی‌مان را آغاز کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی