[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

نوشابه این بلا را بر سر دندان می‌آورد، روزنامه شیراز نوین

یک پزشک گفت: برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله انواع نوشابه، مانند یک اسید مینای دندان را از بین می‌برند.
به گزارش مشرق، مرتضی مجاهدی، پزشک، در شبکه ۵ سیما حضور پیدا کرد و از راهکارهایی جهت حفظ سلامت دهان و دندان سخن گفت.
مجاهدی گفت: از منظر علم پزشکی و طب ایرانی، ما باید علاوه بر پرداختن به حوزه دهان و دندان، به معده و گوارش و سینوس‌ها نیز بپردازیم؛ در واقع ترشحاتی که از بالا به حفره دهان ریزش کرده و در کنار آن ترشحاتی که از معده و مری در قالب ریفلاکس به دهان می‌آیند، برای سلامت دندان‌ها بسیار مضر است.
وی افزود: برگشت مواد غذایی یا به بیانی ترش کردن، نشان از بالا آمدن اسید معده است و خوردن برخی از غذاها چنین حالتی را تشدید می‌کنند؛ لذا لازم است که افراد سلامت معده، سلامت مجاری تنفسی و فوقانی و سلامت دهان و دندان را در کنار یکدیگر در نظر بگیرند.
مجاهدی اظهار داشت: کار خمیردندان این است که به برداشت مواد غذایی و جرم‌های نازک نشسته بر مینای دندان کمک می‌کند؛ مهم‌تر از خمیردندان، خود مسواک و همچنین استفاده از نخ دندان است؛ طبق پژوهش‌های انجام‌شده، چوب مسواک و نوع صحیح مسواک زدن نیز بسیار اهمیت دارد.
وی در ادامه گفت: حالت ایده‌آل این است که بعد از هر وعده غذایی یک بار مسواک زدن صورت بگیرد و در کنار آن استفاده از نخ دندان اهمیت بسیار بالایی دارد؛ متأسفانه اکثراً در این مورد از سوی افراد کم‌کاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل است که ما غالباً شاهد بروز پوسیدگی‌ها در ناحیه بین دندان‌ها هستیم.
مجاهدی اظهار کرد: در منابع طب ایرانی، سلامت و بهداشت دندان از قدیم‌الایام مطرح بوده‌ است؛ به همین دلیل همواره پودرها و ترکیبات طبیعی رایجی به‌عنوان خمیردندان وجود داشته‌اند که یکی از این ترکیبات عسل، آب و نمک است.
وی گفت: مینای دندان ما، ناموس سلامت دندانمان است؛ برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله انواع نوشابه، مانند یک اسید مینای دندان را از بین می‌برند. برای سفید کردن دندان از دیدگاه طب ایرانی، ترکیبی از سرکه، عسل و نمک و با کمی آب پیشنهاد می‌شود که صبح و شب بر روی دندان و لثه ماساژ داده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی