[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

قطار توسعه به بوستان‌ها رسید، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
به گفته شهردار منطقه ۱۰ شیراز عملیات احداث ۵ بوستان با اعتباری بالغ بر ۳۷۴ میلیارد ریال در سطح منطقه ۱۰ آغاز شد. شهرام سبزیان فرد از طراحی شروع به ساخت و تکمیل ۵ بوستان جدید در سطح منطقه خبر داد و گفت: در راستای گسترش فضاهای تفریحی و بوستان‌های محله‌محور و افزایش سرانه فضای سبز احداث ۵ بوستان با اعتباری بالغ بر ۳۷۴ میلیارد ریال و مجموع متراژ ۴۲ هزار متر مربع در سطح منطقه ۱۰ کلید خورد.
 سرمایه‌گذاری برای گسترش بوستان‌ها
وی اظهار داشت: یکی از این بوستان‌ها که با مشخص شدن پیمانکار در مرحله احداث قرار دارد مربوط به بوستان و زمین ورزشی شهرک انجیره می‌باشد که عملیات احداث آن با مساحت ۷۰۰۰ متر مربع دارای فضای بازی کودکان، فضای سبز پارک و زمین ورزشی ویژه بزرگسالان و اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال آغاز شده است. شهردار منطقه ۱۰ افزود: از دیگر پارک‌های محله‌ای که احداث آن توسط شهرداری منطقه ۱۰ کلید خورده است، پارک حکمت واقع در شهرک استقلال با مساحت ۷۷۰۰ متر مربع شامل محوطه‌سازی و جداره‌سازی با اعتباری بالغ بر ۲۴میلیارد ریال می‌باشد. وی اضافه کرد: از دیگر پارک‌های محله ای در شهرک گلدشت حافظ، بوستان حیات واقع در خیابان حیات می‌باشد که ۵۰۰۰ متر مربع بوده و دارای زمین ورزشی ، نورپردازی ، فضاهای سبز برای اجتماعات خانوادگی و گذراندن اوقات فراغت طراحی و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال عملیات احداث آن آغاز شده است.
 توسعه فضای سبز از محلاتی تا گلدشت حافظ
شهردار منطقه 10 اعلام کرد: عملیات تکمیل بوستان سپهر در شهرک گلدشت حافظ نیز با مساحت ۴۰۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال در مرحله انجام و تکمیل پروژه می‌باشد. شهردار منطقه ۱۰ به پارک شهید محلاتی نیز اشاره کرد و افزود: این پارک طولی واقع در ضلع شمالی بزرگراه محلاتی به طول ۱۸۰۰۰ متر مربع احداث خواهد شد و دارای مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، فضای کافی‌شاپ، زمین بازی‌، آب‌نما و فرهنگسرا خواهد بود و برای این پروژه ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است. فضای موجود بوستان‌های سطح منطقه ۳۸ هکتار می‌باشد و ۸۰ هزار متر مربع نیز با احداث بوستان‌های جدید به سرانه بوستان‌ها در منطقه ۱۰ اضافه می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت موجود بوستان‌های سطح منطقه اشاره کرد و گفت: ۴۴ بوستان با عملکرد شهری، محلی و منطقه‌ای به مساحت ۳۸ هکتار در سطح شهرداری منطقه ۱۰ موجود می‌باشد که با طراحی و احداث بوستان‌های جدید که دارای طراحی‌های مدرن و خلاقانه است سعی بر افزایش فضای مناسب شهری برای اوغات فراغت شهروندان شده است.
 احیای فضاهای شهری با اولویت رشد تعاملات اجتماعی
شهردار منطقه ۱۰ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زنده کردن فضاهای شهری با استفاده از طراحی‌های خلاقانه با مرکزیت ایجاد محیطی مناسب برای تعاملات اجتماعی شهروندان بخش مهمی از دستور کار منطقه در طراحی‌های بوستان‌های جدید است؛ به طوری که در طراحی بوستان پرهون با ۱۰۸۰ متر مربع فضا، یک پارک محله‌ای در شهرک گلستان به‌عنوان فضایی در دل محله‌ای مسکونی که امکان حضور و تعامل برای کودکان و بزرگسالان را در کنار هم فراهم می‌آورد، ایجاد شده است. مرکزیت این فضا، بازی تعاملی و خاطره‌انگیز منچ در ابعاد انسانی و قرارگیری افراد به‌جای مهره‌ها با منچی‌گردان به صورتی خلاقانه طراحی شده است و بوستان نظرگاه خیال یا آژنگ با ۹۰۰۰ متر مربع فضا به‌عنوان یک پارک با کاربری ورزشی و فرهنگی در شهرک دوکوهک مجموعه‌ای چندعملکردی از رمپ‌های بالارونده در دل کوه در ترکیب با درنگ‌گاه‌هایی است که امکان حرکت، پیاده‌روی و مکث را فراهم می‌کند؛ تکمیل‌کننده نظرگاه خیال هم مجموعه‌ای فرهنگی از سه بخش برای کودکان نوجوان و بزرگسالان است. 
بوستان اوتیسم در پارک وحدت نیز نمونه‌ای دیگر از بوستان‌های طراحی‌شده به متراژ ۵۰۰۰ متر مربع است که با فضاهایی همچون زمین‌های ورزشی، استخر سرپوشیده، مجموعه اسکواش، بیلیارد، بولینگ، یوگا، پیست اسکیت، رینگ دوچرخه‌سواری کوهستان، کمپینگ، مجموعه مینی‌گلف، سالن تیراندازی، بازی کودکان و مجموعه فرهنگی برای کودکان اوتیسم طراحی شده است.
 ارائه خدمات عمرانی در مناطق کمتربرخوردار
سبزیان فرد در ادامه همچنین عنوان کرد: در طراحی بوستان‌های جدید سعی بر استفاده از فضاهای مرده شهری و زنده کردن این فضاها در محیط شهری با استفاده از طراحی‌های خلاقانه هستیم. 
شهردار منطقه ۱۰ به احداث ۴ پیاده‌راه در شهرک‌های قصر قمشه، انجیره و شهرک حسین‌آباد و بلوار آیت‌الله علوی از ورودی مجتمع خلیج فارس تا ورودی شهرک قصر قمشه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۴ پیاده‌راه به طول ۲۱ هزار متر مربع و اعتبار ۷۳۰ میلیارد ریال در مسیرهای ورودی شهرک‌های انجیره و قصر قمشه و شهرک حسین‌آباد و بلوار آیت‌الله علوی توسط منطقه در حال احداث است که فضای مناسبی برای ورزش و پیاده‌روی روزانه و حتی تعاملات روزانه شهروندان خواهد بود. 
سبزیان فرد در ادامه به طراحی مسیر پیاده‌روی آفرینش با عنوان گذر پیاده آفرینش به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع اشاره کرد و گفت: این فضا در انتهای کوچه‌های مسکونی در حاشیه بلوار آفرینش واقع شده است که علی‌رغم پتانسیل استفاده جهت پیاده‌روی و تجمع ساکنین به صورت رهاشده قرار داشت که سعی شده با طراحی به شکلی ارگانیک، سبزینگی محیط جهت استفاده محلی افزایش یابد و این فضای مرده شهری بازیابی و بازآفرینی شود. 
او ادامه داد: نشیمن‌های تکی و جمعی با طراحی‌های متنوع در ترکیب با فضای سبز برای دورهمی و استفاده عصرگاهی ساکنان محلی در نظر گرفته شده است؛ همچنین پیاده‌رو و پارک برنامه و بودجه با ۶۰۰۰ متر مربع در راستای سامان‌دهی ورودی شهرک برنامه و بودجه طراحی شده است. شهردار این منطقه همچنین اظهار کرد: این اقدام در خیابانی که در حال حاضر بدون پیاده‌رو است و در حاشیه آن بخشی رهاشده قرار گرفته است، انجام می‌شود و طراحی این محیط و پیاده‌رو در هماهنگی با یکدیگر انجام شده است تا پیوستگی ورودی حفظ گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی