[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

قفل شهرک صنایع‌دستی شکست ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بر بهره‌گیری از دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌های کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه صنایع دستی در طراحی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز تأکید کرد و گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم طراحی این ناحیه به‌گونه‌ای انجام شود که رضایتمندی فعالان صنایع دستی را کسب کند.
سیدمصطفی هاشمی در نشست هم‌اندیشی طراحی ناحیه تخصصی صنایع دستی که با حضور نمایندگانی از استانداری فارس، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و دانشگاه هنر شیراز برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه این ناحیه تخصصی برای نخستین بار در سطح کشور احداث می‌شود، لزوم استفاده از مشاوره‌ها و دیدگاه‌های افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند، بسیار ضروری است و برگزاری این نشست‌ها نیز در همین راستا انجام می‌شود تا با خرد جمعی و هم‌افزایی بتوانیم جامع‌ترین و کامل‌ترین نوع طراحی را که دربرگیرنده همه مسائل فنی و اجرایی است، انجام دهیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس طراحی فضای ناحیه صنعتی و نیز واحد‌ها بر اساس الگوی معماری سنتی و ایرانی‌اسلامی، ایجاد مرکز نمایشگاهی، طراحی بخش‌های کارگاهی و نمایشگاهی در هر واحد و ایجاد نمادهای مرتبط با صنایع دستی را از جمله مواردی برشمرد که در طراحی این ناحیه تخصصی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
هاشمی با بیان اینکه این ناحیه صنعتی علاوه بر اینکه مکانی برای تولید آثار صنایع دستی و هنری است، دارای ماهیت گردشگری نیز خواهد بود، گفت: طراحی این ناحیه به‌نحوی انجام می‌شود که در آینده به یکی از جاذبه‌های گردشگری در شمال‌غرب شیراز تبدیل شود. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود 40 هکتار در شمال غرب شیراز در مدت 15 ماه انجام می‌شود، گفت: این ناحیه تخصصی قابلیت استقرار بیش از 300 واحد صنایع دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر 1500 نفر را خواهد داشت. معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، راه‌اندازی این ناحیه تخصصی را در حفظ و بهبود این جایگاه مؤثر دانست و گفت: استان فارس با دارابودن 30هزار هنرمند دارای مجوز و 32 هنرمند دارای نشان یونسکو، از استان‌های مطرح در صنایع دستی است که این ناحیه صنعتی می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقای بیش از پیش این بخش فراهم کند. بهزاد احمدی فارسانی با بیان اینکه 13 گروه صنایع دستی وجود دارد، گفت: استان فارس در برخی از گروه‌ها و رشته‌های صنایع دستی در سطح کشور شاخص است و بخش قابل توجهی از فضای ناحیه تخصصی صنایع دستی باید به رشته‌های مزیت‌دار استان تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان، ایجاد این ناحیه حق هنرمندان فارس بود، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز همکاری‌های لازم را برای مشاوره در زمینه طراحی و جانمایی و نحوه استقرار صنایع دستی انجام خواهد داد. ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز دارای مصوبه سال 1396 از هیئت وزیران است که پس از ۱۶ سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی