[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

ضدآفتاب‌ها حس امنیت کاذب ایجاد می‌کنند!، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان می‌گویند کرم‌های ضدآفتاب حس امنیت کاذبی را در مردم ایجاد می‌کنند و حتی می‌توانند منجر به سرطان‌های بیشتر شوند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، ضدآفتاب‌ها با جذب، انعکاس یا پراکنده کردن اشعه‌های فرابنفش به محافظت از پوست در برابر نور خورشید کمک می‌کنند، اما محدودیت‌هایی دارند که منجر به چیزی به نام «تناقض ضدآفتاب» می‌شود.
اکنون دو مطالعه جدید خطرات استفاده از آنها را برجسته کرده‌اند.
مطالعات انجام شده در کانادا و انگلیس
پژوهشگران ابتدا ۲۳ گروه متمرکز را به منظور تعیین عواملی که در نرخ‌های مختلف سرطان شایع پوست موسوم به ملانوما در کانادا نقش دارند، گرد هم آوردند.
آنها دریافتند که ساکنان دو استان کانادا با نرخ بالای ابتلا به ملانوما، بیشتر احتمال دارد از روش‌های محافظتی در برابر آفتاب استفاده کنند و از خطرات مرتبط با سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید آگاه و به شاخص اشعه فرابنفش پایبند باشند. با وجود این، آنها در معرض افزایش سطوح قرار گرفتن در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند که منجر به ابتلای بیشتر به سرطان پوست شده است.
پژوهشگران دلیل این امر را گرم‌تر شدن هوا در این مناطق و تمایل شهروندان به فعالیت در فضای باز دانستند.
در عین حال، پژوهش دوم در بیوبانک بریتانیا نشان داد که استفاده از کرم ضدآفتاب به طور غیرمنتظره‌ای با افزایش بیش از دو برابری احتمال ابتلا به سرطان پوست در این کشور مرتبط است.
دکتر ایوان لیتوینوف دانشیار گروه پزشکی و رئیس بخش پوست در دانشگاه مک‌گیل که در هر دو مطالعه شرکت داشته است، می‌گوید: این یافته‌های ترکیبی یک «تناقض ضدآفتاب» را نشان می‌دهد که به موجب آن افرادی که در سطوح بالاتری در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، تمایل دارند از کرم‌های ضدآفتاب بیشتر اما نه به اندازه کافی استفاده کنند که احساس امنیت کاذبی را ایجاد می‌کند.
وی افزود: کرم ضدآفتاب مهم است، اما در مقایسه با لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، محافظ‌های بثورات پوستی و دوری از نور خورشید، کم‌تأثیرترین راه برای محافظت از پوست است.
وی در ادامه گفت: مردم می‌توانند و باید از فضای باز لذت ببرند، اما بدون آفتاب سوختگی یا برنزه شدن.
برنزه شدن و آفتاب سوختگی
قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند موجب برنزه شدن و آفتاب سوختگی شود که از نشانه‌های آسیب پوستی است. واکنش بدن به محافظت از سلول‌های پوست در برابر اشعه فرابنفش، همان برنزه شدن است؛ در حالی که آفتاب سوختگی نشانه آسیب جدی به پوست است. آفتاب سوختگی مکرر احتمال ابتلا به ملانوما را به ویژه در دوران نوزادی و نوجوانی افزایش می‌دهد.
در واقع، قرار گرفتن مکرر و مستقیم یک فرد در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش آن مستقیماً با خطر ابتلا به سرطان ملانوما مرتبط است؛ این امر باعث می‌شود که محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش برای جلوگیری از ملانوما، به ویژه در اوایل زندگی ضروری باشد.
بنابراین انتخاب یک ضدآفتاب کامل که در برابر اشعه‌های UVA و UVB از بدن دفاع می‌کند، بسیار مهم است. گفتنی است که آفتاب سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UVB است، در حالی که اشعه UVA می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به پوست شود.
میزان محافظتی که کرم‌های ضدآفتاب در برابر اشعه فرابنفش ارائه می‌کنند، با رتبه‌بندی فاکتور محافظت در برابر آفتاب(SPF) مشخص می‌شود؛ بدین صورت که محافظت بیشتر با SPF بالاتر نشان داده می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود برای محافظت کافی از SPF ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.
علاوه بر این، استفاده مجدد از ضدآفتاب به ویژه پس از شنا، تعریق یا خشک کردن با حوله توصیه می‌شود؛ استفاده از آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن نیز به شدت توصیه می‌شود، زیرا ضدآفتاب می‌تواند تحلیل برود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی