[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پردیس سینمایی زرقان مایه مباهات فارس، روزنامه شیراز نوین

پردیس سینمایی شهرستان زرقان با نام «رکان» افتتاح شد. آیین افتتاح این مجموعه فاخر فرهنگی با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر زرقان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمعی از هنرمندان و نام‌آوران فرهنگی و شماری از مسئولان استان با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.


در این مراسم شهردار زرقان از تلاش‌های همه‌جانبه به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خبر داد.محمود صانعی در آیین افتتاح پردیس سینمایی«رکان» به ارائه گزارش مختصری از روند عمرانی این پروژه فرهنگی پرداخت و گفت: عملیات عمرانی پردیس سینمایی رکان در اواخر سال ۹۹ آغاز شد و در فاصله زمانی حدود دو سال و نیم به بهره‌برداری رسید. وی افزود: این پروژه یکی از بهترین پروژه‌های عمرانی زرقان در حوزه فرهنگ است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. او با اشاره به این موضوع که ظرفیت این پردیس به گونه‌ای است که مردم شهرهای هم‌جوار نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پردیس فرهنگی سرانه نشاط در جامعه افزایش یافته و نقش مؤثری در انسجام هنری جامعه خواهد داشت. شهردار زرقان همچنین از گسترش زیرساخت‌های شهری با همکاری شورای اسلامی شهر خبر داد و با اشاره به سایر پروژه‌هایی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر زرقان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: تلاش برای گسترش زیرساخت‌های شهری در زمینه‌های مختلف همواره در دستور کار قرار دارد و پروژه‌هایی نظیر پمپ بنزین و پردیس سینمایی از جمله آنهاست.


صانعی با یادآوری این موضوع که اهالی زرقان همواره ثابت کرده‌اند مردمانی مهمان‌نواز و فرهنگ‌دوست هستند، بیان کرد: این پردیس سینمایی علاوه بر خدمت‌رسانی به اهالی شریف و فرهنگ‌مدار زرقان می‌تواند پاسخ‌گوی اهالی سایر شهرستان‌ها نیز باشد. شهردار زرقان با بیان اینکه پردیس سینمایی این شهرستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسیده است، تأکید کرد که این مجموعه فاخر فرهنگی دارای بهترین، مدرن‌ترین و به‌روزترین سیستم‌های صوتی و تصویری است. وی در ادامه به بیان درخواستی از سازمان سینمایی کشور و وزارت ارشاد پرداخت و تصریح کرد: در زمان شروع عملیات عمرانی این پروژه، وزارت ارشاد به ما وعده داد که بخشی از هزینه‌ها را تقبل کند، اما تاکنون مساعدتی از سمت دولت صورت نگرفته است؛ گرچه ما وظیفه خودمان می‌دانیم که برای مردم فرهنگ‌دوست شهرستان زرقان این پردیس سینمایی را افتتاح کنیم، اما برای تجهیز سالن سوم این مجموعه، دست یاری به سمت مجموعه پرتلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراز می‌کنیم و انتظار داریم به تعهدات خود در قبال مردم شریف زرقان عمل کنند.


در ادامه این مراسم رئیس شورای اسلامی زرقان گوشه‌ای از اقداماتی که به همت مدیریت شهری در حوزه فرهنگ به ثمر نشسته را تشریح کرد. قاسم جمالی با بیان اینکه پردیس سینمایی زرقان به‌عنوان یک مرکز ثقل فرهنگی نه فقط برای زرقان که برای شهرستان‌های هم‌جوار محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: کلنگ‌زنی و شروع این پروژه در زمان شورای اسلامی پنجم بوده، اما عمده فعالیت مربوط به تکمیل آن، در زمان شورای اسلامی ششم اتفاق افتاده و چیزی که امروز می‌بینید ماحصل تلاش همکاران در شوراهای اسلامی پنجم و ششم است. وی در ادامه به بیان مختصری از تاریخچه شهرستان زرقان پرداخت و تصریح کرد: پیشینه تاریخی و فرهنگی شهرستان زرقان بسیار غنی است و بر همین اساس مدیریت شهری زرقان اقدام به برپایی جشنواره های محتلفی کرده که با استقبال عموم جامعه روبه‌رو شده است. نماینده مردم زرقان در پارلمان شهری اظهار داشت: به‌عنوان خدمتگزار مردم در شورای ششم، برنامه‌ها و جشنواره‌های معنادار، منظم و ضابطه‌مند تحت عنوان جشنواره حلوا ارده سنتی زرقان برگزار شد تا این ظرفیت ارزنده شهر زرقان را به‌عنوان یک برند جهانی احیا کند.


جمالی از اهتمام مجموعه مدیریت شهری به منظور برپایی رویدادهای مردم‌محور با قدرت روزافزون خبر داد و افزود: هر سال این اقدامات با طراوت و شادابی بیشتری برگزار خواهد شد. رئیس شورای اسلامی شهر زرقان تأکید کرد که شهرداری و شورای شهر، مفتخر است که گام‌های بهتر و بلندتری برای مردم نجیب این شهرستان و معتمدین محلی بردارد. جمالی همچنین با بیان این نکته که تلاش خدمتگزاران موجب تقویت پیوند امت و امام امت می‌شود، گفت: افتتاح پروژه‌هایی نظیر پردیس سینمایی «رکان» باعث پیوند و علاقه بیشتر مردم به بدنه نظام می‌شود و هر چقدر مسئولان در راه خدمت به مردم تلاش کنند، این پیوند محکم‌تر خواهد شد. او از شهرستان زرقان به‌عنوان منطقه‌ای پیشرو در عرصه فرهنگ و هنر نام برد که هنرمندان و فرهنگ‌دوستان آن از گذشته تاکنون در عرصه‌های صنایع دستی، قلم‌زنی، هنرهای نمایشی‌، شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که به ثبت جهانی رسیده؛ افتخار شهرستان بوده‌اند. او در بخش پایانی سخنانش از تداوم خدمت‌رسانی به جامعه در حوزه‌های مختلف خبر داد.


در ادامه این مراسم رئیس سازمان سینمایی کشور از سرمایه‌گذاری ویژه دولت در بخش‌های فرهنگی و هنری خبر داد. محمد خزاعی در آیین افتتاحیه پردیس سینمایی شهرستان زرقان با نام «رکان» اظهار کرد: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم تنها ۵۷۰ سالن سینما در سطح کشور فعال بود و هم‌اکنون طی دو سال ۲۳۳ سالن جدید بهره‌برداری شده است. وی با بیان اینکه این پردیس سینمایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد افتتاح و به بهره‌برداری رسید، خاطر نشان کرد: با مصوبه اخیر برای ایجاد سینما در شهرستان‌های پرجمعیت کشور با اعتبارات دولتی این شمار تا ۱۴۰۴ به یک هزار نفر می‌رسد. رئیس سازمان سینمایی کشور نیز به تمجید از حرکت خوب شهردار و شورای اسلامی شهر زرقان پرداخت و گفت: این حرکت بدون شک در یاد و خاطره مردم زرقان و فارس باقی خواهد ماند. طبیعتاً توسعه سینما، توسعه فرهنگ هر کشور است و به طور کلی فرهنگ، زیربنای همه‌چیز محسوب می‌شود؛ بنابراین باید قدردان همه کسانی باشیم که در راستای این توسعه فرهنگی تلاش کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه این دویست‌و‌سی‌وسومین سالن سینما در کشور است که در طول مدت 2 سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، افزود: قبلاً 570 سالن به بهره‌برداری رسیده که در مجموع 803 سالن افتتاح شده است؛ این در حالی است که در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم تعداد آن را به 1000 سالن سینما در کشور برسانیم. رئیس سازمان سینمایی کشور اضافه کرد: توسعه سینما، توسعه فرهنگ در کشور است؛ اگر مشکلات فرهنگی کاهش یابد از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شود.


این مقام مسئول همچنین در پاسخ به درخواست شهردار زرقان برای همکاری وزارت ارشاد جهت تکمیل سالن سوم این پردیس سینمایی بیان کرد: ما در سازمان سینمایی تجهیزات این سالن را به صورت رایگان در اختیار این سینما قرار خواهیم داد. رئیس سازمان سینمایی در مراسم افتتاحیه پردیس سینمایی رکان در شهرستان زرقان گفت: رویکرد سازمان سینمایی کشور عدالت‌محوری است و بدین منظور برنامه‌های خود را در بخش‌های مختلف طراحی کرده است؛ خدا را شاکریم که امروز ۲۳۳ سالن در این دوره مورد بهره‌بردای قرار می‌گیرد. خزاعی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی رئیس جمهور محترم برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، بودجه‌ای از سوی دولت در نظر گرفته می‌شود تا سالن سینما راه‌اندازی شود، گفت: با این روند در دولت تعداد سالن‌های سینما می‌تواند به ۲ هزار سالن برسد. وی با بیان اینکه از سوی سازمان سینمایی شهرهای فاقد سینما به دولت ارائه شده است، اظهار کرد: توزیع عادلانه امکانات در شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد و در سفر آیت‌الله رئیسی به استان فارس، ۴ شهر شامل این مصوبات شده و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص پیدا کرد. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ظرفیت‌های سینمایی استان فارس و نیروی انسانی قابل‌توجه عنوان کرد: جشنواره ملی فیلم شیراز با موضوع خانواده می‌تواند میزبان اهالی سینما و هنر باشد. وی گفت: از ظرفیت تعزیه و نقالی در زرقان نیز می‌توان برای انتقال فرهنگی استفاده کرد.


یکی از اقدامات تحسین برانگیز در آیین افتتاح پردیس سینمایی رکان دعوت از اهالی فرهنگ و هنر بود. مهدی فقیه، زهرا سعیدی و عباس افشاریان، چند تن از هنرمندان پیشکسوتی بودند که در آیین افتتاحیه پردیس سینمایی زرقان حضور داشتند. زهرا سعیدی در این مراسم دقایقی صحبت کرد و با اشاره به پیشینه خوب زرقان در زمینه کارهای فرهنگی و هنری گفت: زمانی که ساکن شیراز بودم، همیشه در ایام محرم برای تماشای تعزیه‌ها به زرقان می‌آمدیم؛ پیشنهادم این است که حتماً تکیه‌های خیلی خوب و مدرنی تهیه شود تا زرقان به‌عنوان مرکزی برای ارائه آثار هنری تبدیل شود. این بازیگر شیرازی افزود: بی‌شک توجه مخصوص به امور فرهنگی مثل سینما، تئاتر و موسیقی می‌تواند به‌عنوان نجات‌دهنده مردم و پیش‌برنده آنها به سوی راه درست، مد نظر مسئولان کشور قرار گیرد. هنر باعث می‌شود عشق و امید جوانان به زندگی بیشتر شود و در آینده ملت شادتر و خوشبخت‌تری داشته باشیم.


براساس این گزارش گفتنی است، پردیس سینمایی شهر زرقان استان فارس با نام «رکان» با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال و با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرستان زرقان و تنی چند از هنرمندان پیشکسوت استان فارس افتتاح شد و به بهره برداری رسید. این پردیس مجهز به سالن‌های سینمایی ۱۵۲ نفره و ۵۲ نفره است و در مجموع پذیرای ۲۰۴ نفر از علاقه‌مندان به سینماست؛ سالن سوم آن تا سقف ۲۰ نفر ظرفیت به زودی تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. براساس این گزارش شایان ذکر است «رکان»، نام قدیم شهرستان زرقان است که به‌عنوان نام پردیس سینمایی این شهرستان انتخاب شد.
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی