[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

خیز مهارلو برای گردوغبار ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه مصرف آب در واحدهای صنعتی شرق شیراز نباید به سطح آب دریاچه مهارلو فشار وارد کند، گفت: طولانی شدن دوره خشکیدگی مهارلو به منزله تولید ریزگرد و آلودگی هوای شیراز است.
عطا پورشیرزاد در بازدید از کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار نسبت به پایش آب مصرفی کارخانجات صنعتی شرق شیراز و هشدار درباره طولانی شدن دوره خشکیدگی دریاچه مهارلو با برداشت آب بیشتر نکاتی را بیان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست فارس، وی در این برنامه که در راستای بازدید از واحد‌های صنعتی و پایش آلایندگی‌های کارخانجات صورت گرفت، افزود: برای نخستین بار از مجموعه ذوب آهن پاسارگاد بازدید به عمل می‌آید و داشتن رویکردهای محیط‌زیستی از سوی صنایع مورد تشویق و نقطه امید است. این نقطه قوتی است که صنایع و تولیدکنندگان صنعتی در کنار کار تولید به مسئولیت‌های اجتماعی هم عمل می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس، با تأکید بر اینکه مصرف آب در کارخانجات تولیدی باید پایش شود، افزود: مصرف بی‌رویه آب در واحدهای تولیدی به منزله افت سطح آب‌های زیرزمینی در شرق شیراز و وارد آمدن آسیب به دریاچه مهارلو است. پورشیرزاد ادامه داد: امید داریم مصرف آب در مراکز صنعتی شرق شیراز بیشتر مورد توجه مسئولان آب استان فارس قرار گیرد و طوری نباشد که با طولانی شدن خشکیدگی دریاچه مهارلو، پهنه این دریاچه به محل تولید ریزگرد تبدیل شود. وی اظهار کرد: افزایش ریزگرد در بستر خشک دریاچه مهارلو به معنی کوچ اجباری شهروندان شیراز است، بدون تردید اگر خشکی مهارلو با برداشت‌های بی‌رویه آب و فعال شدن زهکش‌های شیراز بیشتر و طولانی‌تر شود، شاهد ایجاد ریزگردهای بیشتر بر بستر دریاچه و آلودگی هوای شیراز خواهیم بود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس اظهار کرد: محیط‌زیست مقوله‌ای چندوجهی و چندرشته‌ای است. محیط‌زیست باید در همه عرصه‌های تولید حضور داشته باشد. کار نظارت کاری دائمی و حساس است و در همه جنبه‌های تولید بدون وارد آمدن خدشه‌ای به تولید و با نگاه حمایتی باید به مقوله‌های آلایندگی صنعتی و مصرف آب صنایع هم نظر داشت.
وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید صنعتی اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد؛ طرح‌هایی که با ارزان‌ترین مسیر و کمترین آلودگی و کمترین مصرف آب در تولید مشارکت کنند و تولید بیشتر شود، هزینه‌های تولید کمتر و آلایندگی کمتر شود. این مهم جز با تأکید بر موارد دانش‌بنیان‌ها به دست نمی‌آید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی