[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

حیوانات خانگی انتقال‌دهنده کیست هستند ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: حیوانات خانگی در افزایش ابتلا به کیست هیداتید در استان فارس سهم بالایی دارند و از ابتدای امسال تا شهریورماه 64 بیمار مبتلا به کیست هیداتید در بیمارستان نمازی تحت عمل کیست هیداتید قرار گرفتند که آمار بسیار بالایی بوده و یک هشدار مهم است.
دکتر عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری که با موضوع کیست هیداتید (بیماری مشترک بین انسان و حیوان) برگزار شد، گفت: این کیست یک بیماری انگلی است که توسط نوعی کرم پهن که در روده سگ جا می‌گیرد و همراه مدفوع سگ در محیط پخش می‌شود، قابل انتقال به انسان است.
وی ادامه داد: سگ میزبان انگل بیماری هیداتید است و انسان و حیواناتی مثل بز، گاو، خرگوش و جوندگان با مصرف این تخم‌ها به این انگل مبتلا می‌شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه رشد انگل بسیار آرام انجام می‌شود، بیان کرد: ممکن است علائم پس از یک سال بروز کند. کیست اگر در کبد باشد علائمی ندارد یا ممکن است در مغز، ریه و... برود.
او ادامه داد: دام‌ها وقتی آلوده به این کیست شوند، علائم بالینی ندارند؛ تا زمانی که به کشتارگاه بروند و ناظر بهداشتی اندام آلوده را از چرخه توزیع حذف کند.
رضاییان‌زاده گفت: اگر لاشه دام مبتلا به هیداتید در معرض سگ قرار بگیرد و سگ گوشت آن را بخورد، به آن مبتلا می‌شود؛ اگر مدفوع سگ مبتلا در کنار باغ میوه، سبزیجات و... باشد و اصول بهداشتی در شست‌وشو رعایت نشود، به انسان منتقل می‌شود. همچنین کودکانی که به سگ دست می‌زنند و دستشان را نمی‌شویند، در معرض آلودگی به کیست هیداتید قرار دارند. لیس زدن سر و صورت و دست کودک و سایر افراد توسط سگ مبتلا به هیداتید هم عامل انتقال این کیست به انسان است.
وی تأکید کرد: غدایی که به سگ گله یا سگ‌های خانگی از گوشت احشام داده می‌شود، باید یا پخته شده باشد یا سه روز در فریزر نگهداری شود تا تخم این کیست از بین برود.
او همچنین به این موضوع اشاره کرد که سوزاندن مدفوع سگ مبتلا در از بین رفتن عامل انتقال به انسان مؤثر است و برای سگ‌های خانگی مبتلا به این کیست توسط دامپزشک باید استفاده از داروی ضدانگل در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: بردن سگ از خیابان به خانه و شستن آن ممکن است شما را در معرض شمار زیادی از بیماری‌ها قرار دهد و باید بدانیم با شستن سگ، این حیوان تمیز نمی‌شود و ممکن است در معرض هاری، کیست هیداتید، کرم قلاب‌دار و...‌ قرار بگیریم.
آمار رو به افزایش کیست هیداتید در فارس
رضاییان‌زاده از شناسایی 64 بیمار مبتلا به کیست هیداتید در فارس خبر داد و عنوان کرد: از ابتدای امسال تا شهریورماه 64 بیمار مبتلا به کیست هیداتید در بیمارستان نمازی تحت عمل کیست هیداتید قرار گرفتند که آمار بسیار بالایی بوده و یک هشدار مهم است.
او ادامه داد: سال قبل ۱۲۰ بیمار مبتلا به این کیست در فارس داشتیم که ۵۵ مورد در شیراز بود. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: حیوانات خانگی در افزایش ابتلا به کیست هیداتید در استان فارس سهم بالایی دارند؛ این در حالی است که کیست هیداتید در ۱۵ سال قبل در دامداران و عشایر مشاهده می‌شد و در نقاط شهری اصلاً مبتلا نداشتیم.
او در خصوص اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص کنترل ابتلا به کیست هیداتید گفت: بحث سبزیجات را در فست‌فود‌ها و رستوران‌ها توسط بهداشت محیط به‌شدت پیگیری می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی