[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

مردم ما کتاب‌خوان و کتاب‌دوست هستند، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، در نشستی برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب را تشریح کرد. به گزارش تسنیم،‌ نشست خبری تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب، صبح روز چهارشنبه 17 آبان در کتابخانه هدهد سفید تهران برگزار شد. محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در این مراسم در سخنانی با اشاره به فاجعه انسانی که در غزه در حال رخ دادن است،‌ گفت:‌ امروز این اتفاق 10هزار شهید را رد کرده است. ما شاهد یک نسل‌کشی و کودک‌کشی بی‌سابقه هستیم. فرزندان ما چیز زیادی از فلسطین نمی‌دانند و اینجاست که جایگاه کتاب مشخص می‌شود. بعضاً مطرح می‌شود که درگیری به خاطر یک سرزمین است، اما اینطور نیست. مسئله سر این است که عده‌ای خود را نژاد برتر می‌دانند و دست به نسل‌کشی می‌زنند. دبیر هفته کتاب نهاد از برگزاری قصه‌گویی درباره فلسطین در هفته کتاب امسال خبر داد و گفت:‌ از کتابداران و راویان می‌خواهیم که کودکان را نسبت به این ظلم و جنایت آگاه کنند.
هراتی با بیان اینک هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار عنوان اصلی هفته کتاب است و باید به هر سه جنبه توجه کرد، گفت: این هفته به خاطر علامه طباطبایی نام‌گذاری شده که مفسر قرآن بودند. اولین کتاب ما قرآن است و امسال در هفته کتاب یک کار سنتی ویژه داریم که آن هم کتابت قرآن است. امسال فعالیت‌های خلاقانه ترویجی هم داریم. توجه به کتابداران هم بسیار مهم است. ما بیش از 6هزار کتابدار در بدنه خانواده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داریم.
وی افزود: در جامعه‌ای می‌توانیم فرهنگ مردم را ملموس ببینیم که کتاب تأثیر بزرگی در زندگی مردم دارد. مردم ما کتاب‌خوان و کتاب‌دوست هستند و این را در فرزندان امروز هم می‌توانیم ببینیم. ما فعالیت‌های مختلفی را در این خصوص انجام می‌دهیم؛ شاید به این ترتیب که یک کتاب در دست بگیریم و ورق بزنیم نباشد، اما مردم ما کتاب‌خوان هستند. ما برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم، کار زیادی داریم و باید تلاش کنیم. با همکاری که داشتیم، در جشنواره فیلم فجر هم جایزه‌ای برای یک اثر سینمایی در مورد کتاب در نظر گرفتیم و در این حوزه نیز مشارکت داشتیم‌.
هراتی گفت: افراد می‌توانند سبک و شیوه زندگی‌شان را با استفاده از کتاب ارتقا دهند. در این میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برنامه‌های مختلف به این مسئله ورود کرده است. همایش بین‌المللی کسب و کارهای کوچک و خانگی که در کتابخانه‌ها ضریب پیدا کرد نیز از اتفاقات ویژه این حوزه بود. در این رویداد پنج کشور به صورت حضوری شرکت کردند. برزیلی‌ها آرزو داشتند که چنین نهادی در کشورشان داشته باشند.
وی هدهد را نماد اصلی این رویداد دانست و گفت: این نماد چهار رکن دارد. یکی کتابخانه‌های سیار، یکی کتاب هدهد که شماره جدیدش در هفته کتاب با تغییرات جدی منتشر می‌شود. نشان هدهد هم از دیگر طرح‌های هفته است که بچه‌ها اثر برگزیده را انتخاب می‌کنند. رکن بعدی برنامه تلویزیونی است که بعضی از آنها توسط همکاران نهاد صورت می‌گیرد. یک برنامه 26 قسمتی از شبکه کودک به اتمام رسید و فصل دو آن در حال پیش تولید است. برنامه «نقاشی نقاشی» که شخصیت‌های تعریف شده مشخصی دارد و در برنامه‌های مختلف نهاد نیز ایفای نقش می‌کنند.
هراتی در رابطه با عملکرد دولت سیزدهم در خصوص کتاب، گفت: ما در این دولت با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دولت و به ویژه شخص رئیس‌جمهور، در زمینه دسترسی آسان به کتاب و عدالت فرهنگی اتفاقات ویژه‌ای را رقم زدیم. یکی سر و سامان دادن به کتابخانه‌های مرکزی بود که کمک بزرگی به عدالت فرهنگی می‌کرد، که برای آن کارگروه‌های مختلفی تشکیل شد که برای برخی از کتابخانه‌های مرکزی عملیات عمرانی جدید نیز انجام شد. یکی دیگر از کارهای مهم، کتابخانه‌های سیار بود که در طول چند دهه اخیر، تا قبل از این دولت سی کتابخانه سیار داشتیم، اما در این دولت بیش از بیست کتابخانه سیار به این سیستم اضافه شده است.
وی گفت: از سال گذشته تا امسال هم از نظر تعداد کتابخانه‌ها، هم از نظر تعداد همکاران متخصص کتابدار با افزایش مواجه بوده‌ایم. در شهرستان‌ها ایجاد کتابخانه با سرعت زیاد انجام گرفته است.‌ از سال گذشته تاکنون دو کتابخانه مرکزی به کتابخانه‌های مرکزی نهاد اضافه شده است. کتابخانه «خرم‌آباد» یکی از مجموعه‌های فوق‌العاده فرهنگی به شمار می‌رود که شاید در تهران نیز نمونه آن نباشد. بخش‌های متنوع علمی در کتابخانه خرم‌آباد، بخش‌های کودک و تجهیزات ویژه‌ای که دارد، بسیار اثرگذار و جذاب است. کتابخانه مرکزی «سنندج» نیز اتفاق مبارکی در غرب کشور است.
هراتی با اشاره به میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی گفت: در حوزه امانت ما نزدیک به 40 درصد پیشرفت داشتیم. از نظر عضو 26 درصد افزایش داشتیم (نزدیک به 50میلیون نسخه کتاب موجودی نهاد است). نمایندگان نهاد در نمازجمعه‌های استان‌ و شهرستان حضور دارند و گزارش‌های عملکرد خود را ارائه می‌دهند. با همکاری وزارت ارشاد، خانه کتاب و... با حضور چهره‌های شناخته شده ادبیات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه به حرم امام خمینی(ره) می‌رویم. طرح کتابت قرآن هم توسط کودکان در بازه سنی کلاس دوم تا متوسطه اول بود که شاید طرح برای ورود افراد بززگسال نیز به وجود بیاید. این کتابت تحت مجموعه محافل قرآنی کار می‌کند. تذهیب و ترجمه آن توسط اعضای کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود. امیدواریم در دو تا سه نسخه این کار ارزشمند را به خروجی برسانیم.
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: ششمین جشنواره کارتون کتاب نیز در این هفته برگزار می‌شود. شاخص‌ها و موضوعات این جشنواره مشخص شده و پوستر آن در هفته کتاب رونمایی می‌شود. در کنار این موارد، 23 مورد افتتاح و بازطراحی کتابخانه در سراسر کشور داریم. پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی نیز در این دوره برگزار می‌شود. همچنین فراخوان جشنواره سرود با موضوع کتاب، کتاب‌خوانی و کتابداری نیز منتشر می‌شود. بخش شعر کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم، به نهاد سپرده شده و برنامه‌ریزی‌های آن در حال انجام است. برگزاری نشست‌های تخصصی و ثبت‌نام‌های رایگان از دیگر طرح‌های هفته کتاب امسال است. فراخوان دومین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه نیز منتشر می‌شود. اختتامیه نشان هدهد سفید در این هفته برگزار خواهد شد. وی انتشار جلد 17 کتاب هدهد سفید را از طرح‌های مهم امسال دانست و گفت: بیش از 95 درصد محتوای این اثر از همکاران، اعضا و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. فراخوان جشنواره ایده‌های برتر ترویج کتاب‌خوانی نیز منتشر می‌شود. این پیشنهاد از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح شد که جوایز خوبی نیز برای برگزیدگان آن در نظر گرفته شده است. در تلاش هستیم که یک کار محتوایی تحت عنوان کتابخانه شهر با شهرداری تهران اجرا کنیم. در این طرح تعدادی کتاب با ژانرهای مختلف و از انتشارات گوناگون انتخاب شده که در سطح شهر به نمایش گذاشته می‌شود. در این طرح یک معرفی و طرح جلد از کتاب به نمایش گذاشته می‌شود و نسخه الکترونیکی برخی از این کتاب‌ها را می‌توان از این طریق تهیه کرد.
وی درمورد قصه‌گویی به مناسبت فجایع غزه گفت: ما بیش از هزار قصه‌گو داریم که قصه‌هایی در رابطه با کودکان غزه و شهدای مدافع حرم برای بچه‌ها روایت می‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی