[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

کمبود شیر خشک کاملاً رفع می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی شیراز خطاب به خانواده‌های نوزادان شیرازی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، از اول آذر ماه کمبود شیرخشک به طور کامل رفع می‌شود.
سجاد شرافت طی گفت‌وگوی اختصاصی، به خبرنگار ما توضیح داد: یکی از پرسش‌های مطروحه درباره مشکل کمبود شیرخشک که به عقیده‌ برخی طرفداران سیاست‌های افزایش جمعیت و خروج از پیری جمعیت ایران منافات دارد، مطرح می‌شد و می‌شود، کمبود شیرخشک بود که به خصوص در سه‌ماهه اول امسال خیلی محسوس بود و دلیل اصلی آن بروز مشکل در تولید این فرآورده در کارخانجات مربوطه بود که رخ داد؛ اما از شهریورماه با توزیع 253هزار قوطی، سپس در مهرماه توزیع 354‌هزار قوطی و به احتمال بالا آذرماه با توزیع 400هزار قوطی شیرخشک در داروخانه‌ها جهت ارائه به شهروندان شیرازی، نگرانی‌ها به احتمال زیاد رفع خواهد شد. وی از جمله اقدامات مهم در کاهش چالش شیرخشک را چنین برشمرد: اجبار به توزیع و پخش شیرخشک‌های دپوشده در انبارهای شرکت‌های توزیع و پخش‌کننده این ماده مبرم غذایی کودکان، ابلاغ دستور مؤکد به داروخانه‌ها که از 20 مهرماه به بعد بایستی فروش فقط دو قوطی آن هم بر مبنای ارائه کد ملی نوزاد انجام شود و اقدام اساسی دیگر، گشت‌زنی مأموران ما در چندین مقطع زمانی طی هر روز با سرکشی به هر داروخانه برای اطمینان از توزیع مناسب شیرخشک‌هاست. وی افزود: در این اثنا، در جریان گشت‌زنی‌ها متوجه شدیم که فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی نیز در ساخت محصولات لبنی خود از شیرخشک استفاده می‌کنند که تحت کنترل معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز قرار گرفتند و در کنار آن با بازرسی انبارهای داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش، آنها کنترل و جرم‌نگاری شده و در صورت تخطی و دپو کردن به مراجع قضایی معرفی شده و می‌شوند. شرافت اضافه کرد: البته احساس سنگینی کمبود شیرخشک، بیشتر در این کلان‌شهر جنبه گردشگری، سیاحتی و گردشگری این شهر است که قطعاً نیاز نوزادان گردشگران به این ماده غذایی نسبت به توزیع شیرخشک بر اساس آمار تولد نوزادان شیرازی، خط انحرافی و جداکننده بین نیازهای جمعیتی نوزادان شیرازی واقعی از آمارهای توزیع این فرآورده اصلی است که سعی شده با الزام به ارائه کد ملی نوزاد، تا حدودی این مشکل برطرف شود. وی خبر داد: طبق دستور و با همت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، علاوه بر سه صنعت مهم و اصلی شیرخشک شامل صنایع شیر مشهد، شرکت نستله و شرکت بهداشت کار همراه با سایر صنایع کوچک فعال در تولید شیرخشک با اختصاص تسهیلات و تأمین مواد پایه تولید و راه‌اندازی خطوط متوقف شده و سایر مشکلات این نقیصه طی ماه‌های آتی کاملاً رفع می‌شود؛ تا آنجا که پیش‌بینی کردیم نوزادان شیرازی بی‌دغدغه از ابتدای آذرماه به بعد شیرخشک بنوشند. وی اطمینان داد: سیاست‌های جمعیتی همیشه شعار ما بوده و است؛ بنابراین همچنان ارز دولتی به فرآورده‌های شیری اختصاص می‌یابد، اما فرآورده‌های کمک‌غذایی با ارز آزاد است و مشمول نمی‌شود.
رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل درخواست کرد: متأسفانه این فرهنگ غلط در جامعه شیوع و ترویج یافته که نوزادان ما با مصرف شیرخشک تغذیه و پرورش یابند و همین موجب ابتلای مکرر فرزندان به آنفولانزا و سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها شده است؛ بنابراین بسیج همه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز را به یاری می‌طلبیم که با آگاهی جامعه از اینکه بهترین راه سلامت فرزندان تغذیه با شیر مادر است، موجب بالا رفتن سیستم ایمنی شود و تقاضا داریم تا این مهم فراموش مادران نشود. مگر استثنائاتی که مانع قدرت شیردهی مادر به فرزند می‌شود و وادار به استفاده از شیرخشک و داروهای تقویتی بنا بر تجویز پزشک متخصص کودکان ‌شوند. 
وی در پایان به نکته مهم دیگر در فرهنگ‌سازی جامعه اشاره کرد: ترویج نوع زایمان با تجهیز جامعه بدین دانش پزشکی که زایمان اول مادران باردار بایستی زایمان طبیعی باشد تا در دوران‌ بارداری و زایمان‌های دوم به بعد خود دچار مشکل نشوند و این مسئله که برخی مدعی شده‌اند که مادران باردار اختیاری در نوع انتخاب زایمان طبیعی و سزارین خود ندارند را رد می‌کنیم و نوع زایمان بستگی به پرونده بالینی با تشخیص پزشک معالج وی دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی