[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

درمان فشارخون با تزریق ۳ ماهه یک داروی جدید، روزنامه شیراز نوین

در یک کارآزمایی بالینی جدید، داروی جدیدی که فقط هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار تزریق می‌شود، به‌جای مصرف روزانه قرص‌ها در کاهش فشارخون بالا مؤثر نشان داده است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از نیو اطلس، افراد مبتلا به فشارخون بالا ممکن است به زودی بتوانند مصرف روزانه قرص‌ها را با تزریق هر چند ماه یک‌بار جایگزین کنند.
یک کارآزمایی بالینی فاز ۲ نشان داده است که دارویی به نام زیلبسیران(Zilebesiran) می‌تواند فشارخون را برای مدت طولانی و بدون عوارض جانبی به شدت کاهش دهد.
طبق گزارش انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۳، حدود ۴۶.۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به فشارخون بالا هستند؛ این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله افزایش خطر بیماری قلبی شود.
فشارخون بالا معمولاً با داروهای خوراکی مانند مهارکننده‌های ACE یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم درمان می‌شود که باید یک یا دو بار در روز مصرف شوند.
اکنون یک داروی آزمایشی تنها با نیاز به تجویز هر چند ماه یک‌بار می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.
داروی زیلبسیران که از طریق تزریق زیر پوستی، مشابه با انسولین برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود، یک عامل تداخل RNA است که هورمون کبدی به نام AGT را که فشارخون را تنظیم می‌کند، هدف قرار می‌دهد.
کارآزمایی کنونی، ایمنی و کارایی زیلبسیران را در ۳۷۷ بیمار مبتلا به فشارخون بالا خفیف تا متوسط که به‌عنوان فشارخون سیستولیک بین ۱۳۵ تا ۱۶۰ میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود، بررسی کرد. این بیماران به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند که ۱۵۰، ۳۰۰ یا ۶۰۰ میلی‌گرم زیلبسیران را هر شش ماه یا ۳۰۰ میلی‌گرم را هر سه ماه یا دارونما دریافت کردند.
بیمارانی که هر دوزی از زیلبسیران را دریافت کردند، در مقایسه با گروه دارونما کاهش فشارخون سیستولیک ۲۴ساعته را به طور متوسط بیش از ۱۰ میلی‌متر جیوه نشان دادند.
در معاینه سه‌ماهه نیز ۱۴.۱ میلی‌متر جیوه برای دوز ۱۵۰ میلی‌گرم، ۱۶.۷ میلی‌متر جیوه برای دوز ۳۰۰ میلی‌گرم و ۱۵.۷ میلی‌متر جیوه برای دوز ۶۰۰ میلی‌گرم کاهش یافت.
پس از شش ماه، احتمال کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه در بیمارانی که این دارو را دریافت می‌کردند، به ‌طور قابل ‌توجهی بیشتر بود که در بسیاری از موارد فشارخون سیستولیک ۲۴ساعته آنها را به زیر ۱۳۰ میلی‌متر جیوه می‌رساند که زیر آستانه فشارخون حتی خفیف است.
دارویی مانند این نه تنها دردسر مصرف روزانه قرص‌ها را حذف می‌کند، بلکه منجر به کاهش مداوم فشارخون در طول روز و شب می‌شود. از این گذشته، بیماران دیگر نیاز نیست در هنگام خواب شبانه بیدار شوند و قرص بخورند.
همچنین عوارض جانبی کمی مشاهده شد که شایع‌ترین آنها واکنش‌های خفیف در محل تزریق بود؛ به گفته تیم تحقیقاتی، چهار بیمار واکنش‌هایی را تجربه کردند که منجر به قطع دارو شد، اما هیچ‌کدام چندان جدی نبودند.
جورج باکریس، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که دوزهای سه ماهه یا شش ماهه زیلبسیران می‌تواند به طور مؤثر و ایمن فشارخون را در بیماران مبتلا به فشارخون کنترل‌نشده کاهش دهد.
وی افزود: به خوبی شناخته شده است که کاهش فشارخون سیستولیک بیشتر مساوی پنج میلی‌متر جیوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است؛ این نتایج پتانسیل زیلبسیران را برای کنترل پایدار فشارخون، بهبود پایبندی به دارو از طریق دوزهای نادر و به نوبه خود، بهبود نتایج برای افراد مبتلا به فشارخون بالا تقویت می‌کند.
مرحله بعدی این کارآزمایی، ایمنیِ طولانی‌‌مدت و اینکه آیا این دارو ممکن است از حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی(که اغلب به دنبال فشارخون بالا درمان نشده حادث می‌شوند) جلوگیری کند، بررسی خواهد کرد.
این پژوهش در کنگره انجمن قلب آمریکا ارائه شد و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی در یک مجله معتبر منتشر شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی