[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

طرز تهیه پیاز پلو ، روزنامه شیراز نوین

برنج یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غذاها در سراسر جهان است؛ همچنین این غذا با روش‌های مختلفی پخته و سرو می‌شود. پیاز پلو یا سوغان پلو یک غذای مخصوص شهر اردبیل است؛ در زبان اردبیلی به پیازهای کوچک، سوغان گفته می‌شود. این غذا یک نوع برنج مخلوط به حساب می‌آید که با گوشت چرخ‌کرده و پیاز طبخ می‌شود، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای داشته و یکی از غذاهای محبوب این شهر به حساب می‌آید.

 مواد لازم برای 3 نفر
پیاز کوچک: ۱۲ عدد(برای هرنفر ۴ عدد)
نمک و آب‌لیمو: به مقدار لازم
پیاز متوسط: ۲ عدد
گوشت: ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی، پودر جو دوسر یا آرد سوخاری:۲ قاشق غذاخوری
فلفل و سماق: به مقدار لازم
برنج: ۳ پیمانه
سیب‌زمینی برای ته‌دیگ: به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده: نصف استکان

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه سوغان پلوی اردبیلی ابتدا پیازهای کوچک را پوست گرفته، شسته و به آن آب‌لیمو و کمی نمک می‌زنیم. سپس یک تابه برمی‌داریم و با روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی و مغزپخت شود و از روغن خارج کرده و کنار می‌گذاریم.
 مرحله دوم
یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه تفت می‌دهیم تا به خوبی سرخ شود. حالا یک کاسه برداشته و یک پیاز دیگر را رنده می‌کنیم و گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم. سپس با آرد نخودچی یا آرد سوخاری مخلوط کرده و ورز می‌دهیم.
 مرحله سوم
حالا به اندازه یک گردو برداشته و قلقلی می‌کنیم و در یک تابه با کمی روغن سرخ می‌کنیم. سپس پیازهای سرخ‌شده را هم به آن اضافه کرده و از روی حرارت برمی‌داریم. آب برنج را که از شب قبل با کمی آب و نمک خیس کرده‌ایم، بیرون می‌ریزیم.
 مرحله چهارم
برنج را در یک قابلمه آب جوش و نمک می‌ریزیم تا نیم‌پز شود؛ سپس آب‌کش می‌کنیم. سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست می‌کنیم و ورقه‌ای خرد می‌کنیم. یک قابلمه بر داشته و کف آن را چرب کرده و سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه قرار می‌دهیم.
 مرحله پنجم
در این مرحله یک لایه برنج روی سیب‌زمینی‌ها ریخته و کمی از پیازهای کوچک و کمی از قلقلی‌ها را روی آن می‌ریزیم؛ سپس لایه بعدی برنج را روی آن ریخته و زاین کار را تا زمانی که مواد و برنج تمام شود، ادامه می‌دهیم.
 مرحله ششم
در این مرحله زعفران دم‌کرده را روی آن ریخته و روی حرارت کم با دم‌کنی قرار می‌دهیم تا برنج دم بکشد. 
حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای دم کشیدن غذا نیاز است، پس از این مدت زمان پیاز پلو را داخل ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و سرو می‌کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی