این دستگاه آب را بو می‌کشد!، روزنامه شیراز نوین

دستگاه پیشرفته‌ای که مولکول‌های موجود در ارگانیسم‌های ساکن اقیانوس را مورد بررسی قرار می‌دهد به سیستمی مجهز است که کار آن به بو کشیدن شباهت دارد و می‌تواند در کشف داروهای آینده مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از استادی فایندز، یک دستگاه جدید مجهز به فناوری پیشرفته که آب دریا را بو می‌کشد، شاید بتواند راه را برای کشف داروهای جدید هموار کند. موجودات دریایی، تعداد بی‌شماری مولکول نامرئی را زیر سطح اقیانوس آزاد می‌کنند که می‌توانند اطلاعاتی را در مورد حیات دریایی کنونی ارائه دهند و به کشف داروهای آینده کمک کنند.
این دستگاه برای بررسی ترکیبات آب دریا و ثبت آنها برای تحلیل‌های بعدی ساخته شده است. این موضوع ثابت شده است که دستگاه به طور مؤثر مولکول‌های موجود در محیط‌های دریایی منحصر به ‌فرد مانند غارهای زیر آب را بررسی می‌کند و پتانسیل بالایی را برای کشف دارو در اکوسیستم‌های ظریف مانند صخره‌های مرجانی نشان می‌دهد.
دکتر «تیری پرز»، پژوهشگر «مؤسسه تنوع زیستی و اکولوژی دریایی و قاره‌ای مدیترانه‌«(IMBE) و از پژوهشگران این پروژه، یک قطره آب دریا را به یک قاشق سوپ رقیق‌شده تشبیه کرد و گفت: این مخلوط پیچیده‌ای از مولکول‌های محلول به دست‌آمده از ارگانیسم‌های ساکن در اقیانوس است.
هدف دانشمندان از رمزگشایی این مخلوط پیچیده، جداسازی و بررسی کردن این مولکول‌هاست. لازم به ذکر است که بسیاری از زیستگاه‌های دریایی غنی از این ترکیبات منحصر به ‌فرد و احتمالاً ارزشمند برای پزشکی، در معرض تهدید قرار دارند.
این گروه پژوهشی به دنبال ساخت یک دستگاه مخصوص زیر آب بودند که ‌بتواند مواد محلول را از موجودات دریایی مانند اسفنج جمع‌آوری کند؛ بدون اینکه به زیستگاه آنها آسیبی وارد شود. پژوهشگران یک دستگاه ضدآب را مهندسی کردند که غواصان می‌توانند آن را به راحتی زیر آب مدیریت کنند؛ این دستگاه آب دریا را از پدهایی شبیه به پد پاک‌کننده آرایش عبور می‌دهد تا مولکول‌های محلول را برای تحلیل بعدی جذب کند.
این دستگاه موسوم به «I-SMEL» در دریای مدیترانه و در غارهایی آزمایش شد که گونه‌های مختلف اسفنج را در عمق ۶۵ فوتی جای داده بودند. پس از جمع‌آوری نمونه‌های آب، پژوهشگران از روش طیف‌سنجی جرمی برای ارزیابی ترکیبات استفاده کردند و طیفی از عناصر و بسیاری از ساختارهای مولکولی را کشف کردند که قبلاً ناشناخته بودند. نتایج امیدبخشی در مورد کشف مواد طبیعی جدید دیده می‌شود.
این دستگاه با موفقیت چندین متابولیت مانند آلکالوئیدهای برمی و فورانوترپنوئیدها را شناسایی کرد که در سه گونه اسفنج نیز یافت شدند.
پژوهشگران خاطرنشان کردند که این دستگاه در برخی موارد، ترکیبات ساطع‌شده از اسفنج‌ها را یافت؛ به طوری که یک ترکیب در عصاره‌های آب دریا، حدود ۲۰ برابر بیشتر از عصاره‌های گرفته‌شده از یک اسفنج در «غار زرد» متمرکز بود. دستگاه I-SMEL به‌عنوان یک روش غیرتهاجمی برای برداشت مولکول‌هایی تبلیغ می‌شود که می‌توانند سلامتی یک اکوسیستم را نشان دهند یا ترکیبات جدیدی را برای تحقیقات دارویی معرفی کنند.
این گروه پژوهشی قصد دارند دستگاه را برای فیلتراسیون بلندمدت آب دریا اصلاح کنند و عملکرد آن را برای بررسی از راه دور آب‌های عمیق‌تر فعال سازند.
این پژوهش در مجله «ACS Central Science» به چاپ رسید.