[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

طرز تهیه نان مغزدار، روزنامه شیراز نوین

نان مغزدار یکی از انواع نان‌های سالم و بسیار خوش‌مزه بین‌المللی است که با مواد متنوعی پخته می‌شود؛ برای مشاهده این دستور شیرینی‌پزی در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم
آرد سفید: ۲٫۵ پیمانه
شیر ولرم: یک‌دوم پیمانه
روغن مایع: یک‌سوم پیمانه
تخم‌مرغ: ۱ عدد
شکر: ۵ قاشق غذاخوری
خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ پنس
نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
خرما: ۱۵ عدد
مغز گردو: ۴ قاشق غذاخوری 

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه نان مغزدار ابتدا برای عمل آوردن خمیرمایه، شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و پودر خمیرمایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می‌کنیم و در ظرف را می‌گذاریم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می‌دهیم تا عمل بیاید و پف کند.
 مرحله دوم
حالا تخم‌مرغ را به همراه وانیل و باقی‌مانده شکر داخل یک ظرف مناسب به خوبی هم می‌زنیم تا کرمی‌رنگ و کش‌دار شود، سپس روغن مایع و نمک را اضافه کرده و پس از کمی هم زدن خمیرمایه عمل‌آمده را اضافه می‌کنیم.
 مرحله سوم
آرد را دو مرتبه الک می‌کنیم و سپس کم‌کم به مواد اضافه و با قاشق مخلوط می‌کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر باید مقدار خیلی کمی چسبندگی داشته باشد؛ به همین خاطر مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید، چون خمیر خشک می‌شود.
 مرحله چهارم
حالا یک ظرف گود را با روغن چرب می‌کنیم و خمیر را داخل آن قرار می‌دهیم. روی خمیر را با سلفون می‌پوشانیم و یک پارچه هم روی ظرف می‌اندازیم و در دمای آشپزخانه قرار می‌دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.
 مرحله پنجم
پس از یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می‌کنیم و کمی ورز می‌دهیم تا هوای اضافی خمیر گرفته شود، حالا خمیر را به ۷ قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت دایره‌ای با وردنه باز می‌کنیم.
 مرحله ششم
حالا وسط هر خمیر مقداری خرمای بدون هسته و مغز گردو قرار می‌دهیم و لبه‌های آن را مانند پیراشکی گوشت روی هم برمی‌گردانیم و با چنگال به هم می‌چسبانیم. در ادامه یک قالب مناسب را چرب کرده و خمیرها را کنار هم داخل قالب می‌چینیم.
 مرحله هفتم
حالا با چاقو می‌توانید طرح دل‌خواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آن را رومال کنید؛ برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم‌مرغ و کمی زعفران دم‌کرده مخلوط می‌کنیم و روی خمیر می‌مالیم.
 مرحله هشتم
پس از اینکه خمیر را رومال کردیم فر را با ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا گرم شود و روی خمیر را هم به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز می‌پوشانیم تا کمی استراحت کند. پس از ۱۵ دقیقه نان را در فر قرار می‌دهیم.
 مرحله نهم
حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پخت نان نیاز است؛ پس از اینکه نان پخت اجازه می‌دهیم کمی خنک شود، و سپس آن را از قالب خارج می‌کنیم؛ برای درخشان‌تر شدن نان مغز‌دار می‌توانیم با قلم‌مو کمی شربت سرد یا عسل روی آن بمالیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی