[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

علت اصلی تنگی کانال نخاعی چیست؟، روزنامه شیراز نوین

جراح متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار فیزیکی بیش از حد، رفتارهای شدید با ستون فقرات، نشستن‌ها و رانندگی‌های طولانی، باعث آسیب رساندن به دیسک می‌شود.
به گزارش مشرق، علی‌رضا طبیب خویی، جراح متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سؤال که علت تنگی کانال نخاعی چیست؟ گفت: فشار فیزیکی بیش از حد، رفتارهای شدید با ستون فقرات، نشستن‌ها و رانندگی‌های طولانی، باعث آسیب به دیسک می‌شود.
وی ادامه داد: دیسک آسیب‌دیده با داخل شدن به کانال نخاعی باعث تنگ شدن آن می‌شود؛ این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.
خویی تأکید کرد: دیسک کمر و گردن در دوران میان‌سالی فعال می‌شود؛ دیسک‌ها و زوائد استخوانی با ورود به کانال نخاع باعث تنگ شدن آن می‌شوند.
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تنگی کانال کمری را می‌توان آرتروز ستون فقرات نامید؛ گاهی مفصل‌های آسیب‌دیده با وارد شدن به کانال نخاعی باعث گزگز در پاها می‌شوند؛ همچنین فشار بر عصب‌های ناحیه کمری باعث کم شدن توان فرد و درد شدید می‌شود.
وی ادامه داد: از مشخصه‌ اصلی این بیماری، درد شدید پاها پس از شروع به راه رفتن است که به مرور با گذشت زمان و افزایش درد، فرد کاملاً ناتوان و خانه‌نشین می‌شود؛ در این حالت مهم‌ترین کمک جراحی است تا افراد بتوانند راه بروند و زندگی فعال‌تری داشته باشند.
او به جراحی به‌موقع این بیماری تا قبل از درگیری عصب‌هایی که کنترل ادرار و مدفوع را به عهده دارند، تأکید کرد و گفت: ‌جراحی پس از این مرحله با احتمال کمتری بازگشت کنترل ادرار و مدفوع فرد را به دنبال خواهد داشت.
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: هدف اصلی از این جراحی بازگرداندن توانایی راه رفتن به بیمار است.
طبیب خویی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌جز جراحی، درمان‌های دیگری برای این بیماری وجود دارد؟ اظهار کرد: در مراحل اولیه بیماری با تقویت عضلات ستون فقرات مانند فیزیوتراپی و آب‌درمانی، مصرف دارو و طب سوزنی می‌توان علائم بیماری را بهبود بخشید.
وی همچنین از تزریق مواد ضد درد وکورتون داخل کانال کمری برای برطرف کردن التهاب عصب‌های آن ناحیه و در موارد نادری لیزردرمانی هم نام برد.
کارشناس برنامه از بالا بودن وزن به عنوان فاکتور خطر اینگونه جراحی‌ها نام برد و گفت: به بیمار توصیه می‌شود قبل از انجام عمل جراحی با رژیم غذایی و در صورت امکان آب درمانی وزن خود را کاهش دهد.
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سؤال که لیزردرمانی در تنگی کانال کمر چه نقشی دارد هم گفت: لیزر روشی است برای کم کردن حجم دیسکی که بیرون زده است؛ البته در افرادی که رباط‌ها و مفاصل بزرگ شده و باعث تنگی کانال گشته‌اند، لیزر دیسک، درمان مناسبی نخواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی