[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

پرتاب آب روی تشک، معضل جدید کشتی استان!، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، متولی کشتی فارس از عزم جدی برای مقابله با بداخلاقی‌ها خبر داد و باب شدن پرتاب بطری‌های آب روی تشک کشتی را نگران‌کننده توصیف کرد. 
مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جوانان کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد از کیفیت و جذابیت خاص خود برخوردار بود. فارس با کسب عنوان قهرمانی این مسابقات، نشان داد که همچنان قطب کشتی فرنگی کشور است و شهر شیراز و ورزشگاه شهید دستغیب هم میزبانی خود از این رقابت کشوری را داشت. 
اما در دقایق پایانی این مسابقات، اتفاقات ناخوشایندی هم رخ داد که کام اهالی کشتی حاضر در سالن و به‌ ویژه عوامل برگزاری رقابت‌ها را تلخ کرد. تکرار اتفاق پرتاب آب به داخل تشک حین برگزاری یک مسابقه حساس و درگیری کوچک در انتهای بازی، در حال فراموشی بود که به یک‌باره هنگام برگزاری مراسم اختتامیه، ایجاد یک درگیری بزرگتر در راهروهای خروجی سالن، باعث شد تا خستگی در تن عوامل برگزاری مسابقات، بماند.
در همین ارتباط، گفت‌وگو با ساسان خوبیاری، رئیس هیئت کشتی استان فارس را در ادامه می‌خوانید:
*ابتدا در خصوص کیفیت برگزاری مسابقات و میزان رضایت شرکت‌کنندگان از میزبانی استان فارس بگویید.
مسابقات از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی برگزار شد و سرمربی تیم ملی هم گزینه‌های مد نظرش را از همین مسابقات انتخاب می‌کند تا اردوها را شروع کند. در خصوص میزبانی هم برنامه‌ریزی خوبی انجام داده بودیم که به شکل شایسته و در خور شأن نام شیراز این کار را انجام دهیم. خوشبختانه هیچ مشکلی هم پیش نیامد و در بازخوردهایی هم که از تیم‌ها و میهمانان داشتیم، کسی گلایه‌ای نداشت و همه ابراز رضایت می‌کردند. فدراسیون هم از ما تشکر کرد که مسابقات را در استانداردهای خوبی برگزار کرده‌ایم؛ فقط یک مورد پس از پایان همه بازی‌ها پیش آمد.
*در مورد همین مسئله بیشتر توضیح دهید.
این اتفاق بیرون از محوطه کشتی اتفاق افتاد؛ بعد از پایان مسابقات و اهدال مدال و حین اهدای جام، ظاهراً دو نفر با مأموران نیروی انتظامی درگیر شده بودند؛ این دو نفر بازداشت شدند و اینکه عاقبتشان چه شد را هم اطلاعی ندارم.
*اما ظاهراً در یکی از کشتی‌ها هم یک درگیری به وجود آمده بود؛ این درگیری ربطی به اتفاقات پایانی نداشت؟
نه. درگیری حین کشتی‌ها مربوط به آخرین کشتی می‌شد که یکی از تیم‌ها به نتیجه مسابقه معترض بود؛ اتفاقاً آنجا مربیان تیم مذکور خیلی همکاری کردند و باید از آنها تشکر کنم. یکی از اعضای این تیم خیلی اعتراض داشت و داخل تشک پرید و صندلی پرت کرد. خوشبختانه مربیان تیم مذکور خیلی زود وارد عمل شده و با او برخورد کردند، اما شیطنتی انجام شده که می‌خواسته این اعتراض کوچک را به اتفاقات آخر مسابقه ربط دهد.
*گفته شده که اتفاقات آخر مسابقه هم توسط دو ورزشکار حاضر در مسابقات رخ داده است؛ شما تأیید نمی‌کنید؟
نه ورزشکار نبوده‌اند؛ یکی از آنها در شیفت‌های کشتی تمرین می‌کند، اما عضو تیم نیست که بگوییم جزو اعضای تیم فارس بوده است.
*نفر دوم چه کسی بود؟
آن هم ظاهراً برادرش بوده که به هواداری‌اش آمده و با مأموران نیروی انتظامی بحث کرده است و منجر به درگیری فیزیکی هم شده بود.
*متأسفانه در این رقابت‌ها هم شاهد تکرار اتفاقات ناخوشایند این روزهای کشتی، یعنی پرتاب آب به داخل تشک بودیم.
بله همان کشتی آخر که گفتم تیم مذکور معترض بود، به ‌خاطر همین اتفاق بود.
*یعنی درگیری از پرتاب آب شروع شد؟
نه، درگیری انتهای مسابقات ربطی به این مسابقه نداشت، اما پرتاب بطری آب اتفاق افتاد و من نمی‌دانم از چه سمتی و توسط چه کسی رخ داد. هرچه بود باعث شد هیجان و حساسیت آن مسابقه خیلی بالا برود و چند بار نتیجه عوض شود؛ در نهایت هم کشتی‌گیر فارس با اینکه ابتدا عقب افتاده بود، توانست با ضربه فنی برنده شود. یک مقدار هیجان این مسابقه بالا رفت و چون کشتی آخر هم بود و بحث کسب مدال مطرح بود، کمی مشکل‌ساز شد.
*در مسابقات انتخابی استان هم که یکی دو هفته قبل‌تر برگزار شد، شاهد چنین اتفاقی(پرتاب بطری آب) بودیم که منجر به درگیری شده بود؛ این سومین بار است که شاهد چنین اتفاقی هستیم. آیا شما در آن مورد که در مسابقات استانی اتفاق افتاد، برخورد جدی با خاطیان انجام دادید؟
ما جدای این قضیه، با یکی دو مربی که مشکل‌ساز شده بودند برخورد کردیم؛ با اینکه خیلی گرفتار بودیم و باید مقدمات میزبانی رقابت‌های کشوری را فراهم می‌کردیم، اما به خاطر اهمیت مسئله، خیلی زود کمیته انضباطی را تشکیل دادیم و حکم‌ها و محرومیت‌ها صادر و ابلاغ شد. حدود ۱۴ نفر از آن مسابقات به کمیته انضباطی فرستاده شدند.
*یعنی می‌گویید در این تیمی که از فارس در مسابقات کشوری شرکت کرد، هیچ‌یک جزو خاطیان رقابت‌های استانی نبودند؟
نه، هیچ‌کدام نبودند؛ ما مربیان و ورزشکاران خاطی را محروم کرده بودیم و از هیچ‌یک از آنها در رقابت‌های کشوری استفاده نکردیم.
*محرومیت محمدعلی گرایی هم که چند روز پیش اعلام شد و آن هم اتفاق بدی بود؛ در آن زمینه چه نظری دارید؟
بله متأسفانه اتفاق ناراحت کننده‌ای بود و ادامه آن در رقابت‌های استانی و کشوری هم باعث شد کنترل کار کمی سخت شود. اما واقعاً محمدعلی گرایی هیچ برنامه‌ای برای انجام آن حرکت نداشت؛ او از سال ۲۰۱۵ عضو تیم ملی است و در این سال‌ها آن‌قدر بااخلاق بوده که حالا چند سال است کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان شده است. مطمئن باشید آن حرکت پرتاب بطری، ناشی از یک لحظه هیجان بوده و به هیچ عنوان نمی‌توانسته با برنامه‌ریزی قبلی باشد؛ وگرنه می‌توانست همین کار را بدهد یک نفر دیگر انجام دهد که این مشکلات هم برایش پیش نیاید.
*علاوه بر همه این‌ها، یک بی‌اخلاقی‌های دیگری هم روی سکوها شاهد بودیم؛ مثلاً زمانی که یکی از کشتی‌گیران فارس با نتیجه سنگینی بازی را به حریفش واگذار کرد، شاهد فحاشی شدید برخی تماشاگران به داوران رقابت‌ها بودیم. چیزهایی که دور از شأن رشته پهلوانی کشتی و شهر شیراز است؛ چه برنامه‌ای دارید که به این رفتارها پایان دهید؟
بله ما متأسفانه در خیلی از مسابقات با چنین مشکلاتی مواجه هستیم. فکر می‌کنم اگر هم کاری می‌خواهیم انجام دهیم، باید از خودمان و از بدنه کشتی شروع کنیم؛ اول از همه هم باید مربیان ما این مسائل را در خودشان حل کنند. مسلم است وقتی مربی از همان ابتدا شروع می‌کند به فریاد زدن و امر و نهی کردن داور، از کشتی‌گیر و هوادار نمی‌شود انتظار بیشتری داشت. مشکل اصلی ما در مسابقات استانی است که مربیان باعث تحریک ورزشکار و خانواده‌اش می‌شوند.
*اما عده‌ای هم می‌گویند خانواده‌ها اگر ببینند مربی فرزندشان آرام است و پرخاش نمی‌کند، ترجیح می‌دهند به سراغ مربی پرخاشگر بروند تا از حق فرزندشان دفاع کند؛ این را تأیید می‌کنید؟
نه من چنین چیزی را تأیید نمی‌کنم! می‌گویم داد و بیداد کردن مربیان روی خانواده‌ها و همراهان ورزشکار، اثر منفی می‌گذارد؛ آنها وقتی رفتار مربی را می‌بینند، به خودشان اجازه می‌دهند که وارد توهین و درگیری شوند. اگر مربی آرام بنشیند و کارش را انجام دهد، همراه کشتی‌گیر هم می‌گوید خب این مربی است و بیشتر می‌فهمد، لابد درست است.
*هیئت کشتی این قدرت را دارد که برخورد جدی با خاطیان انجام دهد؛ حتی با مربیان یا ورزشکارانی که اسم بزرگی هم دارند. چرا این کار تاکنون انجام نشده است؟
قبلاً هم گفته‌ام که فرهنگ‌سازی را خوب انجام نداده‌ایم؛ من گاهی حتی نگران سلامت مربیان هستم که یک وقت سکته نکنند.
*در قوانین کشتی، حد و حدودی برای فریاد زدن و پرخاشگری از سمت مربیان در نظر گرفته نشده است؟
شما مسابقات جهانی را ببینید؛ مربی جرأت نمی‌کند از روی صندلی‌اش تکان بخورد؛ سریع اخراجش می‌کنند.
*چرا در مسابقات استانی و کشوری این برخورد جدی را نمی‌بینیم؟ 
خب این فرهنگ‌سازی از گذشته انجام نشده است و برای همین به این وضعیت رسیده‌ایم، اما متأسفانه دیگر راهی به‌جز برخورد با شدت برایمان نمانده است. در این یک سالی که آمده‌ام، بارها این دوستان به کمیته انضباطی احضار شده‌اند، اما مماشات کرده‌ایم و بخشیده‌ایم، اما این گذشت‌ها جواب نداده‌ است و باید روش دیگری را در پیش بگیریم. 
*ظاهراً باید کمیته‌ای هم برای مبارزه با پرتاب آب‌معدنی تشکیل دهید! 
این هم یک مشکلی شده روی دیگر مشکلات ما؛ شاید لازم باشد دوربین مداربسته بگذاریم تا تماشاگران خاطی را هم شناسایی کنیم. متأسفانه این رفتارها باعث می‌شود که هجمه روی قهرمان خوبمان، محمدعلی گرایی هم بیشتر شود؛ می‌گویند تو انجام دادی که بقیه یاد گرفته‌اند. به هرحال مطمئن باشید تلاش می‌کنیم که تا جای ممکن از ادامه این رفتارها جلوگیری کنیم. 
 محمدعلی گرایی، دارنده سه مدال برنز از مسابقات جهانی، یک مدال طلا در بازی‌های آسیایی و سه مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیاست. او در جریان برگزاری رقابت برادر کوچکترش، محمدرضا مقابل حریف ژاپنی در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان(مهرماه 1402) و در شرایطی که او در حال شکست مقابل حریف خود بود، یک بطری آب را از روی سکوهای تماشاگران به روی تشک پرتاب کرد؛ اتفاقی که منجر به وقفه در جریان مبارزه و در نهایت پیروزی محمدرضا گرایی شد. ژاپنی‌ها با اعلام این که برادر محمدرضا گرایی عامل پرتاب بطری به روی تشک بوده است خواستار برخورد با محمدعلی گرایی شدند که در نهایت نیز وی از روی سکو به بیرون سالن مسابقات هدایت شد. سرانجام کمیته انظباطی اتحادیه جهانی کشتی محمدعلی گرایی را به خاطر این حرکت، یک سال از حضور در کلیه مسابقات کشتی محروم کرد؛ بدین‌ترتیب کاپیتان شیرازی تیم ملی کشتی فرنگی حق حضور در هیچ سالن مسابقات رسمی و دوستانه کشتی تا پایان محرومیت یک‌ساله خود ندارد؛ گرایی با این رأی، عملاً شانس حضور در المپیک پاریس را نیز از دست داد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی