[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۵
  • دوره جدید

این قاتل را از خانه‌های خود بیرون کنید، روزنامه شیراز نوین

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیا و همچنین کشور ما بیماری قلبی عروقی است.
به گزارش بهداشت نیوز، فرشته فزونی نقش تغذیه را در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مهم عنوان کرد.
وی الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌ها، مصرف کم میوه، سبزی، حبوبات و مصرف بی‌رویه فست فودها و تحرک بدنی کم را مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی برشمرد.
رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت افزود: توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی به انتخاب محصولات مناسب‌تر کمک می‌کند؛ بنابراین همه افراد هنگام خرید باید به برچسب محصولات غذایی که با سه رنگ سبز، نارنجی و یا قرمز مشخص شده‌اند، دقت کنند.
او با تأکید بر انتخاب آگاهانه مواد غذایی گفت: برچسب محصولات حاوی مقادیر زیاد قند، نمک، چربی، اسید چرب ترانس و انرژی است که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند که باید مصرف این مواد غذایی محدود شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به مصرف زیاد نمک در کشورو نقش آن به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در پرفشاری خون و عوارض قلبی عروقی عنوان کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم(یک قاشق چای‌خوری) و در افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و عروقی و کودکان روزانه کمتر از ۳ گرم است.
به گفته وی این میزان نمک شامل نمک‌های پنهان در غذا مانند نان، پنیر، رب گوجه‌فرنگی و ... نیز می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.
فزونی خاطر نشان کرد: اگر مقدار نمک افزوده‌شده به غذا به تدریج کاهش یابد در مدت چند هفته ذائقه افراد به غذای کم‌نمک عادت می‌کند.
رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت به والدین توصیه کرد از غذاهای تهیه‌شده در منزل و تنقلات سالم شامل میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های خانگی به‌عنوان میان‌وعده کودکان و نوجوانان استفاده کنند و فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم‌نمک عادت دهند.
وی مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه را یک فاکتور پیشگیری‌کننده از فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.
فزونی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات کامل(پوست‌نگرفته)، حبوبات و مغزها به‌عنوان منابع فیبر نام برد و تأکید کرد که مصرف روزانه غذاهای حاوی فیبر درکاهش چربی و قند خون و تنظیم فشارخون نقش مهمی دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
وی پیشنهاد کرد برای افزایش ارزش غذایی برنج آن را به صورت مخلوط با سبزی و حبوبات مصرف کنید.
اگر می‌خواهید قلب شما در جوانی نایستد به این توصیه‌های غذایی عمل کنید:
راهکارهایی برای کاهش مصرف نمک، قند و غذاهای چرب
رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت در ادامه سخنان خود به بیان راهکارهایی برای کاهش مصرف نمک، قند و غذاهای چرب به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر سلامت بدن به ویژه سلامت قلب و عروق پرداخت که به شرح زیر است:
ـ سرسفره به غذا نمک نزنید و نمکدان را از سفره و میز غذا حذف کنید.
ـ به میوه‌ها و سبزی‌های خام( گوجه سبز، خیار، گوجه‌فرنگی و ....) نمک نپاشید.
ـ مواد غذایی نمک‌سود و دودی‌شده، انواع شوری و ترشی، دسرها، سس‌های سالاد آماده، سویاسس، زیتون، خردل و سوپ‌های آماده و تنقلات شور مانند چیپس سیب‌زمینی، چوب‌شور، چیپس ذرت، کراکر، آجیل، مغزهای شور از منابع عمده سدیم هستند که باید مصرف آنها را محدود کنید.
ـ برچسب‌های تغذیه‌ای را مطالعه کرده و غذاهایی را که مقدار سدیم کمتری دارند را انتخاب کنید.
ـ از ادویه‌هایی استفاده کنید که در تهیه آنها از نمک استفاده نشده است.
ـ مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادی است را به حداقل برسانید.
ـ غذاهای کنسروی حاوی نمک زیادی هستند؛ مصرف آنها را کاهش دهید.
ـ به‌جای تنقلات شور به فرزندان خود، میوه و آجیل خام بدهید.
ـ به‌جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و ... یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا استفاده کنید.
ـ نمک مصرفی را از نوع تصفیه‌شده یددار انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که نمک تصفیه‌شده یددار نیز به اندازه سایر نمک‌ها موجب افزایش فشارخون می‌شود.
ـ مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهید.
ـ به‌جای سرخ کردن غذا از روش‌های دیگر پخت مانند بخارپز، آب‌پز و تنوری استفاده کنید.
ـ از حرارت دادن زیاد روغن و غوطه‌وری ماده غذایی در مقدار زیاد روغن خودداری کنید.
ـ پیش از پختن گوشت چربی‌های قابل رؤیت آن را جدا کنید.
ـ مصرف ماهی را در برنامه غذایی هفتگی بگنجانید.
ـ از مصرف لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و فست فود پرهیز کنید.
_ مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید.
ـ برای کاهش دریافت اسید چرب ترانس(اسید های چرب مضری که به دلیل جامد بودن در دمای محیط و بدن خطراتی چون گرفتگی رگ‌ها و امراض قلبی را ایجاد می‌کند) از مصرف روغن نباتی جامد، غذاهای سرخ‌کرده و فست فود اجتناب کنید.
ـ از روغن‌های غیراشباع مانند کانولا، زیتون و کنجد و ... به میزان مناسب و نه خیلی زیاد استفاده کنید.
چند پیشنهاد برای کاهش مصرف مواد قندی
ـ مصرف بیش از حد مواد قندی باعث بالا رفتن فشارخون و چربی خون می‌شود؛ بنابراین به‌جای انواع شیرینی از میوه‌های با طعم شیرین(خرما و انواع میوه‌های خشک) به میزان کم استفاده کنید.
ـ در مصرف کشمش و خرما هم اگر زیاده‌روی شود منجر به افزایش کالری دریافتی و چاقی می‌شود.
ـ آب بهترین نوشیدنی برای تأمین مایعات است.
ـ مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید.
ـ چای و قهوه را بدون اضافه کردن قند و شکر مصرف کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی