[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

تجلی مهندسی ارزش در پروژه‌های شبانه، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین بازدید از پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس شهرداری شیراز با عنایت به شروع راه‌اندازی شیفت شب برگزار شد. این مراسم شامگاه شنبه ۲۵ فروردین‌ماه با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز و شماری از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 فعالیت جهادی مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های بزرگ
رئیس شورای شهر شیراز در دومین بازدید شبانه مدیریت شهری از تلاش شبانه‌روزی و فعالیت جهادی مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های بزرگ، تقدیر کرد. سید ابراهیم حسینی تصریح کرد: اجرای پروژه تقاطع جام جم- جنب صداوسیما حاصل تلاش و همت استاندار فارس، شهردار شیراز، رئیس صداوسیمای کشور و فارس است. وی گفت: فارغ از ارزش ریالی، اقتصادی و ترافیکی این پروژه، این کار حاصل تعامل مطلوب در سطح مدیریت ارشد فارس است.
 گسترش زیرساخت برای ورزش و سلامت
شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در بازدید از آخرین روند اجرای این پروژه‌ها که با همراهی رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز و اصحاب رسانه انجام شد، گفت: در راستای استفاده بهینه از زمان عملیات اجرایی پروژه‌های مهم و تأثیرگذار، راه‌اندازی نوبت شب در دستور کار قرار گرفت. محمدحسن اسدی با بیان اینکه فاز نخست پروژه پیست دوچرخه‌سواری کوهستان تا کوه نور در هفته دولت را تکمیل خواهیم کرد، افزود: فضایی مفرح، تفریحی، گردشگری و دل‌نشین در مسیر این پروژه پیش‌بینی شده است. وی با بیان اینکه مد حمل‌ونقلی بسیاری از کشورها، دوچرخه است، ادامه داد: حداقل اگر نمی‌توان در شهر بین ماشین و خیابان‌ها شرایط مسیر دوچرخه فراهم شود، می‌توان با طراحی چنین مسیری یک فضای خاص ایجاد کرد. شهردار شیراز تصریح کرد: از آنجا که شیراز در سال ۲۰۲۴ به‌عنوان پایتخت محیط‌زیست آسیا انتخاب شده، این پروژه می‌تواند یکی از مصادیق و نماد شیراز به‌عنوان پاک‌ترین شهر آسیا باشد. اسدی با تأکید بر این نکته که حق ‌و حقوق مالکان مورد مسیر پروژه پرداخت خواهد شد، یادآور شد: اواخر سال گذشته با همکاری و هماهنگی شورای شهر شیراز، برنامه راهبردی و عملیاتی شیراز ۱۴۰۴ با حدود ۵۰ پروژه بزرگ‌مقیاس و تأثیرگذار تعریف شد و ۴ پروژه‌ای که امشب مورد بازدید قرار گرفتند، جزو پروژه‌های راهبردی و عملیاتی شیراز ۱۴۰۴ هستند. وی ابراز امیدواری کرد: با همت شهرداری و تعامل سایر دستگاه‌ها، به اهداف از پیش تعیین‌شده برسیم؛ چراکه شورا و شهرداری شیراز با برنامه در حال انجام فعالیت است. شهردار شیراز همچنین به روند اجرای سایر پروژه‌های مورد بازدید از جمله پروژه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی اشاره و خاطرنشان کرد: این بزرگ‌راه از شمال غرب به شمال شرق طراحی‌ شده و محور شمالی این پروژه طی ماه‌های آینده بازگشایی و مکمل محور جنوبی خواهد شد.
 تحول‌آفرینی در محور جام جم
به گفته اسدی، با اتمام تقاطع جام جم نیز رینگ ترافیکی در این مسیر تکمیل خواهد شد. وی اجرای پروژه تقاطع جام جم را نیز حاصل توافق و تعامل با رئیس رسانه ملی، مدیران استانی و شهری فارس و شیراز دانست و گفت: با اتمام دیوار، پروژه تقاطع جام جم اجرا خواهد شد. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز اضافه کرد: به دلیل اهمیت موقعیت مکانی صداوسیما، تلاش کردیم پروژه با مهندسی ارزش و حداکثر استفاده اجرایی شود و تلاش خواهیم کرد تا کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد. شهردار شیراز پیمانکار این تقاطع را سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز معرفی کرد و گفت: این پروژه، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هاست و نوبت شب به‌صورت کامل در آن تداوم خواهد داشت.
 احداث تونل‌های جدید در شیراز
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز نیز اظهار کرد: به دلیل فنی بودن پروژه ضلع شمالی بزرگ‌راه آیت‌الله حائری شیرازی، تصمیم گرفته شد تعداد تونل‌ها اضافه شود. رضا محمدیان عنوان کرد: به دلیل رانش کوه در چند مقطع زمانی در محل پروژه، ایمن‌سازی بیشتر در دستور کار قرار گرفت؛ چراکه مسیری بین‌شهری است و به همین دلیل زمان اجرای پروژه افزایش یافت. وی در خصوص پروژه دوربرگردان اردیبهشت هم خاطرنشان کرد: جانمایی این دوربرگردان به دلیل محدودیتی که باغ‌های حاشیه و عرض بولوار چمران، مباحث ترافیکی و وجود دو بیمارستان دارد، با مشاور به بحث و بررسی گذاشته شد و نهایتاً تصمیم گرفته شد که یک ضلع این دوربرگردان در جوار رودخانه اجرا شود و به همین دلیل عملیات اجرایی به فصل خارج از فصل بارندگی انتقال داده شد.
 تقویت پروژه‌های شهری در بستر کلان‌شهر
نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بازدید از پروژه‌ پیست دوچرخه‌سواری کوهستان شیراز اظهار کرد: این پروژه به طول ۳۱٫۵ کیلومتر از مسیر بزرگ‌راه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در منصورآباد آغاز می‌شود و به سمت جوادیه و بام سبز می‌رسد و فضای استراحت برای دوچرخه‌سواران در این مسیر پیش‌بینی‌ شده است.محمود صفایی اضافه کرد: فاز بعدی آن روبه‌روی پمپ‌بنزین اکبرآباد طراحی‌ شده که در حوزه استحفاظی منطقه ۶ اجرایی می‌شود و از دریاچه تا زیباشهر و نهایتاً در کوه نور توسط شهرداری منطقه ۳ اجرا خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد: فاز نخست این پروژه تا پایان نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری برسد.نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه فاز دوم این پروژه تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید، تصریح کرد: این پروژه، بزرگ‌ترین پروژه تفریحی‌گردشگری مسیر دوچرخه‌سواری در کشور خواهد است که استانداردهای لازم را به همراه خواهد داشت.
 صفایی ادامه داد: مسیر کاملاً ایمن است و با همکاری دوچرخه‌سواران استان طراحی ‌شده است. وی افزود: سال گذشته نوبت شب برای پروژه‌های شهرداری راه‌اندازی شد و با توجه به هوای دل‌نشین شیراز در فصل بهار و تابستان، این مهم فرصت خوبی برای تسریع و بهره‌برداری از پروژه‌هاست و موجب سرعت در بهره‌برداری از پروژه‌ها خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: ناظران بر فعالیت نوبت شب پروژه‌ها دائماً نظارت می‌کنند.
 رشد ایمنی در قلب کلان‌شهر شیراز
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در رابطه با پروژه ضلع شمالی بزرگ‌راه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عنوان کرد: ضلع غرب به شرق این پروژه به بهره‌برداری رسیده و عملیات عمرانی ضلع شرق به غرب آن در حال انجام است.
 محمد امین اظهار کرد: به‌واسطه خطراتی که در مسیر اجرای پروژه وجود دارد، تمام جبهه‌های بتن‌ریزی، اصلاح ترانشه و… برای ایمن‌سازی بیشتر فعال است. وی با بیان اینکه با راه‌اندازی نوبت شب، در موعد مقرر این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در راستای افزایش ایمنی، کاهش خطرات احتمالی و کاهش ریسک در پروژه، تصمیم گرفته شد به‌صورت پله‌پله از قسمت فوقانی خط‌الرأس کوه خاک‌برداری انجام شود. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تأکید کرد: تمام تلاش ما اتمام پروژه هم‌زمان با هفته دولت در سال جاری است.
 تجهیز کارگاه‌ها برای پروژه‌های مؤثر
شهردار منطقه ۳ شهرداری شیراز هم در خصوص پروژه پیست دوچرخه‌سواری کوهستان شیراز گفت: ۶٫۵ کیلومتر با عرض ۲ مترمربع از این پروژه در منطقه ۳ واقع‌ شده و به فاصله هر ۶ مترمربع، یک ستون برق تعریف کرده‌ایم. سید محمدجواد افضلی با بیان اینکه شرکت عمران گستر دیاکو در حال انجام کار است، عنوان کرد: ۲۸ قرارداد منعقد شده و اکنون در حال تجهیز کارگاه‌ها هستیم.
 تملک در محور جام جم
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز در بازدید از پروژه تقاطع جام جم بیان کرد: برای اجرای این پروژه حدود ۲۵۰۰ مترمربع از زمین صداوسیما تملک شده، یک دیوار به طول ۲۰۰ متر و ارتفاع متوسط ۴ متر احداث خواهد شد و یک راست‌گرد به سمت شهید سلیمانی و ۲ پل از کوهسار به سمت دروازه قرآن و برعکس اجرایی خواهد شد. علی حسین عباسی در رابطه با پروژه دوربرگردان اردیبهشت هم گفت: این پروژه ۹ شفت-ستون دارد که سومین شفت- ستون در حال اجراست و با اداره برق برای ستون چهارم هماهنگی انجام ‌شده است. وی خاطرنشان کرد: ۴ شفت در رودخانه اجرایی خواهد شد و احتمالاً تا ۴۵ روز آینده شفت‌ها به پایان برسد.
 احداث پیست دوچرخه در ارتفاعات شیراز
مدیر پروژه ارتفاعات شهرداری شیراز نیز در بازدید از پروژه‌ پیست دوچرخه‌سواری کوهستان شیراز- کمربندی جوادیه بام سبز گفت: مسیر کلی دوچرخه‌سواری از محور کوهستانی و کوهسار آغاز و به ۷ قسمت تقسیم‌شده است. ابراهیم خداشناس افزود: این پروژه از کوهسار تا منصورآباد، منصورآباد تا جوادیه، جوادیه تا بام سبز، بام سبز تا دریاچه مصنوعی و از دریاچه تا کمپ زیباشهر و نهایتاً از زیباشهر تا کوه نور جمعاً به طول ۳۱٫۵ کیلومتر طراحی ‌شده است. وی اضافه کرد: بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه تا انتهای شهریورماه به طول ۱۲ کیلومتری به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی نزدیک خواهد شد.
 پروژه‌های شبانه بر مدار سازندگی
مدیر پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی هم در این بازدید که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، گفت: در ۳ جبهه از جمله ترانشه‌برداری و بتن‌ریزی در بخشی از این مسیر به‌صورت ۲ نوبت در حال اجرای عملیات هستیم و تا پایان فروردین‌ماه، ناوگان کاملی از ماشین‌آلات و نیروی انسانی در محل پروژه مستقر خواهد شد. مهدیان عنوان کرد: نزدیک به ۱۳ دستگاه سنگین و ۸۰ نیرو در نوبت شب در حال فعالیت هستند. وی خاطرنشان کرد: نوبت شب تا انتهای پروژه استمرار خواهد داشت. مدیر پروژه بزرگ‌راه آیت‌الله حائری شیرازی گفت: کمتر از یک سال آینده با بهره‌برداری این پروژه، حرکت خودروها و عابران پیاده در بلوار چمران ایمن‌تر خواهد شد.
 شیفت شب پروژه‌های شهرداری شیراز، اولین بار در کشور
بر اساس این گزارش شایان ذکر است، راه‌اندازی و فعالیت شیفت شب پروژه‌های شهرداری شیراز برای اولین بار در کشور تعریف شد که با حمایت شورای اسلامی شهر شیراز و مدیریت شهری صورت گرفته است و در بازه زمانی شش‌ماهه اول سال که هوا مناسب است، کارگران خدوم و زحمت‌کش در اجرای پروژه‌های عمرانی شیفت شب فعالیت دارند.گفتنی است، در این بازدید جمعی از مدیران ارشد شهرداری شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر از پروژه پیست دوچرخه‌سواری بام سبز شیراز واقع در کمربندی جوادیه، پروژه ضلع شمالی بزرگ‌راه آیت‌الله حائری شیرازی- شهید سلیمانی، پروژه دوربرگردان اردیبهشت و پروژه تقاطع جام جم با همراهی اصحاب رسانه بازدید داشتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی