[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

تمرکز تعاونی‌ها بر سرمایه‌گذاری ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، استاندار فارس گفت: در فرهنگ اصیل ما هدررفت نان به عنوان گناه و اقدامی مذموم محسوب می‌شد که متأسفانه این موضوع مهم در حال رنگ باختن است.
وی با اشاره به اهمیت توجه به الگوی مصرف نان، خواستار راه‌اندازی شورای مشورتی مصرف بهینه نان در این استان شد. محمدهادی ایمانیه روز اول اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای آرد و نان استان فارس، اظهار کرد: بهره‌مندی از علم نوین کشاورزی نقش ارزنده‌ای در افزایش بهره‌وری 
دارد.
او با تأکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری و ارتقای شیوه‌های کشت و زرع گفت: جلوگیری از ریزش گندم در هنگام برداشت نقش مهمی در افزایش تولید دارد و بر این اساس در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات برداشت گندم انجام شد.
ایمانیه با تأکید بر اهمیت تولید نان باکیفیت تصریح کرد: در فرهنگ اصیل ما هدررفت نان به عنوان گناه و اقدامی مذموم محسوب می‌شد که متأسفانه این موضوع مهم در حال رنگ باختن است. استاندار فارس با ابراز امیدواری از اینکه فارس به عنوان الگوی مصرف نان در کشور شناخته شود، افزود: شورای مشورتی مصرف بهینه نان در استان فارس راه‌اندازی شود.
پرهیز از هدررفت مواد غذایی در ادارات، رستوران‌ها، مراکز آموزشی، منازل و... از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آن‌ها اشاره و بر ارتقای فرهنگ استفاده صحیح از نان تأکید کرد. به گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، مصرف بهینه مستلزم فرهنگ‌سازی است و پس از موفقیت در این عرصه می‌توان به اثرگذاری افزایش تولید و رشد بهره‌وری امید بست.
وی نقش آموزش را در مصرف بهینه و رشد بهره‌وری مؤثر دانست و گفت: مجموعه جهاد کشاورزی با برخورداری از دانش فنی می‌تواند روزانه یک ‌ساعت از وقت کارکنان خود را به ارائه آموزش‌های کاربردی به کشاورزان، دامداران و مصرف‌کنندگان اختصاص دهند. ایمانیه با اشاره به این موضوع که گندم و نان در فرهنگ ما از قداست ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: دولت چند هزار میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهد و با مصرف بهینه می‌توان در حوزه مدیریت منابع، گام‌های مهمی برداشت.
ایمانیه پیشنهاد راه‌اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم با همکاری جهاد کشاورزی استان فارس را مطرح کرد و افزود: تولید گندم در استان فارس از ۲ تا ۱۲ تن به ازای هر هکتار متغیر است. وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش نان در ارتقای سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: سبوس‌دار شدن نان نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه و کاهش انواع سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی دارد و خوشبختانه استان فارس در این زمینه پیشتاز است. به گفته ایمانیه، با تولید ماشین‌آلات کشاورزی در حوزه‌های کشت، برداشت، ذخیره و پخت نان می‌توان ضمن پاسخ‌گویی به نیازهای داخلی، نیم‌نگاهی به صادرات و ارزآوری هم داشت.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش خواستار راه‌اندازی تعاونی‌های تولید و اشتغال در زیرمجموعه‌های جهاد کشاورزی شد و گفت: با تجمیع سرمایه‌های مردمی در قالب تعاونی‌ها می‌توان پروژه‌های مشارکتی سرمایه‌گذاری به ویژه در عرصه صنایع تبدیلی را کلید زد و اقتصاد جامعه را تقویت ساخت. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی