[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۷۲
  • دوره جدید

کمّی گرایی، نگرشی غلط در نظام آموزشی است، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- سمیرا مولودی   معاون آموزش متوسطه از راهیابی 12مدرسه طرح تعالی به مرحله کشوری خبر داد.
به گزارش خبرنگار شیرازنوین، ناصر قجری در آیین تقدیر از مدیران مدارس برتر طرح تعالی مدیریت استان با بیان اینکه این طرح در بالابردن سطح کیفی فعالیت‌ها و برنامه‌های مدارس مؤثر است، گفت: هدف از برگزاری این طرح، رعایت استانداردهای آموزشی و پرورشی در تمام سطوح از مدارس است که برای سومین سال متوالی در کشور برگزار می‌شود. او مدارس را نشانگاه اصلی آموزش کشور دانست و اظهار داشت: سال اول این طرح را از 510مدرسه آغاز کردیم و در سال دوم با اجرای آن در 950مدرسه استان، 12مدرسه موفق به راهیابی مرحله کشوری شدند که از آنان تقدیر شد.
معاون آموزش متوسطه در ادامه افزود: امسال تعداد این مدارس به 1هزار و 70مدرسه رسیده است که این مدارس در 2 الی 3مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که طبق محورها و معیارهای مختلفی از جمله برنامه عملیاتی، فرآیندهای یاددهی و یادگیری و مشارکت دانش آموزان در آن، توانمندسازی معلمان در مدارس با رویکرد درس پژوهی، بالا بردن سطح سلامت و تربیت بدنی دانش آموزان، پرداختن به امور پرورشی و بالابردن انگیزه و در نهایت پرداختن به نوآوری و خلاقیت این ارزیابی صورت می‌گیرد.
قجری به کمبودهای سیستم آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: چرا در آموزش و پرورش، از دانش آموزان که بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند، فقط حفاظت می‌شود. طرح تعالی سعی در ایجاد و اعمال مشارکتی فرآیندمدار در مدارس دارد تا حس رضایت‌مندی را در والدین دانش آموزان بالا ببرد.
او مشکلات آموزش و پرورش را حاصل سه عامل درون، بین و برون سازمانی خواند و بیان داشت: در درون آموزش و پرورش، نگرش‌ها غلط و کمّی است. در بین سازمانی، کمک و همکاری‌ها به صورت حداقلی است؛ به طوری که 1درصد مالیات اگر در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد و در برون سازمانی نیز تا زمانی که سازمان سنجش و نظام پذیرش کنکوری وجود داشته باشد و دانش آموزان از کلاس چهارم ابتدایی مجبور به زدن تست باشند، نمی‌توان از نظام آموزشی کشور انتظار زیادی داشت.
قجری در پایان موقعیت طلبی و منصب گرایی را از دیگر اشکالات وارد بر نظام آموزشی کشور قلمداد کرد و اذعان داشت: تا زمانی که افراد به دنبال مدرک باشند و مهارت آموزی را کنار بگذارند، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است که در آزمون‌ها از نظر عملی و مهارت، کمترین نمرات را کسب می‌کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی