[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۷۲
  • دوره جدید

با نشستن زیاد و ورزش کم، پیرتر می شوید؟ ، روزنامه شیراز نوین

زنان مسنی که فعالیت فیزیکی کمی دارند و ده ساعت از روز را می‌نشینند، سلول‌های پیرتری خواهند داشت.
همچنان که یک سلول پیر می‌شود، تلومرهای سلول به طور طبیعی کوتاه‌تر شده و فرسایش می‌یابند؛ اما فاکتورهای سلامتی و سبک زندگی (لایف استایل) همچون چاقی مفرط و استعمال دخانیات می‌توانند این روند را تسریع کنند. تلومرهای کوتاه شده با بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌های عمده در ارتباط هستند. 
محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو گزارش دادند زنان مسنی که بیش از 10ساعت در روز را صرف نشستن می‌کنند و فعالیت فیزیکی و جسمانی کمی دارند، دارای سلول‌هایی هستند که از لحاظ بیولوژیکی و زیستی، پیرتر از سن واقعی (بر اساس تاریخ تولد) هستند و در مقایسه با زنانی که کمتر می‌نشینند، تا 8سال پیرتر به نظر می‌رسند.
این پژوهش که در 18 ژانویه در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد زنان مسن تری که کمتر از 40دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید در روز دارند و بیش از 10ساعت در روز بدون تحرک و ساکن هستند، تلومرهای کوتاه‌تری دارند. 
تلومرها، سرپوش‌های کوچکی هستند که در انتهای کروموزوم‌ها قرار گرفته‌اند و شبیه به نوک پلاستیکی بند کفش هستند که وظیفه حفاظت از کروموزوم‌ها را در برابر تخریب و زوال به عهده دارند و با افزایش عمر، به تدریج کوتاه‌تر می‌شوند. 
دکتر شادیاب و تیم پژوهشی وی معتقداند برای اولین بار و عینی توانسته‌اند اثر ترکیب زمان کم‌تحرکی و ورزش را روی نشانگرهای پیری اندازه‌گیری کنند. 
بنابر این گزارش، حدود 1500زن 64 تا 95ساله در این تحقیق شرکت داشتند. این زنان بخشی از یک تحقیق بزرگتر به نام طرح سلامت زنان (WHI) هستند که این پژوهش ملی و سراسری، در حال بررسی عوامل تعیین کننده بیماری‌های مزمن در دوران پس از یائسگی زنان است. 
افراد شرکت کننده در این مطالعه، پرسش‌نامه‌هایی را تکمیل و برای هفت روز، دستگاه شتاب سنجی را به روی ران سمت راست خود نصب کردند تا این دستگاه بتواند در هنگام راه رفتن و خوابیدن، حرکات زنان شرکت کننده را پیگیری کند.
شادیاب گفت: ما دریافتیم زنانی که مدت بیشتری می‌نشینند، اگر حداقل سی دقیقه در روز (مدت زمان توصیه شده در دستورالعمل ملی) ورزش کنند، تلومرهای کوتاه‌تری نخواهند داشت. بحث در مورد فواید ورزش باید از زمانی آغاز شود که ما جوان هستیم و همچنان که سن ما بالا می‌رود، حتی تا 80سالگی، فعالیت بدنی باید جزیی از زندگی روزمره ما باشد.
شادیاب اضافه کرد: پژوهش‌های آتی تعیین خواهند کرد چگونه ورزش با طول تلومر در جمعیت جوان‌تر و نیز در مردان مرتبط است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی