[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

طلوع محرومیت‌زدایی از قله بین‌الحرمین، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نشست خبری کمیته محرومیت‌زدایی در راستای انعقاد ده تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. این مراسم صبح سه‌شنبه 4 بهمن ماه با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، فرماندار شهرستان شیراز، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، قائم مقام شهردار شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر برگزار شد.
 هم‌افزایی برای زنان سرپرست خانوار
رئیس شورای شهر شیراز خواستار هم افزایی دستگاه‌ها برای محرومیت‌زدایی شد. مهدی طاهری در نشست امضای تفاهم‌نامه چندجانبه شورای شهر و شهرداری شیراز که با موضوع هم‌افزایی و همبستگی دستگاه‌ها در نهضت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برگزار شد، گفت: این نشست گامی بلند در راستای خدمت به این بخش از جامعه است. وی افزود: در این ارتباط سایر دستگاه‌ها در راستای محرومیت‌زدایی گام‌های خوبی برداشتند، اما با امضای این تفاهم‌نامه‌ها امیدواریم با هم‌افزایی دستگاه‌های حاضر شاهد تحولی خوب در محرومیت‌زدایی در این حوزه از شهر باشیم. 
او ادامه داد: اینکه امروز هر دستگاه در حیطه فعالیت خود در زمینه توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار کمک می‌کند، کاری مثبت است. وی ادامه داد: امیدواریم با این هم‌افزایی که میان مدیران دستگاه‌های مربوط به وجود آمده، همه با هم برای یک هدف والا کنار هم قرار گرفته و همه‌چیز دست به دست هم داده تا روز به روز وضعیت جامعه زنان بهتر شود و همه با برای تحقق این تفاهم‌نامه کمک کنند.
 تلاش دولت در جبهه محرومیت‌زدایی
فرماندار شهرستان شیراز از حمایت یکپارچه دولت برای اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی خبر داد. لطف‌الله شیبانی نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه دستگاه‌های مختلف جهت هم‌افزایی و همبستگی دستگاه‌ها در نهضت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان شیراز، علاوه بر همکاری و حمایت در بخش توانمندسازی بانوان، از هر اقدام دیگری که در جهت خدمت‌رسانی به مردم باشد حمایت می‌کنیم. او ضمن تشکر از کمیته محرومیت‌زدایی و شورای ششم برای پیشگامی در این عرصه گفت: استقبال دستگاه‌های مختلف از این تفاهم‌نامه را نشانه خوش یمنی برای این موضوع می‌دانیم. 
شیبانی همچنین با اشاره به استقبال شورای ششم در تکمیل پروژه‌های بهداشت و درمان شهر شیراز عنوان کرد: پروژه‌های مختلفی در حوزه سلامت در شهر شیراز سال‌ها و ماه‌هاست که نیمه‌کاره باقی مانده است که شورای ششم با استقبال از پیشنهاد مجمع خیرین سلامت، در تکمیل این پروژه‌ها همکاری خواهد نمود. فرماندار شیراز ضمن تشکر از استقبال دستگاه‌ها از انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اظهار امیدواری کرد که مطالبه‌گران و رسانه‌ها با درخواست گزارش عملکرد از دستگاه‌ها نگذارند این تفاهم‌نامه تنها به شکل یک مراسم باقی بماند؛ چراکه عملیاتی شدن مفاد این طرح توسط دستگاه‌ها می‌تواند تأثیر عمده ای در زندگی مردم داشته باشد.
 رفع محرومیت در گرو مشارکت
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این مطلب که رفع محرومیت نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌هاست، اظهار کرد: در جهت محرومیت‌زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نیاز به همبستگی بیشتر و بهتر تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر است تا با عزمی راسخ بتوانیم در مسیر توانمندسازی محرومان، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار قدم برداریم تا نتایج و نشانه‌های مثبت این همبستگی را در جامعه مشاهده نماییم. سیده مریم حسینی با بیان اینکه توانمندسازی در واقع عملکردی اجتماعی است که باعث مشارکت اجتماعی می‌گردد، گفت: نتیجه همکاری و مشارکت اجتماعی در راستای محرومیت‌زدایی موجب ایجاد عدالت و مساوات اجتماعی می‌شود و زمانی که زنان سرپرست خانوار از لحاظ وضعیت معیشتی به توانمندی برسند، موجب ارتقای سلامت جامعه می‌گردد. وی افزود: مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌ها، حرکت در جهت توانمندسازی شهروندان به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار است؛ زیرا معتقدیم که توانمندسازی شهروندان موجب می‌شود تا آنان نسبت به جامعه نگرش و بصیرتی عمیق‌تر داشته باشند. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این مطلب که با توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار، آنان نیز به سرمایه اجتماعی تبدیل می‌شوند، اظهار کرد: خانواده‌های کم‌برخوردار و زنان سرپرست خانوار، از گروه‌های هدف ما در راستای توانمندسازی هستند که با توانمند شدن آنان، ارزش خانواده‌ها نیز حفظ خواهد شد؛ بنابراین کمیته سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی به‌صورت کاملاً هدفمند با کمک همکاری دیگر دستگاه‌ها نسبت به حمایت اجتماعی از خانواده‌های کم‌برخوردار اقدامات جدی‌تری می‌نماید تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابند.حسینی گفت: در فرایند توانمندسازی تأکید بر فقرزدایی با هدف انسان‌محوری است که در این میان نیاز به برنامه‌های انسان‌محور احساس می‌شود. وی گفت: در برنامه توانمندسازی، به اقشار ضعیف‌تر جامعه و حاشیه‌نشین‌ها و خانواده‌های کم‌برخوردار به‌عنوان سرمایه اجتماعی نگاه داریم و به همین منظور جامعه‌محوری را نسبت به پروژه‌محوری ترجیح می‌دهیم. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در پروسه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کنار انجام کارهای سخت افزاری باید نسبت به رعایت مسائل اجتماعی و اخلاقی نیز توجه توجه ویژه داشته باشیم، افزود: راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی در محلات کم‌برخوردار، از مهم‌ترین اقدامات ما برای ارتقای زندگی زنان سرپرست خانوار بوده است. حسینی با بیان اینکه برنامه‌های کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر بر اساس اصول علمی انجام می‌گردد، افزود: حفظ سرمایه‌های مالی و اجتماعی در سرلوحه این برنامه‌ها قرار دارد. وی با بیان اینکه کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز توجه خاص و ویژه ای نسبت به وضعیت زنان سرپرست خانوار دارد، گفت: طرح «شوق زندگی» به‌زودی با همکاری اداره کل دادگستری استان فارس با هدف تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق برگزار می‌شود.
 محرومیت‌زدایی رسالت مسئولان است
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که محرومیت‌زدایی را یکی از رسالت‌های مهم مسئولان برشمرد. مصطفی مشفقیان با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و اعیاد مسلمانان، اظهار داشت: فقرزدایی و توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار جامعه یکی از تکالیف حاکمیت اسلامی است. وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار باید در اولویت توانمندسازی قرار گیرند، اظهار داشت: توانمندی این گروه از اقشار جامعه، زمینه‌ساز تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: استانداری فارس تمام‌قد از طرح‌های محرومیت‌زدایی پشتیبانی خواهد کرد و هم‌گرایی دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی، آموزش و پرورش، فرمانداری و کمیته امداد امام خمینی(ره) با شورای اسلامی شهر زمینه‌ساز اتفاقات خوبی خواهد بود. سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس از طرح شورای اسلامی شهر شیراز برای محرومیت‌زدایی به‌عنوان یک پروژه مدون یاد کرد و افزود: جمع‌آوری اطلاعات زنان سرپرست خانوار در سطح شهر سرآغاز مطلوبی برای خدمت‌رسانی به آنها خواهد بود.
 دغدغه مدیریت شهری برای محرومیت‌زدایی
در ادامه این مراسم، قائم‌مقام شهرداری شیراز از دغدغه جدی مدیریت شهری نسبت به محرومیت‌زدایی خبر داد. آرش فرج‌زاده با اشاره به گوشه‌ای از اقداماتی که در گذشته در این حوزه صورت گرفته، اظهار داشت: در حوزه‌های سخت‌افزاری شهرداری کارنامه طولانی در حوزه ایجاد سخت‌افزارهای مورد نیاز محرومیت‌زدایی دارد، اما نکته در این است که این اقدامات بر پایه قوام و نظم انسجام‌یافته‌ای شکل نگرفته و نتیجه مطلوب حاصل نشده است.او با تقدیر از عملکرد کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، افزود: شناسایی نقاط محروم به‌عنوان یک گام مهم در حوزه محرومیت‌زدایی قلمداد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در حوزه نرم‌افزاری شهرداری نیازمند تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر آموزش و پرورش، مجامع خیرین، بهزیستی و در رأس همه استانداری و فرمانداری است. با این اقدامات امیدواریم در حوزه محرومیت‌زدایی بتوانیم برنامه‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز را با همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی ساخته و از مشکلات جدی جامعه کاسته شود. قائم‌مقام شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش به آسیب‌شناسی این ماجرا پرداخت و اظهار داشت: در شرایط حاضر هر یک از دستگاه‌ها در حوزه‌های خودشان برنامه‌های مؤثری را برای محرومیت‌زدایی دنبال می‌کنند و این در حالی است که با هم‌افزایی می‌توان پتانسیل‌های پراکنده را متمرکز کرد و با همدلی نسبت به مقابله با چالش‌های کلان همت گماشت.فرج‌زاده در پایان افزود: شهر شیراز در پرتو اجرایی‌سازی مبانی محرومیت‌زدایی یک گام بلند به سوی جلو بر خواهد داشت.
بر پایه این گزارش، شایان ذکر است شورای اسلامی شهر شیراز با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تفاهم‌نامه‌های همکاری با آموزش و پرورش، بسیج مهندسین، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، کانون بازرگانی، کمیته امداد، مجمع خیرین سلامت و وکلای دادگستری امضا کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی