[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

احیای شهر راز با مهندسی سبز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نشست خبری مشترک عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با موضوع ارائه عملکرد یک‌ساله این سازمان برگزار شد. افسانه خواست‌خدایی، ناظر شورای شهر در سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز گفت: در توسعه فضای سبز شهر از گونه‌های بومی کم‌آب‌بر 
استفاده می‌کنیم.
 کاشت صدهزار نهال نارنج
او با تأکید بر پرداختن به مسائل زیرساختی خاطرنشان کرد: طرح کاشت صدهزار نهال نارنج یکی از طرح‌های مؤثر در گسترش فضای سبز شیراز است که با اقلیم متطقه سازگار بوده و در کنار آن سعی داریم در توسعه فضای سبز شهر از گونه‌های بومی کم‌آب‌بر استفاده کنیم. 
وی اظهار داشت: این طرح در چهار فاز از جمله معابر اصلی شهر، باغات شهر، مکان‌های عمومی مثل مسجد، مدرسه و پادگان و در وهله آخر محلات سبز با ارائه نهال درب منازل با کمک یاران شورا اجرا می‌شود، که در حال حاضر بخش زیادی از عملیات کاشت انجام شده و در سال‌های بعد طرح‌های دیگری را اجرا می‌کنیم.
او تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات این سازمان در این مدت اجرای طرح زاگرس سبز با کاشت گونه‌های بذر کم‌آب‌بر و بومی در ارتفاعات شهر البته با استفاده از مشارکت مردم بود و با اجرای همین دو طرح در آینده شاهد رویش مجدد در شهر خواهیم بود. 
این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح کاشت یک نهال به ازای تولد هر نوزاد به نام خود نوزاد به دنیا آمده، اظهار داشت: در کنار اینها یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که در حال پیگیری آن هستیم، هوشمندسازی فضای سبز و سیمای شهری و تشکیل بانک اطلاعاتی است.
 اجرای پروژه‌های زیرساختی
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به این موضوع که در احیای قنات‌ها نیز طی این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: این پروژه‌های عمرانی و آب‌رسانی همه به سمتی می‌رود که به صورت زیرساختی کاری درخور انجام شود که برای توسعه فضای سبز شهر راز باشد.
خواست‌خدایی گفت: همچنین در زمینه زیباسازی به ویژه زیبایی شب‌های شهر، المان‌های نوری مناسبی طراحی شده و در کنار آن با توجه به اینکه در چند سال اخیر به دلیل کرونا مردم شاهد تحولی در شهر نبودند، اعلام کردیم که در حوزه زیباسازی امسال به نوعی کار شود که مردم شاهد یک تحول مثبت و اساسی در زیباسازی شهر باشند.
وی ادامه داد: در همین راستا نیز کارگروه المان‌های نوروز تشکیل شده و با توجه به تقارن نوروز با ماه رمضان اعلام کردیم المان‌هایی متناسب با نوروز هم داشته باشیم.همچنین در این رابطه کارگاه هنری با حضور هنرمندان مطرح شهر تشکیل شده تا هنرمندان شهر بتوانند طرح‌های خود برای زیباسازی شهر را در اینجا اجرا کرده و هنر خود را در شهر مشاهده کنند و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. خواست‌خدایی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات حوزه مدیریت شهری ثبات مدیریت است؛ موضوعی که می‌تواند نقطه عطف سازمان باشد. مدیر باید ابتدا حوزه فعالیت خود را بشناسد و بعد کار خود را انجام دهد و اگر ثبات در مدیریت نباشد، این شناخت به سرانجام نمی‌رسد.
 نگهداری از فضای سبز با ابزار قانون
خواست‌خدایی با اشاره به بررسی اصلاح جریمه قطع درختان گفت: با توجه به اینکه به ویژه در قسمت‌های برخوردار شمال شهر گاه شاهد بودیم فرد برای آنکه حتی نمای ساختمان دیده شود، درختان را قطع کرده و جریمه‌ای را هم می‌پرداخت، این طرح در شورای شهر شیراز مطرح شد که هم‌اکنون در دست بررسی است و قصد داریم عوارض و جرائم ناشی از قطع درختان را به نوعی تغییر دهیم که بازدارنده باشد و برای هیچ‌کس ارزش نداشته باشد درختی را قطع کرده و باغی را خشک کند. عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های این مدت طرح مدیریت محتوای تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر است که لایحه آن توسط سازمان به شورا ارائه شده تا شاهد سامان‌دهی محتوای این تابلوها در شهر باشیم. خواست‌خدایی از شفافیت در قرارداد نیروهای انسانی به‌عنوان دیگر دستاورد این مدت سازمان یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این دوره مدیریت سازمان این بود که دست خیلی از مافیاهای فعال در این سازمان را قطع کردند.
 از نورپردازی تا توسعه فضای سبز
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نیز در این نشست با اشاره به برخی فعالیت‌های این سازمان در یک سال گذشته از جمله نورپردازی میدان «قرآن»و المان طاووس جدید با المان قبلی این محل که مورد مباحثه بود، گفت: این حق مردم است که بدانند در حوزه مدیریت شهری به ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز چه اقداماتی انجام شده است. معتقدیم سازمان و ساختار آن باید بتواند در خصوص نیروی انسانی طرح و برنامه‌ها سامان‌دهی را عملیاتی کند. روح‌الله مظفری با اشاره به انعقاد ۱۰ تفاهم‌نامه با مجموعه‌های خارج از سازمان در این مدت گفت: بودجه مصوب سال قبل ما ۹۶میلیارد بود که امسال به 216میلیارد تومان افزایش یافت. این در حالی است که نیمی از آن تا دی ماه به ما داده شد، اما با این حال فعالیت سازمان و طرح‌ها ادامه‌دار است و ۹۰میلیارد تومان ایجاد تعهد شد. وی اظهار داشت: همچنین بودجه درآمدی ما نیز از ۵۰میلیارد تومان سال قبل امسال با بیش از سه برابر افزایش به ۱۸۰میلیارد تومان افزایش یافت؛ این در حالی بود که درآمد شهر سه برابر نشده بود که در راستای تأمین این بودجه ۱۵ درصد سطوح تبلیغاتی افزایش یافت و با احتساب ۶۰میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در یک بخش و چند مورد دیگر، امروز توانستیم تاکنون ۴۵ درصد درآمد را کسب کنیم.
 تولید ۳۰۰هزار گیاه در نهالستان شهرداری
مظفری با اشاره به تولید ۳۰۰هزار نهال و گل و گیاه در نهالستان شهرداری اظهار داشت: در این مدت ۱۷ هکتار از باغات رهاشده با حمایت دستگاه‌های قضایی در اختیار سازمان قرار گرفته است تا به شکل باغ باقی بماند و تغییر کاربری نداشته باشد. وی با اشاره به اینکه کاشت سالانه ۲میلیون نهال با همکاری منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: علاوه بر این سه لایحه نیز تدوین شده که از آن جمله می‌توان به لایحه بازدارنگی قطع اشجار برای جلوگیری از قطع درختان اشاره کرد. مظفری با اشاره به بررسی و تأیید بیش از ۴۰ طرح فضای شهری در این یک سال گفت: برگزاری ۵ جشنواره، ۶ فراخوان و ۴ رویداد مهم، بازسازی و بهسازی باغات «دلگشا» و «جهان‌نما» و همچنین احیای باغ «گل‌ها» از جمله اقدامات ما در این مدت بود که در دستور کار قرار گرفت. وی با اشاره به اجرای ۲۷میلیارد تومان پروژه در حوزه مهندسی افزود: نورپردازی کوچه گذر «گوته»، احیای دریاچه و آب‌نمای بوستان «آزادی» و نورپردازی میدان «قرآن» (طاووس)، نورپردازی ساعت «گل» و فراخوان میدان «امام حسین(ع)» از جمله طرح‌هایی بود که طی این مدت دنبال شد. البته برای طراحی میدان امام حسین(ع) به رغم اینکه برای افراد اول تا سوم یک‌میلیارد تومان جایزه در نظر گرفته شد، اما کار فاخری نرسید و المان میدان «امام حسین(ع)» تا پایان بهار آینده راه اندازی می‌شود.
 سازندگی از باغ گل‌ها تا باغ پرندگان
وی با اشاره به احداث باغ «پرندگان» در جوار باغ «گل‌ها» و اعلام آمادگی یک سرمایه گذار گفت: در حوزه زیباسازی ۱۲۰ المان و سردیس در حال اجراست یا نصب شده و در کنار آن امسال پنج‌هزار مترمربع نقاشی دیواری در سطح شهر داشتیم و کارگروهی هم تشکیل شد تا بنرهای شهدا به سازمان‌دهی برسد و قرار شده این تابلوها از حالت بنری خارج شود و تبدیل به تابلو فلزی شود و قرار است تصاویر ۱۲۰ شهید در محورهای اصلی شهر نصب شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی