[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

سلامت رقابت زیر علامت سئوال!، روزنامه شیراز نوین

سلامت رقابت زیر علامت سئوال!

بعضی اشتباهات داوری در مسابقات فوتبال را می توان صرفاً یک اشتباه قلمداد کرد. اشتباهاتی که هرچند تأثیرگذار باشند اما می‌توان روی آنها حساسیتی به خرج نداد و داور را نیز مثل همه انسان‌ها «ممکن‌الخطا» دانست.
اما برخی اشتباهات، فاحش و شائبه برانگیز هستند و باعث می‌شوند تا در سلامت رقابت، تردید ایجاد شود.
در هفته گذشته مسابقات لیگ، چند دیدار تحت تأثیر قضاوت داوران بود. به عنوان مثال در دیداری که در شهر خودمان برگزار شد، یک صحنه شبهه‌برانگیز در نیمه نخست رخ داد که می توانست منجر به اعلام پنالتی شود اما آن‌قدر واضح و پررنگ نبود که شائبه خاصی را به‌وجود بیاورد. رجب‌زاده هم صرفاً از برگزیدن داوری جوان برای این مسابقه حساس انتقاد کرد، اما در مجموع قضاوت مطلوبی را از داور جوان مازندرانی شاهد بودیم.
اما در یکی دیگر از دیدارها، اشتباهی فاحش و جنجال‌برانگیز رخ داد. دیداری که نتیجه‌اش برای هر دو تیم به شدت تأثیرگذار و حیاتی بود. دیدار بین یک تیم مدعی صعود و تیمی در خطر جدی سقوط!
جدال سایپا و چوکا به میزبانی تیم تهرانی برگزار شد و شاید نارنجی‌ها خیال یک پیروزی راحت را در سر می‌پروراندند، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه در دقیقه 80 مسابقه یک گل بسیار زیبا و فراتر از لیگ یک، وارد دروازه‌شان شد. گلی که می‌توانست تالشی‌ها را یک پله بالا آورده و به بقا امیدوار کند، اما به شکل عجیبی مردود شد.
نکته حساسیت‌زا در این صحنه، دخالت داور چهارم و مشورت اشتباه او به داور مسابقه است که باعث تغییر تصمیم داور شده! تصمیمی که باعث وقفه 12 دقیقه‌ای در مسابقه شد. تصمیمی که باعث شد سایپا در حساس‌ترین روزها، یک امتیاز کسب کند. آنها با تصمیم اشتباه تیم داوری، این شانس را داشتند که در دقایق باقی‌مانده گل پیروزی را هم به ثمر برسانند که اگر این اتفاق رخ می داد، دخالت اشتباه داور چهارم روی گل میهمان، تأثیرگذاری چندبرابری پیدا می کرد.
با توجه به اینکه ورود VAR به فوتبال کشورمان به رویایی دور از دسترس (و برای لیگ یک تقریباً غیرممکن) به‌نظر می‌رسد، لزوم نظارت ویژه به‌خصوص در این هفته‌های پایانی، بسیار ضروری‌تر است. هرچند کمیته داوران فدراسیون فوتبال همواره در سال‌های گذشته نیز این حساسیت را در هفته‌های پایانی لیگ یک به خرج داده، اما باز هم شاهد بروز اتفاقاتی عجیب هستیم که می‌تواند سرنوشت تیم‌ها را به شکلی غیرفوتبالی تغییر دهد.
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز روز گذشته وارد عمل شد و تیم داروی و نظارت دیدار مذکور را برای ادای توضیحات در خصوص این تصمیم جنجالی، فراخواند و آنها باید روز دوشنبه در این کمیته پاسخگو باشند.
بزرگترین ضعف در مسابقات لیگ یک، پوشش بسیار ضعیف تلویزیونی است که باعث می‌شود خیلی از اشتباهات داوری پنهان مانده و گاهی اشتباهات فاحش به‌طور کلی از چشم علاقه‌مندان به فوتبال و ناظران مسابقات، دور بماند. مهم‌ترین فاکتور برای ورود VAR  نیز، وجود دوربین‌های متعدد برای به تصویر کشیدن تمام جزئیات بازی است و برای همین است که تصور ورود این تکنولوژی به سطح دوم فوتبال کشور در آینده نزدیک، بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی