[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

نمایش آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل، روزنامه شیراز نوین

سینمای «سائو لوئیز» در برزیل برنامه ویژه‌ای را به نمایش آثار منتخب عباس کیارستمی و کارلوس سائورا، کارگردان مؤلف سینمای اسپانیا اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، این برنامه ویژه از تاریخ ۱۳ تا ۲۴ ژوئن(۲۳ خرداد تا ۳ تیرماه) در سینماتئاتر «سائو لوئیز» واقع در شهر فورتالزای برزیل برگزار می‌شود و ورود و تماشای این آثار برای همه مخاطبان رایگان است.
عباس کیارستمی، فیلم‌ساز ایرانی که به شدت تحت تأثیر نئورئالیسم ایتالیایی قرار گرفت، طی بیش از ۴۰ سال فعالیت، کارنامه حرفه‌ای درخشانی از خود بر جای گذشت و در بیش از ۴۰ فیلم به‌عنوان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، تهیه‌کننده و فیلم‌بردار حضور یافت. چهار فیلم بلند و پنج فیلم کوتاه از این کارگردان در سالن سینمایی قدیمی «سائو لوئیز» برزیل به نمایش گذاشته خواهد شد که از آن جمله می‌توان به  فیلم‌های «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و آثار کوتاه «نان و کوچه»، «تجربه» و «مسافر» اشاره کرد.
عباس کیارستمی که از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین سینماگران در سینمای جهان به‌شمار می‌آید، چهره شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی بود که در سال ۱۹۷۷ موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم شد. از دیگر آثار مهم او می‌توان به سه‌گانه کوکر(خانه دوست کجاست؟؛ زندگی و دیگر هیچ؛ زیر درختان زیتون)، «کلوزآپ»(۱۹۹۰) و «باد ما را خواهد برد»(۱۹۹۹)، «کپی برابر اصل»(۲۰۱۰) و «مثل یک عاشق»(۲۰۱۲) اشاره کرد. «کارلوس سائورا» نیز کارگردان مطرح و نامزد اسکار سینمای اسپانیا و یکی از پرکارترین سینماگران مؤلف این کشور بود که سال گذشته در سن ۹۱ سالگی درگذشت. «دخترخاله آنجلیکا»، «یخ در بهشت نعنایی»، «آنا و گرگ‌ها»، «سریع‌تر، سریع‌تر» و «پرورش کلاغ‌ها» پنج فیلم بلند این سینماگر هستند که در برزیل به نمایش گذاشته خواهند شد.
«کارلوس سائورا» که در هوئسکا در شمال شرقی اسپانیا در سال ۱۹۳۲ به دنیا آمد، دوران کودکی‌اش با جنگ داخلی اسپانیا همراه شد که اثری اجتناب‌ناپذیر روی آثارش داشت. فیلم «شکار» او در سال ۱۹۶۶ که اولین جایزه مهم خود را در جشنواره فیلم برلین به دست آورد، درباره گروهی از سربازان سابق فرانکوست بود که در حین شکار خرگوش به مشاجره می‌پردازند و سپس به یکدیگر تیراندازی می‌کنند. فیلم «دخترخاله آنجلیکا» که در سال ۱۹۷۴ اکران شد، به دلیل بازنمایی تجارب شخصیت اصلی آن در طول جنگ داخلی با اعتراضات راست‌گرایان مواجه شد و سینمای بارسلون که در آن نمایش داده می‌شد بمباران شد. «پرورش کلاغ‌ها» در سال ۱۹۷۵ در حالی که «فرانکو» هنوز زنده بود، فیلم‌برداری شد، اما در سال ۱۹۷۶ پس از مرگش منتشر شد و برای ارائه تصویر نمادین از زندگی این دیکتاتور مورد تحسین قرار گرفت. فیلم «پرورش کلاغ‌ها» با حضور بازیگر آمریکایی «جرالدین چاپلین» همراه بود که پیش از آن نیز در فیلم «یخ در بهشت نعنایی» در سال ۱۹۶۷ با «کارلوس سائورا» کار کرده بود و در ادامه در ۹ فیلم دیگر نیز از جمله فیلم نامزد اسکار «مامان صدساله می‌شود» مقابل دوربین این کارگردان اسپانیایی رفت.
از دیگر فیلم‌های «کارلوس سائورا» می‌توان به ««عروسی خون» با اقتباس از اثر «لورکا»، فیلم نامزد اسکار «کارمن»(۱۹۸۳)، «سریع‌تر، سریع‌تر»(۱۹۸۱) برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین و «تانگو» در سال ۱۹۹۸ که سومین نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برای او به همراه داشت، اشاره کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی