[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

۲۰هزار دانش‌آموز استثنایی داریم ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس گفت: 100هزار نوآموز در استان فارس امسال در مراکز جامع جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام ارزیابی شدند و در این سنجش‌ها تشخیص داده شد که امسال 400 نوآموز در مدارس استثنایی فارس تحصیل کنند.
دانش‌آموزان استثنایی با تمام محدودیت‌های ذهنی و جسمی بسیار بااستعداد و مشتاق یادگیری هستند و قطعاً می‌توانند مانند دیگر دانش‌آموزان، آینده روشنی داشته و نسل مؤثری باشند.
اینکه یک کودک نونهال دارای مشکلات جسمی یا ذهنی باشد یا مشکل در یادگیری و بهره هوشی داشته باشد، نباید باعث شود تا از تحصیل مناسب و یادگیری مهارت‌های لازم درزندگی باز بماند.
آموزش و پرورش استثنایی با هدف حمایت و کمک به این دانش‌آموزان همواره با ارائه برنامه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، ورزشی، عملی و... فرصت و زمینه لازم برای رشد این دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد.
در استان فارس مجموعاً حدود 20هزار دانش‌آموز زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند و فرصت تحصیل دانش‌آموزان استثنایی تا اخذ دیپلم و همچنین مهارت‌آموزی در هنرستان فراهم آمده است؛ در این خصوص با رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 20هزار دانش‌آموز زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی استان فارس قرار دارند
خلیل عابدی با بیان اینکه حدود 20هزار دانش‌آموز در 200 مرکز زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی استان فارس قرار دارند، می‌گوید: از این میان 5500 دانش‌آموز که در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند، 2500 دانش‌آموز نابینا، ناشنوا، اوتیسم با هوش عادی و... در قالب مدارس تلفیقی در حال تحصیل می‌باشند؛ 10هزار دانش‌آموز دیرآموز و 5هزار دانش‌آموز دارای مشکل یادگیری و رفتاری در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که همگی زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی استان فارس قرار دارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس ادامه می‌دهد: 2 مدرسه تحت پوشش هم داریم که دانش‌آموزان ما با کتاب‌های عادی ادامه تحصیل می‌دهند و یک مدرسه هم خاص بچه‌های کم‌توان است.
او با تأکید بر اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی، توانمند کردن دانش‌آموزان است، بیان می‌کند: هدف نظام آموزشی ما رساندن دانش‌آموزان استثنایی به جایی است که بتوانند توانمند شده و در جامعه در کنار سایر افراد به زندگی بپردازند.
عابدی ادامه می‌دهد: در این راستا در هنرستان‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی به آموزش‌هایی مانند پرورش گیاهان آپارتمانی، خیاطی، کمک‌کار خیاط و... پرداخته می‌شود تا دانش‌آموزان ما بتوانند پس از اخذ دیپلم وارد بازار کار شوند.
وی اضافه می‌کند: از همان ابتدای آموزش در مدارس استثنایی تأکید ما بر توانمندسازی دانش‌آموزان است؛ تا جایی که دانش‌آموزان نابینا و کم‌توان ما حتی می‌توانند به تنهایی به یک فروشگاه یا مرکز خرید بروند و تاریخ مصرف اجناس خریداری‌شده را تشخیص دهند و از عهده کار روزمره به عنوان فردی از افراد جامعه برآیند. او به کسب مقام‌های برتر توسط دانش‌آموزان استثنایی فارس در حوزه‌های مختلف اشاره می‌کند و با ذکر مثال‌هایی می‌گوید: بسیاری از دانش‌آموزان ما در پارا المپیک مقام کشوری و حتی جهانی دارند و به عنوان مثال یک دانش‌آموز ناشنوا از فارس در تکواندو در روسیه مقام اول را کسب کرده است.
 توسعه فضاهای مدرسه‌ای و کلاس‌های درس
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس با تأکید بر توسعه فضاهای مدرسه‌ای و کلاس‌های درس در حوزه آموزش استثنایی در استان فارس عنوان می‌کند: بالغ بر 52 کد برای مدارس استثنایی در فارس اخذ کرده‌ایم و در شهری مانند صدرا که تاکنون از مدرسه استثنایی بی‌بهره بود، با راه‌اندازی مرکز پیش‌دبستان و دبستان دخترانه و پسرانه، فرصت تحصیل 40 دانش‌آموز استثنایی فراهم شده و آن دسته از دانش‌آموزانی که به نقاط دیگر برای تحصیل مراجعه می‌کردند، به این مدرسه افزوده خواهند شد.
عابدی می‌افزاید: در سطح مناطق محروم و روستایی استان سعی کردیم امکان آموزش دانش‌آموزان استثنایی را افزایش دهیم و در مدارس عادی روستا برای امکان تحصیل این دانش‌آموزان کد گرفته‌ایم.
 شناسایی دانش‌آموزان استثنایی در مراکز جامع سنجش
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به هنگام به عنوان یکی از اقدامات مؤثر در شناسایی دانش‌آموزان کم‌توان اشاره می‌کند و می‌گوید: این مراکز با سنجش نوآموزان در بدو ورود به تحصیل اقدام کرده و برای رفع مشکلات دانش‌آموزانی که مشکلاتی در یادگیری و توان ذهنی دارد، تلاش می‌کنند. وی می‌افزاید: این مراکز در استان سال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده‌اند و در تمام مناطق 59گانه قرار است فعالیت این مراکز تقویت شود؛ بدین ترتیب تمامی نوآموزان کلاس اولی در این مراکز جامع سنجش شده و مشکلاتی در خصوص یادگیری، بیش‌فعالی، اختلال سلوک و... در آنها قبل از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس اضافه می‌کند: آن دسته از نوآموزانی که باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند و آن دسته که امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند یا در مدارس عادی هم در حال تحصیل هستند، با مداخلات آموزشی زیر نظر این مراکز جامع به تحصیل خود ادامه می‌دهند.
عابدی تأکید می‌کند: مثلاً اگر دانش‌آموزی فقط در درسی مانند ریاضی یا املا دچار مشکل یادگیری است، ضمن تشخیص درست در مراکز جامع و سپس آموزش و توان‌بخشی و کار مداخله‌ای آموزشی طی 10 جلسه، مشکلش برطرف خواهد شد و در مدرسه عادی به تحصیل خود ادامه خواهد 
داد.
 شناسایی 400 دانش‌آموز استثنایی در سال تحصیلی جدید
وی از شناسایی 400 دانش‌آموز استثنایی در سال تحصیلی جدید در استان فارس در قالب سنجش‌های مراکز جامع خبر داده و بیان می‌کند: 100هزار نوآموز امسال در این مراکز ارزیابی شدند و در این سنجش‌ها تشخیص داده شد که امسال 400 نوآموز در مدارس استثنایی فارس تحصیل کنند. عابدی ادامه می‌دهد: این هفته طرح سنجش نوآموزان رده سنی 4 تا 6 سال در استان اجرا می‌شود و از والدین درخواست داریم با مراجعه به ادرس my.medu.ir ضمن دریافت نوبت به نزدیک‌ترین پایگاه مرکز جامع در محل زندگی خود مراجعه کنند و نوآموزان خود را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی