[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۷
  • دوره جدید

بورس سرمایه‌گذار قَدَر می‌خواهد ، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس گفت: حمایت از ورود شرکت‌هایی با ظرفیت مالی و فنی و اقتصادی قابل‌توجه به بورس ضروری است. به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نادر طیبی در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس که با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی استان برگزار شد، بیان کرد: سازمان بورس بایستی برای پذیرش شرکت‌های بورسی حساسیت بیشتری به خرج داده و به شرکت‌هایی اجازه ورود دهد که طرح توجیهی قوی و ضریب ریسک پایینی داشته باشند. وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های بورسی استان قابل‌توجه نیست، افزود: شرایط پذیرش در بورس به این صورت است که شرکت‌ها باید دارای سرمایه اسمی 120میلیارد تومان، حداقل فروش 400میلیارد تومان و حداقل سود 100میلیارد تومان باشند؛ همچنین زیان انباشته نداشته و میانگین جریان نقد عملیاتی مثبت داشته باشند و حسابرس آنها مورداعتماد سازمان بورس باشد.
طیبی اظهار داشت: بر اساس آمار، در حال حاضر 26 شرکت استان فارس در بورس حضور دارند که در سال‌های اخیر افزایش شفافیت و اعلام سود واقعی شرکت‌ها، حضور در بورس را تسهیل نموده است. وی اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های بورسی استان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند که باید به اصلاح ساختار مالی آنها پرداخته شود. در ادامه این جلسه، سیدرضا ساداتی معاون سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: در حال حاضر 5100 طرح سرمایه‌گذاری (ایجادی و توسعه‌ای) در استان فارس در حال اجراست که عمدتاً مربوط به بخش خصوصی است. وی ادامه داد: منابع موردنیاز این طرح‌ها از سرمایه‌های فعالان اقتصادی یا منابع بانکی تأمین می‌شود. ساداتی عنوان داشت: طبق مصوبه بانک‌ها موظف هستند به طور متوسط 80 درصد از منابع را به تولید و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن اختصاص دهند که علی‌رغم اینکه استان فارس رتبه چهارم در سپرده‌گذاری بانکی را به خود اختصاص داده، متأسفانه در نسبت مصارف به منابع در جایگاه سی‌ام قرار گرفته است. 
وی افزود: تنها استان البرز پس از استان فارس قرار دارد که به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، عمده تسهیلات استان البرز از تهران دریافت می‌گردد که این مسئله حاکی از عدم اهتمام سیستم بانکی به پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. ساداتی بیان کرد: برخی بانک‌های خصوصی حتی حاضر به شرکت در جلسات شورای هماهنگی بانک‌ها نیستند و در تأمین مالی سرمایه‌گذاری نیز مشارکت ندارند. وی اضافه کرد: در حال حاضر حداقل میزان سرمایه یک طرح حدود 10میلیارد تومان بوده و هرچند ریسک سرمایه‌گذاری برعهده فعالان اقتصادی است، اما بانک‌ها از پرداخت حداقل تسهیلات نیز امتناع می‌ورزند که این موضوع باید در کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.
در این جلسه هاشم‌پور به معرفی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان فارس و خدمات و ضمانت‌نامه‌های آن پرداخت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی