[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

جولان هر ساله شپش در مدارس ، روزنامه شیراز نوین

 محمد شبیری- گروه گزارش 
شپش انگل خارجی بوده، ابتلا به آن از سوی خانواده‌ها در مدارس استان گزارش شده و هر ساله در خانواده‌ها دغدغه ایجاد می‌کند؛ این روزها اخبار مبنی بر ابتلای برخی دانش‌آموزان به شپش بین والدین دانش‌آموزان رد و بدل می‌شود.
به گزارش شیرازنوین، پیشگیری از ابتلا به این آلودگی راهکارهای ساده دارد؛ البته دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اقدامات لازم برای پیشگیری را در سراسر فارس انجام داده و با همکاری آموزش‌وپرورش روند آلودگی به شپش سر را رصد می‌کند. درباره راه‌های درمان وپیشگیری از ابتلا به شپش ‌سر با دکتر محمدرضا کریمی، معاون فنی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت‌وگو کرده‌ایم که خانواده‌ها باید نسبت به احتمال شیوع آن مطلع باشند:
 راه‌های درمان شپش سر
این پزشک با اعلام این خبر که پیش‌بینی می‌شود مانند سال‌های گذشته ابتلا به شپش سر بین دانش‌آموزان گزارش شود، گفت: خانواده‌ها باید نسبت به این مهم مطلع باشند و اقدامات لازم را انجام دهند. وی ادامه داد: برای درمان بیماری شپش سر باید انگل زنده و رشک‌های آن از بین برود، زیرا چنانچه تخم‌ها یا همان رشک‌های شپش باقی بمانند، این امکان وجود دارد که بعد از چند هفته آلودگی فرد به این حشره دوباره ظاهر شود.
کریمی ادامه داد: تخم‌ها یا رشک‌های شپش به شوره سر شباهت زیادی دارند؛ با این تفاوت که رشک‌ها دارای چسبندگی زیادی هستند و به‌ راحتی از ساقه موی سر جدا نمی‌شوند.
 شپش سر بیشتر در بین کودکان دبستانی است
 این پزشک اعتقاد دارد مربیان بهداشت مدارس باید به این آلودگی بیشتر توجه کنند و در این خصوص گفت: ابتلا به شپش سر بیشتر متوجه کودکان دبستانی است و تاکنون با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره آموزش وپرورش استان نظارت دقیق بر آنها انجام گرفته؛ این در حالی است که بررسی دقیق تک‌تک دانش‌آموزان در مدت زمان کوتاه مشکل است، زیرا معاینه سر هر فرد زمان‌بر خواهد بود. مشارکت والدین در شناسایی افراد مبتلا و معاینه سر کودک پیش از هر بار حمام کردن می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک بسزایی کند.
  انواع و محل‌های وجود شپش
 وی تأکید کرد: شپش سر یک حشره کوچک بدون بال است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، ولی به دلیل اینکه از نور گریزان است عمدتاً رشک آن که به ساقه مو چسبیده دیده شده و باعث تشخیص آلودگی فرد می‌شود. این آلودگی در مکان‌هایی که به دلیل شلوغی و پرتجمع بودن احتمال تماس نزدیک فرد با فرد بیشتر است  می‌تواند منتقل ‌شود و از مهم‌ترین اماکن می‌توان به مدارس، مهدهای کودک، پادگان‌ها و کمپ‌ها اشاره کرد.
این مقام مسئول افزود: شناسایی به موقع افراد مبتلا و پیشگیری از انتقال شپش اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد؛ دانش‌آموزان با رعایت اصول بهداشتی از جمله عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران می‌توانند از این بیماری، پیشگیری کنند.
این پزشک؛ شپش را به سه دسته‌ شپش سر، تنه و عانه تقسیم‌بندی می‌کند و می‌گوید: شپش «سر» که معمولاً در پشت گوش و گردن است، هیچ بیماری را منتقل نمی‌کند، ولی به دلیل خارش برای فرد مزاحمت ایجاد کرده و در برخی مواقع خارش زیاد به زرد زخم منجر می‌شود. برخلاف شپش سر که عمدتاً در افراد عادی دیده می‌شود، اما شپش‌ تنه معمولاً در افراد با سطح بهداشت خیلی کم مانند افراد بی‌خانمان یا در شرایط خاص بحرانی بروز می‌کند.
 شرایط رشد و انتقال
وی با اشاره به شرایط رشد و انتقال شپش سر اظهار کرد: این حشره به دنبال تماس‌های نزدیک سر به سر بین افراد، استفاده مشترک از وسایل شخصی یا هنگامی که لباس‌های افراد مختلف روی هم آویزان شود، می‌تواند منتقل شود.
 علائم وجود شپش در سر
 کریمی به خانواده‌ها هشدار داد: آلودگی به شپش سر عمدتاً علامتی ندارد و در غربالگری‌ها کشف می‌شود، ولی شایع‌ترین علامت آن خارش است. وجود نقاط قرمز رنگ در کف سر و علائمی از خراش‌ها در پوست سر به ویژه پشت گوش نیز ممکن است، دیده ‌شود. 
وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به شپش عنوان کرد: استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران به ویژه شانه، برس، گل سر، تل، کش مو، کلاه، مقنعه، در کنار شانه کردن روزانه موهای سر و تمیز کردن همه‌روزه برس و شانه و شست‌وشوی مرتب سر، شست‌وشو و اتو کردن منظم لباس‌ها، روسری و کلاه و پرهیز از تماس با اشیا و لباس افراد آلوده، استفاده نکردن از وسایل آرایش عمومی در آرایشگاه‌ها، معاینه مرتب موهای دانش‌آموزان و استفاده از ملحفه یک‌بار مصرف در زمان مسافرت با قطار یا اقامت در مسافرخانه، هتل یا زائرسراها و سالن‌های ورزشی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
 واقعیت این است که شپش حشره‌ای است که همچنان در جوامع پیشرفته هم توانسته به زندگی انگلی خود ادامه دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی