[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

اشتغال‌زایی در پرسپولیس، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی فارس برتر کشور در حوزه صنایع دستی شد و بر همین اساس نشست خبری مدیرگل این مجموعه با اصحاب رسانه برگزار شد.
سید مؤید محسن‌نژاد، صبح چهارشنبه ۲۴ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد از حمایت از هنرمندان به واسطه ایجاد زیرساخت‌ها خبر داد و اظهار داشت: شیراز پیشینه ارزشمندی در عرصه خاتم دارد و بر همین اساس در هفته آینده نخستین برند خاتم شیراز، با عنوان "سروناز" رونمایی خواهد شد. وی از تعیین «محله بالاکفت» شیراز به‌عنوان محله هنر و صنایع دستی شیراز در هفته صنایع دستی خبر داد و گفت: به منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز با تأیید وزیر میراث فرهنگی «محله بالاکفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع دستی شیراز تعیین شد. وی با اشاره به بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به بافت تاریخی شیراز به‌عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌ها به لحاظ هنر، معماری و صنایع دستی، بیان کرد: ما به دنبال حفظ و احیای این بافت که دوران تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است، سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی را شروع کرده‌ایم و در همین راستا «محله بالاکفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع دستی در شیراز مشخص شد. این مقام مسئول ادامه داد: این امر موجب شده تا حدود ۵۰ نفر از مالکان به دنبال تبدیل فضاها و منازل قدیمی خود برای کارگاه صنایع دستی باشند که با بازگشت بومیان محلات به بافت‌های تاریخی به‌عنوان محل سکونت و محل کسب درآمد حفظ و نگهداری این بافت میسر می‌شود.
وی از انعقاد و امضای تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به منظور بهبود روند تهیه و توزیع فروش بهینه صنایع دستی خبر داد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها فضاهایی به‌عنوان کارگاه‌ و یا عرضه و فروش صنایع دستی برای هنرمندان در نظر گرفته شده است. محسن‌نژاد با اعلام اینکه استان فارس در هفته میراث فرهنگی از سوی وزارتخانه به‌عنوان استان نخست در زمینه صنایع دستی معرفی شده است، اظهار کرد: با رویکرد حفظ بافت تاریخی و با کمک بخش خصوصی نخستین خانه گره چینی کشور در شیراز و در بافت تاریخی تأسیس و ایجاد شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، ادامه داد: در تخت جمشید بازارچه صنایع دستی با ظرفیت فعالیت ۱۶ کارگاه و اشتعال چندین نفر در هر کارگاه در حال احداث و راه‌اندازی است. وی ادامه داد: در زمینه برندسازی صنایع دستی شیراز و استان فارس، نخستین برند استانی خاتم با عنوان «خاتم سروناز» آماده ارائه به بازار است که با مجموع برندهای پیشین ۱۱ برند صنایع دستی در استان فارس داریم که هنر و صنایع دستی استان فارس را در جهان و کشور ارائه می‌دهند. محسن‌نژاد اعلام کرد: در کنار سه شهر ملی فیروزآباد به‌عنوان شهر دست‌بافته‌های داری و قالی، شیراز شهر جهانی صنایع دستی و آباده شهر جهانی منبت، در یک سال گذشته نیز روستای کندازی مرودشت به‌عنوان روستای ملی روار بافی، روستای تنگ چوگان به‌عنوان روستای ملی رندبافی و شهر خشت به‌عنوان شهر ملی حصیربافی به ثبت رسیده‌اند که این یک فرصت برای حفظ و معرفی بهتر این صنایع در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی