[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سلامت پوست و چشم خود را به هویج بسپارید، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، این سبزی ترد، شیرین و خوش‌مزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. می‌توانید هویج را به‌تنهایی بخورید یا آب آن را بگیرید؛ تعداد زیادی از شواهد علمی نشان می‌دهند که مصرف منظم آب‌هویج برای سلامت پوست و بینایی مفید است. آب‌هویج همچنین به کاهش وزن و کم کردن خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.
داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی به حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. یکی از توصیه‌های مهم در این رژیم غذایی این است که میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید. در بین انواع سبزیجات که شاید آنها را دوست نداشته باشید، هویج طعم و رنگ جذابی دارد.
خواص هويج برای لاغری
هویج را می‌توانید هم به صورت خام و هم پخته، در تهیه انواع سالاد، غذا و سوپ استفاده کنید. آب‌هویج بسیار جذاب و پرانرژی است و طعم خوبی دارد، آن را به صورت خالص یا در ترکیب با انواع آب‌میوه‌های طبیعی نوش جان کنید. آب‌هویج بستنی هم یک دسر پرطرفدار در ایران است.
در این مقاله قصد داریم، خواص آب‌هویج و بهترین زمان مصرف آن را مرور کنیم؛ این نوشیدنی فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. 
خواص آب‌هویج ناشتا برای کبد
یک لیوان آب‌هویج تقریباً 100 کالری دارد و سرشار از مواد مغذی چون بتاکاروتن، ویتامین‌های ب، ویتامین سی، پتاسیم و ویتامین کا است. این مقدار آب‌هویج حدود 2 گرم پروتئین، کمتر از یک گرم چربی، 2 گرم چربی و 9 گرم قند دارد.
رنگ نارنجی هویج به ‌دلیل وجود ماده‌ای به‌نام بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود؛ ویتامین آ آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از بدن است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
یکی از مهم‌ترین تأثیرات ویتامین آ پیشگیری از بیماری‌های کبدی است. نوشیدن آب‌هویج بلافاصله بعد از بیدار شدن و به‌صورت ناشتا باعث کم شدن اشتهای شما می‌شود. آب‌هویج همچنین به پاکسازی کبد کمک و پتاسیم موجود در آن از تخریب سلول‌ها پیشگیری می‌کند و برای سلامت کبد مفید است.
بد نیست بدانید که افزایش قدرت باروری از جمله خواص آب‌هویج برای مردان است. در مورد خانم‌ها هم به افزایش تعداد تخمک‌ها کمک می‌کند؛ از مهم‌ترین خواص آب‌هویج برای تخمدان، کمک به آزادسازی تخمک‌های سالم و با کیفیت است.
آب‌هویج را ناشتا بنوشید تا ترشح صفرا افزایش یابد و چربی‌سوزی را در بدن بیشتر کند. این نوشیدنی اشتهای شما را کاهش می‌دهد و برای کم کردن وزن بدن مفید است.
خواص آب‌هویج برای کرونا
از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا، همواره توصیه می‌شود در کنار رعایت نکات بهداشتی با تغذیه سالم، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. اگرچه نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی درمان کرونا نیست، اما در پیشگیری و بهبودی آن مؤثر خواهد بود.
آب‌هویج سرشار از ویتامین سی است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، باعث پاکسازی ریه می‌شود و قدرت بینایی را تقویت می‌کند. نوشیدن مایعات فراوان در دوران ابتلا به ویروس کرونا باعث رقیق شدن ترشحات بدن می‌شود.
همان‌طور که می‌دانید در طول بیماری کرونا به‌ دلیل تب و تعریق زیاد، آب زیادی از دست می‌دهید. پزشکان توصیه می‌کنند، در کنار مصرف داروهای تجویزشده و استراحت کافی، مایعاتی مثل آب‌هویج و آب مرکبات بنوشید.
بی‌اشتهایی یکی از علائم ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد؛ نوشیدن آب‌هویج یا سوپ آن و همچنین انواع سبزیجات، اشتهای از دست‌رفته را برمی‌گرداند و بدن را برای مقابله با ویروس آماده می‌کند.
یکی دیگر از نوشیدنی‌های پیشگیری از کرونا، آب لبو است که می‌توان آن را به همراه آب‌هویج نوشید. 
خواص هويج برای لاغری
طبق مطالعات، 86 تا 95 درصد از هویج را آب تشکیل می‌‎دهد و درصد باقی‎مانده‎ آن کربوهیدارت است؛ میزان چربی و پروتئین موجود در هویج بسیار کم است، به همین دلیل هویج برای لاغری مفید است.
در واقع در 100 گرم هویج، تنها 41 کالری وجود دارد؛ البته هویج فیبر زیادی دارد که شما را در مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد و اشتهای شما را کم می‎کند.
به ‌یاد داشته باشید که مصرف یک ماده غذایی به ‌تنهایی باعث لاغری نمی‌شود؛ با این حال، شما می‌توانید آب طبیعی هویج را جایگزین آب‌میوه‌های شیرین و پرکالری کنید. مصرف سبزیجاتی مثل هویج در کنار غذا، باعث کاهش حجم غذای شما می‌شود.
آب‌میوه‌های طبیعی از جمله نوشیدنی‌های مفید و بدون قند هستند که به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. 
خواص آب‌هویج برای قلب
براساس مطالعات، خوردن آب‌هویج خطر بیماری‎های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد؛ در واقع خوردن آب‌هویج، استرس اکسیداتیو را کاهش می‎دهد و برای سلامت قلب مفید است.
آنتی‎اکسیدان‌‎های موجود در آب‌هویج از بدن در برابر ابتلا به بیماری‎های قلبی محافظت می‎کند. همچنین این نوشیدنی به جذب بهتر مواد مغذی کمک بسیاری می‎‌کند و سطح کلسترول خوب خون را افزایش می‎دهد.
آب‌هویج یک نوشیدنی سرشار از فیبر با قند پایین است و برای بیماران قلبی و دیابتی فواید بسیاری دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهد مصرف آب‌هویج خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.
خواص آب‌هویج برای مو
ریزش مو، ضعیف شدن ساقه و ریشه آن یکی از شایع‌ترین مشکلات هستند؛ مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی به ضخیم شدن تارهای مو کمک می‌کند و از آنها محافظت خواهد کرد.
بتاکاروتن موجود در هویج باعث قوی‌ شدن ریشه مو می‌شود و ریزش آن را به ‌طور قابل‌توجهی کمتر می‌کند. نوشیدن آب هویج به ‌طور منظم باعث تقویت رشد موهای شما خواهد شد.
جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف هویج باعث کند شدن روند سفید شدن موها می‌شود. مواد مغذی موجود در آب‌هویج، باعث افزایش گردش خون در کف سر می‌شود.
با استفاده از روغن هویج می‌توانید از شر شوره و خشکی پوست سر خلاص شوید؛ مقداری از این روغن را بر روی پوست کف سر بمالید و بعد از 10 دقیقه آبکشی کنید؛ نتیجه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
خواص آب‌هویج برای پوست
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج از آسیب بافت‌های سلولی جلوگیری می‌کنند و باعث سلامت پوست می‌شوند. پروتئین موجود در آب هویج در بهبود زخم‌ها و کلاژن‌سازی پوست مؤثر است. یکی از فواید آب‌هویج تأمین آب مورد نیاز بدن است، بنابراین باعث شفاف شدن و آبرسانی به پوست صورت می‌شود.
آب‌هویج ادرارآور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند؛ بد نیست بدانید که آب‌هویج به ‌دلیل داشتن پتاسیم در تنظیم فشارخون نقش دارد و کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهد.
خواص آب‌هویج برای ریه
هویج منبع غنی از ویتامین آ است و با پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و سلامت ریه رابطه مستقیمی دارد. آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی موجود در این ماده غذایی به پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند.
جالب است بدانید که با مصرف آب‌هویج در دوران سرماخوردگی و کرونا، مانع از کار افتادگی ریه‌ها می‌شوید؛ البته در این دوران لازم است تحت نظر پزشک متخصص باشید، به‌خصوص موقع ابتلا به بیماری کرونا، حتماً درگیری ریه را بررسی کنید.
هویج همچنین دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل لیکوپن، لوتئین و زآزانتین است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. مصرف آب‌هویج و هویج خام در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه نقش دارد.
یکی از مهم‌ترین اقدامات برای محافظت از ریه این است که مصرف سیگار و دخانیات را کنار بگذارید. 
خواص آب‌هویج برای کودکان
آب‌هویج حاوی ترکیبی به ‌نام لوتئولین است که از التهاب مغز جلوگیری و به تقویت حافظه کمک می‌کند. این نوشیدنی برای کودکان بسیار مفید است و باعث تقویت بینایی آنها می‌شود. یکی دیگر از فواید آن برای کودکان این است که در درمان اسهال مؤثر است و کمبود آب را در آنها جبران می‌کند.
آب‌هویج باعث از بین رفتن کرم‌های روده می‌شود و مشکلات سیستم گوارشی کودکان را بهبود می‌بخشد. 
موقع سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی، این نوشیدنی اشتهای آنها را افزایش می‌دهد و به کنترل بیماری کمک می‌کند. نوشیدن آب‌هویج پلاک‌های دندان را از بین می‌برد و دهان و لثه‌ها را پاک می‌کند. آب‌هویج همچنین بوی بد دهان را از بین می‌برد.
اگر کودک شما علاقه زیادی به بستنی دارد از خواص آب‌هویج بستنی برای آنها غافل نشوید. اضافه کردن آب‌هویج، این دسر را سالم و مغذی می‌کند. توجه داشته باشید که هویج بستنی کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.
بهترین زمان مصرف آب‌هویج
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم فیبر موجود در آب‌هویج به کاهش اشتها و لاغری شما کمک می‌کند؛ نوشیدن آب‌هویج در صبح ناشتا باعث تصفیه کبد می‌شود و شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. تأمین انرژی کافی در آغاز روز یکی دیگر از خواص نوشیدن آب هویج ناشتاست.
شما همچنین می‌توانید آب‌هویج را به صورت میان‌وعده یا یک ساعت قبل از خوردن غذا مصرف کنید. این کار باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش حجم وعده‌های غذایی می‌شود.
همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، مصرف یک لیوان آب‌هویج در روز به کنترل قند، فشار و کلسترول بد خون کمک می‌کند.
کلام آخر
مصرف آب‌میوه‌ها و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. آب‌هویج منبع غنی از ویتامین سی و بتاکاروتن است؛ بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود و به پاکسازی کبد، کنترل چربی و فشارخون کمک می‌کند.
نوشیدن آب‌هویج قبل از یک وعده غذایی یا صبح‌ها به‌صورت ناشتا باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. 
سؤالات متداول:
مصرف آب‌هویج ناشتا چه فوایدی دارد؟
باعث کاهش اشتها، تصفیه و پاکسازی کبد می‌شود.
نوشیدن آب‌هویج چه تأثیری بر ریه دارد؟
مصرف آب‌هویج باعث پاکسازی ریه می‌شود، در دوران بیماری مانع از کار افتادگی آن شده و از سرطان ریه پیشگیری می‌کند.
آب‌هویج را کی بنوشیم تا لاغر شویم؟
نوشیدن آب‌هویج قبل از یک وعده غذایی یا صبح ناشتا، باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی