[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

جهش عمرانی در زیرساخت‌های آبی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به باور مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس برای تداوم جریان آب پایدار نیازمند مصرف بهینه، توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی هستیم.
سیاوش بدری ظهر دوشنبه 23 مردادماه در جمع اصحاب رسانه با محکوم کردن حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: تکلیف اصلی آب منطقه ای در سطح استان فارس بر مبنای صیانت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی به همراه تأمین آب بهداشتی برای جامعه استوار است. وی افزود: وزارت نیرو برای حفاظت از منابع آب، کشور پهناور ایران را به 9 حوزه آبریز تقسیم‌بندی کرده است که استان فارس با گستره 122هزار کیلومتر مربع 38 درصد در حوزه فلات مرکزی و 62 درصد در حوزه خلیج فارس قرار دارد. او با اشاره به آخرین داده‌های آماری مربوط به سال 1398 افزود: امروزه با برداشت بی‌رویه و کاهش بارندگی‌ها با عدم توازن روبه‌رو هسیتم و این امر سبب شده 119 دشت استان معادل 89 درصد در منطقه بحرانی قرار گیرند.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس با اشاره به این موضوع که سهم برداشت از آب‌های زیرزمینی معادل 84 درصد است، بیان داشت: در سطح استان فارس 103هزار منبع آبی شامل چاه، چشمه، قنات، نهر و ایستگاه‌های پمپاژ وجود دارد که مجموع آب‌های برداشت‌شده از این حوزه‌ها معادل شش و هفت‌دهم میلیارد مترمکعب است و از این مقدار یک میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی و 5میلیارد مترمکعب از منابع زیرزمینی استخراج شده است.
بدری تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز را به ترتیب 64هزار و 29هزار حلقه اعلام کرد و بیان داشت: بیش از 90 درصد مصارف مربوط به بحش کشاورزی است و 8 درصد برای آب شرب و 2 درصد به صنعت و خدمات اختصاص می‌یابد. به همین دلیل باید مباحث الگوی کشت را به صورت ویژه در دستور کار قرار داد. در برنامه هفتم توسعه نیز 18 درصد مصرف آب کشاورزی دیده شده است. این مقام مسئول خواستار توجه ویژه به مباحث مدیریت مصرف شده و اظهار داشت: در 50 سال گذشته سرانه آب هر نفر در سطح کشور معادل 3600 مترمکعب بوده است که امروزه با توجه به بحران‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، به 1200 مترمکعب رسیده است. او از فرونشست‌های زمین به عنوان یک درد یاد کرد و گفت: برای درمان این پدیده باید الگوی کشت را در بخش کشاروزی مورد بازنگری قرار داد و آب‌های غیرمتعارف را به کار گرفت.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: تعداد 5 طرح انتقال آب از دریا به مراکز جمعیتی در سطح کشور تعریف شده که یکی از مهم‌ترین آنها خط آب‌رسانی یک‌هزار کیلومتری خلیج فارس به شهرستان‌های استان فارس است. او با اشاره به این موضوع که این پروژه بیش از 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: با حمایت استانداری فارس از سازمان برنامه و بودجه تقاضا شده است تا ردیف بودجه‌ای به این پروژه اختصاص یابد. وی در بخش دیگری از سخنانش از نصب کنتورهای هوشمند خبر داد و افزود: بیش از 17هزار ابزار اندازه‌گیری هوشمند در سطح استان نصب شده که استان فارس پرچم‌دار کشور در این زمینه محسوب می‌شود. او خواستار مجاهدت اصحاب رسانه در زمینه فرهنگ‌سازی برای مصرف انرژی شد و اظهار داشت: علاوه بر اطلاع‌رسانی برای مصرف بهینه آب، با آموزش و پرورش نیز تفاهم‌نامه‌هایی برای فرهنگ‌سازی در مدارس منعقد شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس در ادامه بیان کرد: مجموع بارندگی‌ها در سطح استان در سال آبی جاری به 262 میلیمتر می‌رسد که نسبت به بازه بلند مدت 13 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با 668 میلیمتر و کمترین میزان مربوط به فورگ داراب با 108 میلیمتر است.
بدری با ارائه آمار و ارقامی پیرامون وضعیت سدها گفت: تعداد 9 سد با حجم کلی 3میلیارد متر مکعب در سطح استان فارس بر مدار بهره‌برداری قرار دارند و حجم آب ذخیره شده در این حوزه در حدود یک‌میلیارد مترمکعب است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسری 30میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه میزان پرشدگی سدها در استان فارس معادل 45 درصد است که 35 درصد آن قابل استحصال می‌باشد، گفت: برای پیشگیری از بحران فزاینده نیازمند مدیریت منابع آبی به صورت جدی‌تری هستیم. او از رهاسازی آب از سد درودزن به میزان 426میلیون مترمکعب خبر داد و افزود: این امر منجر به برداشت 400هزار تن گندم در سه شهرستان شده است. همچنین 38میلیون مترمکعب برای حقابه زیست محیطی تالاب بختگان انجام شد.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس با اشاره به این موضوع که افزایش اعتبارات در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در سال 1401 اعتبار آب منطقه ای فارس به 2200میلیارد تومان می‌رسد که میزان تخصیص این اعتبار 1600میلیارد تومان است که نتیجه این امر در جهش پروژه‌های عمرانی مشهود است.
بدری در ادامه اعلام کرد: تعداد 21 پروژه شامل سدسازی، خطوط انتقال، شبکه آبیاری در دست اجراست و این در حالی است که 12 طرح در سطح استان در بخش‌های که با تنش آبی روبه‌رو هستند، در دست مطالعه است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی