[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

تولید ۱۲هزار تن عسل در فارس، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران فارس می‌گوید: سالانه بالغ بر 12هزار تن عسل و سایر فرآورده‌هایی همچون ژل رویال، گرده گل و... در فارس تولید می‌شود و استان ما رتبه سوم صنعت زنبورداری در کشور را به خود اختصاص داده است.
زنبور عسل در بقای کشاورزی و حفظ محیط زیست نقش مؤثری دارد. بسیاری افراد تصور می‌کنند عسل تنها محصولی است که از زنبور عسل به دست می‌آید، اما موم، ژل رویال و... دیگر محصولاتی هستند که از آن به دست می‌آید.
همچنین باید بگوییم که گرده‌افشانی زنبور عسل هم دارای فواید فراوانی برای محیط زیست و کشاوری است و موجب می‌شود بسیاری از صیفی‌جات تنها هنگامی بذر تولید کنند که گل آنها به مقدار کافی گرده‌افشانی شده باشد.
زنبور عسل افزون بر تولید محصولات گوناگون و اشتغال‌زایی در صنایع مختلف، مهم‌ترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده‌افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط زیست ایفا می‌کند؛ به طوری که بررسی‌های انجام شده در کشورهای دیگر نشان می‌دهد نقش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی 69 تا 143 برابر تولیدات مستقیم آن است. بررسی‌های انجام گرفته در ایران نیز مشخص کرده است که ارزش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی ایران در سال 1376، در مجموع به 11هزار میلیارد ریال می‌رسد؛ در حالی که ارزش عسل تولیدی در صنعت زنبورداری برابر با 123میلیارد ریال است. نسبت این دو رقم نشان می‌دهد که ارزش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی ایران 90 برابر ارزش تولیدات مستقیم کلنی‌ها و برابر 4 درصد تولید ناخالص ملی کشور است. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و نیز یادآوری اهمیت زنبور عسل در حفظ و احیای محیط زیست، لزوم حمایت از این صنعت و آگاه کردن کشاورزان از مزایای آن در راستای بهبود میزان پذیرش و نگهداری کلنی‌های زنبور عسل در مزارع و باغ‌ها مشخص می‌شود.
 رتبه سوم صنعت زنبورداری در کشور متعلق به فارس است
با توجه به ظرفیت تولید عسل از لحاظ کمی و کیفی در استان فارس، مسئولان این استان تولید پایدار و اقتصادی را با هدف توسعه بازار و صادرات عسل در اولویت قرار داده‌اند.
سیدمحمد رضوی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه زنبور عسل علاوه بر تولیدات خود از سلامت جامعه نیز صیانت می‌کند، می‌گوید: زنبور عسل نقش مهمی در گرده‌افشانی و در پی آن بهره‌وری محصولات باغی و زراعی دارد؛ همچنین موجب حفظ و ارتقای منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: نقش زنبور عسل در کشور ما آن طور که باید موردتوجه قرار نگرفته است؛ در حالی که زنبور عسل در امنیت غذایی نقش مهمی ایفا می‌کند.
رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار شیرازنوین که مجموعاً زنبورداری برای چند نفر در استان فارس اشتغال‌زایی کرده است، می‌گوید: زنبورداری برای بیش از 7500 نفر در استان ما اشتغال مستقیم ایجاد کرده که یک‌میلیون و 130هزار کلنی زنبور عسل توسط این تعداد مدیریت می‌شوند.
او اعلام می‌کند: سالانه بالغ بر 12هزار تن عسل و سایر فرآورده‌هایی همچون ژل رویال، گرده گل و... در فارس تولید می‌شود و استان ما رتبه سوم صنعت زنبورداری در کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران فارس در سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه کدام شهرستان‌ها در فارس بالاترین آمار زنبورداری را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان می‌کند: فیروزآباد در رتبه اول و پس از آن هم کازرون، ممسنی و رستم بالاترین آمار زنبورداری در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
 ایجاد برند خاص برای عسل فارس
رضوی با اشاره به اقدامات اتحادیه زنبورداران فارس برای حماییت از زنبورداران می‌گوید: دفاع از حقوق حقه اعضای اتحادیه از رسالت‌های اتحادیه زنبورداران فارس است که در این راستا با جدیت پیگیر برخورداری زنبورداران استان از بیمه تأمین اجتماعی هستیم؛ برخورداری از این پوشش بیمه برای زنبورداران در 3 سال گذشته از مواردی بوده که در بودجه دولت گنجانده شده و از سوی مجلس هم به تصویب رسیده است تا زنبورداران در قالب سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. وی با تأکید بر اینکه اتحادیه در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی و رساندن محصولات تولیدی زنبورداران به بازار هم فعالیت دارد، بیان می‌کند: برای عسل تولید استان فارس با تعریف برند «دایابی» اقدام کرده‌ایم و زنبورداران در قالب این نام تجاری می‌توانند محصولات خود را در داخل و خارج از استان عرضه کنند. رضوی در مورد اینکه آیا صادرات عسل به خارج از کشور هم داریم، اظهار می‌کند: در خصوص صادرات هم اقداماتی کرده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم بازار خوبی در خارج از کشور برای صادرات عسل داشته باشیم و از دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌خواهیم در خصوص تسهیل صادرات عسل فارس اقدامات لازم را به انجام برسانند.
او ضمن تأکید بر صدور شناسنامه‌های زنبورداری توسط اتحادیه زنبورداران فارس می‌گوید: کلیه زنبورداران باید از طریق درگاه ملی مجوزها برای دریافت این شناسنامه اقدام کنند که اتحادیه پس از بررسی‌های لازم این شناسنامه را صادر خواهد کرد؛ بهره‌مندی از تمامی امکانات و حمایت‌های اتحادیه برای زنبورداران منوط به دریافت این شناسنامه می‌باشد. رضوی همچنین تصریح کرد: اتحادیه در خصوص تأمین نهاده مورد نیاز اعضای خود مانند نهاده شکر برای پاییز و زمستان زنبورداران، برگزاری دوره‌های آموزشی و... از جمله سایر اقداماتی است که اتحادیه زنبورداران فارس با هدف تأمین نیاز اعضا و ارتقای دانش زنبورداران به انجام می‌رساند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی