[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

طرز تهیه شلغم پلو، روزنامه شیراز نوین

برنج یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غذاها در سراسر جهان است؛ همچنین این غذا با روش‌های مختلفی پخته و سرو می‌شود. یکی از این نوع برنج‌ها، برنج مخلوط است که همراه انواع حبوبات و گوشت یا مرغ و سبزیجات، طبخ می‌شود. شلغم پلو یکی از انواع برنج‌های مخلوط است که با شلغم و هویج و سبزی‌های معطر تهیه می‌شود؛ این برنج به خاطر وجود سبزی‌های معطر، بوی فوق‌العاده‌ای دارد و مشابه کلم‌پلوی شیرازی طبخ می‌شود. می‌توان در این غذا از گوشت چرخ‌کرده به صورت قلقلی یا خورشت گوشت یا هر خورشت دیگری استفاده نمود. این پلو را می‌توان در کنار انواع سالاد فصل یا سالاد شیرازی تهیه و سرو نمود. شلغم یکی از سبزیجات مقوی است که سرشار از آنتی‌بیوتیک طبیعی است و برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا توصیه می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شلغم پلو در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم
عدس: ۱ پیمانه
سبزی خردشده: ۱ پیمانه
پیاز: ۲ عدد
شلغم خردشده: ۱ پیمانه
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
هویج: ۲ عدد
برنج: ۳ پیمانه 

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه پلو خوش‌مزه و مفید با شلغم در ابتدای کار، سبزی معطر شامل ریحان، نعناع، شوید و مرزه را با هم پاک کرده و می‌شوییم و در غذاساز می‌ریزیم تا خرد شود. عدس‌ها را که یک ساعت قبل خیس کرده‌ایم هم با کمی آب درون قابلمه می‌ریزیم.
 مرحله دوم
سپس روی حرارت قرار می‌دهیم تا پخته شود؛ وقتی که عدس‌ها تقریباً نیم‌پز شد از روی حرارت برداشته و آبکش می‌کنیم. برنج را شسته و حدود ۱ ساعت زودتر با آب و نمک خیس می‌کنیم. سپس درون یک قابلمه آب در حال جوش می‌ریزیم تا با کمی نمک پخته شود.
 مرحله سوم
وقتی که برنج نیم‌پز شد، عدس پخته و سبزی خردشده را به آن اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن حدود ۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا بجوشد؛  سپس آن را آبکش می‌کنیم. 
 مرحله چهارم
حالا شلغم و هویج را شسته و شلغم‌ها را پوست می‌کنیم و سپس به صورت نگینی درشت خرد می‌کنیم. هویج‌ها را هم به صورت نگینی درشت خرد کرده و کنار می‌گذاریم. یک تابه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود. و سپس شلغم و هویج‌ها را درون تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم.
 مرحله پنجم
وقتی که تفت خورد و رنگ آن عوض شد، کمی آب به آن اضافه کرده و در تابه را می‌بندیم تا نیم‌پز شود. وقتی که شلغم و هویج پخته و آب آن تمام شد از روی حرارت برداشته و کنار می‌گذاریم. شلغم ‌ا نباید زیاد نرم شود و تغییرشکل پیدا کند.
 مرحله ششم
در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم؛ سپس مقداری کمی روغن به قابلمه اضافه می‌کنیم و کف آن را ته‌دیگ مورد نظر می‌چینیم؛ سپس یک لایه مخلوط برنج و عدس و سبزی آبکش‌شده می‌ریزیم.
 مرحله هفتم
کمی از مخلوط هویج و شلغم روی آن می‌ریزیم و کمی پیازداغ اضافه می‌کنیم. مجدد لایه بعدی از برنج می‌ریزیم و این کار را آن‌قدر ادامه می‌دهیم تا مواد کامل تمام شود. سپس زعفران دم‌کشیده را روی برنج ریخته و دم‌کنی روی آن قرار می‌دهیم.
 مرحله هشتم
قابلمه را روی شعله پخش‌کن قرار می‌دهیم تا با حرارت ملایم دم بکشد. می‌توان درکنار این غذا از هر نوع خورشتی استفاده کرد و یا می‌توان گوشت را پخته و با ادویه‌های مختلف آن را معطر نمود و سپس در کنار این برنج سرو کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی