[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

ارز صادراتی در اسارت بوروکراسی، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
رئیس اتاق بازرگانی فارس در یک کنفراس مطبوعاتی به بررسی و تحلیل اقتصادی ابعاد توسعه استان فارس و پیوست برنامه‌های ملی در این حوزه پرداخت و گفت: صادرات همچنان اسیر بوروکراسی‌های دولتی است. او گفت: امروز در حوزه صادرات و بازگشت ارز صادراتی باید مهندسی دوباره‌ای در حوزه مصوبات بانک مرکزی پیرامون صادرات و بازگشت ارز صادراتی انجام شود. به گفته محمدصادق حمیدیان، تجار و بازرگانانی که محصولات کشاورزان فارس را در ابعاد کلان خریداری و صادر می‌کنند، باید فوراً با کشاورزان تسویه‌حساب نمایند و نمی‌توان این گونه پنداشت که دولت توقع دارد مسیر ارز و بازگشت آن در شرایط تحریم‌های سخت از کانال دولتی انجام شود؛ چراکه مسیر‌های دولتی مسدود هستند و امکان بازگشت ارز وجود ندارد و این امر باعث مسدود شدن سرمایه در گردش اقتصادیون استان و در ابعاد ملی می‌شود. وی در رابطه با بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: ما هم می‌گوییم این ارز باید بازگردد، اما دولت می‌گوید باید ارز صادراتی در کانالی که آنها می‌گویند، بازگردد که این امر با توجه به تحریم‌های بانکی ایران و لزوم انجام تشریفات قانونی امکان‌پذیر نیست.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: پول برای خود ارزشی دارد و صادرکننده محصول بر اساس ارزش جهانی کالا وضعیت را می‌سنجد. صادرکننده نمی‌آید در بازگشت ارز صادراتی آن را به قیمت پایین‌تری از ارزش پولی خود به دولت بدهد.
وی با پرداختن به موضوع آمارهای متفاوت در حوزه اقتصادی استان و کشور با بیان اینکه نباید رشد و توسعه را با هم یکی دانست، گفت: هرکسی از زاویه دید خود به آمار نگاه می‌کند و بر اساس آن از توسعه سخن می‌گوید؛ در حالی ‌که توسعه به چگونگی بازمی‌گردد، نه میزان. او افزود: عده‌ای مبنای آمار‌های خود را هدف قرار می‌دهند؛ در حالی که این‌گونه آماردهی اشتباه است و بهترین روش مقایسه کردن عدد است.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص عقیم ماندن داستان کارگو در فارس گفت: راه‌اندازی کارگو هوایی نیازمند تأمین زیرساخت‌ها از سوی دولت است و در حال حاضر فارس در موضوع ارسال محموله‌های صادراتی به صورت بار در کنار مسافر از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه نخست کشور قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه معتقدیم اگر می‌خواهیم راه پیشرفت بسته نشود باید نقد را بپذیریم، گفت: نقد زمانی نقد است که منصفانه و خارج از هرگونه حب و بغضی باشد.
حمیدیان در خاتمه سخنان خود گفت: اتاق بازرگانی شیراز بخشی از رویکرد‌های خود را در راستای اتاق ایران تعریف می‌کند. البته این مسئله به معنای عدم انجام مأموریت‌های ذاتی نبوده و اتاق در سطح استان در تصمیم‌سازی‌ها به‌خوبی نقش خود را ایفا می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی