[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

نخستین قطعه از نمونه سیارک «بنو» به نمایش عموم درآمد، روزنامه شیراز نوین

ناسا قطعه‌ای از سیارک «بنو» را که توسط مأموریت اسیریس-رکس به زمین آورده شده است، در موزه اسمیتسونیان به نمایش گذاشته است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، یک سنگ کوچک از یک سیارک دور در معرض دید عموم گذاشته شده است؛ موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در واشنگتن، اولین نمونه از سیارک بنو(Bennu) را به نمایش گذاشت. این سیارک باستانی و بالقوه خطرناک برای زمین توسط مأموریت اسیریس-رکس(OSIRIS-Rex) ناسا مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و از آن نمونه‌برداری گردید و به زمین آورده شد.
این نمایش توسط بیل نلسون، مدیر ناسا و دیگر مقامات آژانس فضایی آمریکا و موزه اسمیتسونیان آغاز شد. تحویل این نمونه‌ها به زمین، نقطه اوج سفری طولانی و جسورانه توسط فضاپیمای اسیریس-رکس بود که نمونه‌های خاک و سنگ سطح سیارک بنو را در سال ۲۰۲۰ جمع‌آوری کرد و در تاریه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین آورد. بیل نلسون این را یک لحظه تاریخی برای علم و اکتشاف دانست؛ چراکه به گفته وی، ما شاهد اولین باری هستیم که قطعه‌ای از یک سیارک برای مطالعه به سیاره ما آورده می‌شود.
این تکه سنگ که به نمایش درآمده، حدود ۱۴۳ میلی‌گرم وزن دارد و قطر آن تقریباً هشت میلی‌متر است و در یک بطری فولادی ضدزنگ پر از گاز نیتروژن خالص قرار گرفته تا وضعیت بکر آن حفظ شود.
این تکه سنگ یک سؤال ایجاد می‌کند که یک کنجکاوی علمی و هیجان این پروژه را به تصویر می‌کشد؛ اینکه آیا این قطعه از یک سیارک می‌تواند اطلاعاتی در مورد سرآغاز منظومه شمسی ما و شکل‌گیری حیات روی زمین در خود داشته باشد؟ به گفته پژوهشگرانی که ترکیب و ساختار این نمونه را تجزیه و تحلیل خواهند کرد، پاسخ مثبت است.
این نمونه حاوی مواد معدنی غنی از آب و مولکول‌های آلی است که قبل از ظهور حیات بر روی زمین شکل گرفته‌اند. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این مواد درباره منشأ منظومه شمسی، تکامل اقیانوس‌ها و جو زمین و پتانسیل حیات در سایر نقاط کیهان اطلاعات بیشتری کسب کنند.
این نمونه همچنین تاریخچه سیارک بنو را که یک سیارک ۴.۵ میلیارد ساله است و هر ۱.۲ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد و گه‌گاه به زمین نزدیک می‌شود، نشان می‌دهد.
انجام سی‌تی اسکن از این نمونه نشان داده که شامل بسیاری از قطعات کوچکتر است که توسط آب و سایر نیروها به هم چسبیده‌اند؛ این نمونه همچنین به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار تغییرات شیمیایی شده که موجب ایجاد و تشکیل خاک رس، اکسید آهن، سولفید آهن، کربنات و کربن در آن شده است.
این نمونه‌ به نمایش درآمده از میان چندین نامزد انتخاب شد که توسط دانشمندان ناسا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون مورد بررسی قرار گرفتند. معیارهای انتخاب آن شامل اندازه، شکل، دوام و نماینده‌ای مناسب از مجموع این نمونه‌ها بوده است.
تیم مک‌کوی، متصدی موزه شهاب‌سنگ‌های موزه اسمیتسونیان و یکی از اعضای تیم علمی اسیریس-رکس توضیح داد که در جست‌وجوی نمونه‌ای بودند که هم نمایانگر چیزی باشد که از بنو آورده‌اند و هم از نظر بصری جذاب باشد و در عین حال به اندازه کافی برای حمل و نقل، بادوام باشد. آنها در نهایت نمونه‌ای را پیدا کردند که همه این معیارها را برآورده می‌کرد و هیجان‌زده هستند که آن را با مردم به اشتراک گذاشته‌اند.
اسمیتسونیان یکی از مؤسساتی است که بخشی از سیارک بنو را به نمایش می‌گذارد؛ دو نمونه‌ دیگر در موزه جواهرات و مواد معدنی آلفی نورویل دانشگاه آریزونا در توسان و در مرکز فضایی هیوستون در تگزاس، جایی که بیشتر نمونه‌های بنو برای تحقیق در آن نگهداری می‌شوند، نمایش داده می‌شوند. تاریخ برگزاری این نمایشگاه‌ها هنوز اعلام نشده است، اما ممکن است تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ افتتاح شوند.
مأموریت اسیریس-رکس هنوز ادامه دارد؛ این فضاپیما که هنوز مقداری سوخت برای آن باقی مانده است، برای بازدید از یک سیارک دیگر به نام RQ۳۶ ۱۹۹۹ در سال ۲۰۲۹ وارد ماجراجویی جدیدی خواهد شد؛ بنابراین این مأموریت به کشف اسرار و شگفتی‌های منظومه شمسی و فراتر از آن ادامه خواهد داد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی