[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

پودنک شیراز الگوی فاخر ایران، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی-گروه ورزش
اشاره: اهالی فرهنگ‌مدار و شریف منطقه پودنک شیراز با آغوش باز از مدیران شهری استقبال کردند. محله بافت قدیم پودنک شیراز در مسیر پروژه‌های بهسازی، بازآفرینی و سازندگی شهرداری منطقه 11 شیراز قرار گرفته و امروزه به‌عنوان یکی از محلات الگو در سراسر کشور خودنمایی می‌کند. نکته مثبت این نهضت سازندگی، همکاری و مشارکت شهروندان با مدیریت شهری همراه بود و نتیجه این همکاری ارزنده را می‌توان در بازآفرینی محله مشاهده کرد. اجرای عملیات  نورپردازی، آسفالت، یکسان‌سازی تابلوهای کسبه، گسترش فضای سبز و ترمیم دیواره‌ها تنها گوشه‌ای از عملیات بهسازی و بازآفرینی شهرداری منطقه 11 شیراز در بافت قدیم پودنک است و از این پروژه فاخر می‌توان به‌عنوان الگویی برای بازآفرینی محلات محروم در کلان‌شهر شیراز و کشور استفاده کرد. اهدای گل و شیرینی از سوی اهالی شریف پودنک به مدیران شهری از ماندگارترین سکانس‌هایی بود که در بازدید رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر و شهردار منطقه 11 شیراز از محلات پودنک رقم خورد.
تقدیر شهردار شیراز از مجاهدت‌ها در محله پودنک
شهردار کلان‌شهر شیراز طی بازدید از بافت قدیم محله پودنک گفت: تغییرات صورت‌گرفته را می‌توان به جد از جمله تحولات خاص شهری دانست که دیگر مناطق نیز با الگوگیری از این طرح و نوآوری، زیبایی کلان‌شهر شیراز را صدچندان کنند. محمدحسن اسدی از بافت قدیم پودنک، بزرگراه سردار شهید استوار، معدن شن و ماسه کفترک و کارخانه تولید آسفالت و مصالح شهرداری شیراز بازدید کرد و طی آن روند تولید آسفالت، زدودن غبار محرومیت و زیباسازی در محله قدیم پودنک و آخرین اقدامات عمرانی پروژه بزرگراه سردار شهید استوار را مورد بررسی قرار داد. شهردار کلان‌شهر شیراز طی بازدید از بافت قدیم محله پودنک عنوان کرد: تغییرات صورت‌گرفته را می‌توان به جد از جمله تحولات خاص کشوری دانست که دیگر مناطق نیز با الگوگیری از این طرح و نوآوری، زیبایی کلان‌شهر شیراز را صدچندان کنند. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز گفت: بافت قدیمی محله پودنک رنگ تازه‌ای به خود گرفته است و سیما و منظر این محله با همکاری اهالی به‌ کلی دگرگون‌شده است. او تصریح کرد: رنگ‌آمیزی دیوارهای کوچه‌پس‌کوچه‌های این محله، نصب گلدان دیواری بر روی نقش و نگارهای سنتی و نورپردازی در شب حسی تازه را ایجاد کرده و سیمای محله را طرح تازه بخشیده است. اسدی گفت: لوله‌گذاری جهت دفع آب‌های سطحی، کانیواگذاری، آسفالت کوچه‌پس‌کوچه‌های پودنک، روکش و شست‌وشوی دیوارها، از دیگر طرح‌های پروژه بهسازی در این محله است که به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه بزرگراه سردار شهید استوار در شهرداری منطقه ۷ شیراز که حد فاصل بزرگراه خلیج ‌فارس تا میدان نصر است، از دیگر موارد بازدید شهردار کلان‌شهر شیراز بود که او در این راستا بیان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه به طول ۵.۵ کیلومتر و عرض ۸۰ متر، در دو باند رفت ‌و برگشت تردد وسایل نقلیه از محور شرقی و جنوبی شیراز تسهیل شده و به‌عنوان یک حلقه ترافیکی جدید در شرق این کلان‌شهر قلمداد می‌شود. شهردار کلان‌شهر شیراز طی بازدید از معدن شن و ماسه کفترک و کارخانه تولید آسفالت شهرداری شیراز در شرق شیراز نیز گفت: این معدن به تولید حدود چهار هزار تُن در روز انواع مصالح شامل سنگ لاشه، راکفیل، انواع شن و آسفالت جهت پروژه‌های سازمان عمران و مناطق یازده‌گانه می‌پردازد.
بازگشت اعتماد به محلات با پروژه‌های محرومیت‌زدایی
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز خواستار هم‌افزایی و همکاری بیشتر دستگاه‌ها برای خدمت به شهروندان مناطق محروم شد. دکتر سیده مریم حسینی در آیین بازدید از خدمات شهرداری منطقه 11 شیراز در محله پودنک با تقدیر از تلاش‌های انجام‌شده، اظهار داشت: در بازدید سال گذشته شاهد محرومیت‌های زیادی در این منطقه بودیم و بر همین اساس پروژه‌های مختلفی مبتنی بر درخواست‌های شهروندان و نظر کارشناسان مدیریت شهری تدوین شد. او شهروندان شیراز را قدرشناس و فرهنگ‌مدار معرفی کرد و در این‌باره گفت: در بازدیدهای سال گذشته مردم شکواییه‌های بسیاری از محرومیت و عدم رسیدگی داشتند و گاهی برخورد مناسبی را با مسئولان نداشتند؛ چراکه شهروندان این منطقه از کلان‌شهر شیراز گمان می بردند که خدمات مدیریت شهری صرفاً به بازدید خلاصه می‌شود و فقط برای گرفتن عکس و تهیه گزارش میدانی به منطقه آنها آمده‌ایم، اما امروز شاهد استقبال دوچندان شهروندان منطقه پودنک از مسئولان هستیم که این ماجرا را می‌توان به نوعی آشتی شهروندان مناطق محروم با مدیریت شهری دانست. او خدمات مؤثر و انقلابی شهردار منطقه 11 شیراز را نمودی بارز از عملکرد جهادی عنوان کرد و افزود: طی 10 ماه که از حضور مهندس فراشاییان در این منطقه می‌گذرد شاهد گام‌های مؤثری در حوزه آبادانی شهر و خدمت به شهروندان هستیم که در محله پودنک گوشه‌ای از آنها به نمایش درآمده است. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش ماحصل تلاش‌های شهرداری منطقه 11 را تقویت اعتماد در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: عملیات محرومیت‌زدایی از مهم‌ترین رسالت‌های همه مسئولان است و در شرایط فعلی شهرداری شیراز  در این جبهه تنهاست و برای غلبه بر محرومیت نیازمند همیاری و هم‌افزایی طیف گسترده‌ای از نهادها و ارگان‌ها به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان هستیم. دکتر حسینی در ادامه خواستار تشکیل مدیریت واحد شهری به منظور محرومیت‌زدایی شد و اظهار داشت: از دستاوردهای پروژه‌های محرومیت‌زدایی می‌توان به احیای هویت محلات، بهبود تعاملات مردمی و رشد فرهنگ مشارکت شهروندی اشاره کرد. این مقام مسئول با یادآوری این موضوع که کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تلاش زیادی کرد تا مرمت 500 منزل از نیازمندان را به تصویب برساند، عنوان کرد: براساس قانون شهرداری‌ها نمی‌توانند در منزل شهروندان به ارائه خدمت بپردازند؛ به همین دلیل این پروژه با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(قرارگاه احمدبن موسی(ع)) و شهرداری شیراز به مرحله اجرا در می‌آید. عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: تا بهمن‌ماه سال جاری یک‌هزار منزل در مناطق محروم کلان‌شهر شیراز به همت گروه‌های جهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری شیراز مورد مرمت قرار می‌گیرند. در این زمینه شهرداری شیراز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر یک به مبلغ 15 میلیارد تومان(جمعاً 30 میلیارد تومان) در پروژه‌های مهم محرومیت‌زدایی مشارکت می‌کنند. دکترحسینی مقاصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی را مناطقی نظیر شهرک سعدی، محله سنگ سیاه، بلوار اتحاد، پودنک و مناطقی از این‌دست برشمرد و اظهار داشت: اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در شرایط فعلی نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازها باشد و امیدواریم در آینده بتوانیم گام‌های مؤثرتری برای خدمت به شهروندان مناطق محروم برداریم.
موفقیت شهرسازی تاکتیکال در محله پودنک
شهردار منطقه 11 شیراز از تحقق دموکراسی شهری با شهرسازی تاکتیکال سخن گفت. مهندس علی فراشاییان با اشاره به این موضوع که برای سامان‌دهی و بهسازی محله پودنک ۶ ماه مطالعه کارشناسی انجام شد، اظهار داشت: برگ برنده ما در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه استفاده مشترک از طرح‌های مطالعاتی کارشناسان و نظرات شهروندان بود. او با ارائه مثالی در این زمینه افزود: نظرات کارشناسان با خواسته‌های مردمی در خصوص رنگ‌آمیزی دیوارها متفاوت بود و ما اولویت‌های جامعه را به‌عنوان مبنا در دستور کار قرار دادیم و از رنگ‌های شاد در مقیاس وسیع‌تری استفاده شد. وی با اشاره به این موضوع که بافت قدیمی محله پودنک متشکل از منازل ریزدانه با مساحت 40 تا 70 متر است، افزود: برای بازآفرینی و بهسازی بسیاری از کوچه ‌ها نیاز به تخریب و بازسازی مجدد بود، اما درخواست‌های مردمی مبنی بر سامان‌دهی و بازآفرینی با همین شکل موجود بود.؛ بنابراین ما نیز به‌عنوان مدیریت شهری عملیات بازآفرینی فضای شهری را براساس خواسته مردم انجام دادیم که نتیجه این اقدام رضایتمندی بیشتر شهروندان و مشارکت آنان در بهسازی محله است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قدمت چند صدساله محله پودنک گفت: یکی دیگر از نیازهایی که مردم مطرح می‌کردند بحث روشنایی محل بود که ما گفتیم چراغ و روشنایی با ما و تأمین برق آن با شما که ساکنان این موضوع را پذیرفتند و امروز ۱۵۰چراغ روشنایی زیبا به این محله اضافه شده که جلوه‌ای زیبا به شب‌های محله پودنک داده است. شهردار منطقه 11 شیراز با بیان اینکه بازآفرینی محله پودنک موجب ارتباط بیشتر و بهتر ساکنان این محله شده است، بیان کرد: با بازسازی فضاهای کوچک‌مقیاس شهری، شاهد ارتباط و همبستگی ساکنان محله با یکدیگر هستیم. فراشاییان تصریح کرد: امروز شاید این محله تنها جایی باشد که برچسب کارهای خدماتی روی درهای آن وجود ندارد و در نظر داریم تابلوهایی ویژه این‌گونه تبلیغات نیز در برخی نقاط ایجاد کنیم. وی از اجرای ایده دیوار سبز به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این محل یاد کرد و گفت: امروزه هیچ معبر خاکی در محور منطقه 11 وجود ندارد.او با اشاره به وجود واحدهای ریزدانه و منازلی به مساحت ۳۰ تا ۵۰ متر مربع در این محله  اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در بدو ورود عدم اعتماد مردم بود؛ چراکه معتقد بودند که مانند گذشته که مسئولان می‌آمدند و می‌رفتند، امروز هم مانند گذشته است و حتی برخی از ما دوری می‌کردند و حتی یک لیوان آب هم دستمان نمی‌داند، اما امروز اعتماد آنها را توانستیم به دست آوریم که این مهم‌ترین سرمایه ماست.
ارتقای هویت پودنک در پرتو بازآفرینی
 شهردار منطقه 11 شیراز با اشاره به کم‌توجهی به این بافت قدیمی در سنوات گذشته و نیازمندی شهروندان به  ارتقای خدمات اظهار کرد: یکی از قدیمی‌ترین مردمان ساکن شهر شیراز در این بافت ساکن هستند؛ شهروندانی که معمولاً احساس تعلق خاطره به محله سکونت خود  دارند که نشان از هویت فرهنگی غنی  این بافت در محدوده خدماتی منطقه یازده است. فراشاییان عنوان کرد: دارا بودن هویت فرهنگ غنی و احساس تعلق خاطر مردم به این بافت، ارائه خدمات شهری را با همراهی مردم برای ارتقای کیفت زندگی شهروندان هموارتر کرده است. او با بیان اینکه جداره‌سازی، نورپردازی و کف‌سازی صورت‌گرفته در فاز نخست محله پودنک نمونه‌ای از بومی‌سازی شده سطح محله در سطح کلان‌شهر شیراز  است، تصریح کرد: مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در محله پودنک در راستای ارتقای خدمات برای کیفیت زندگی شهروندان با استفاده اقدامات زیباسازی و جداره‌سازی برای اولین بار در سطح منطقه یازده در کلان‌شهر شیراز صورت می‌گیرد که این اقدام در کل کشور برای اولین‌بار است توسط شهرداری در سطح بافت‌های قدیمی صورت می‌گیرد. شهردار منطقه یازده شیراز با اشاره به اینکه در شهرسازی تاکتیکال هرجا نیاز است که در راستای ارتقای هویت فرهنگی محله  اقدامی در طرح‌های شهرسازی صورت بگیرد، مشارکت مردم به‌عنوان رکن اصلی است، تصریح کرد: در شهرداری تاکتیکال  همراهی مردم و مدیریت شهری راه به سرانجام رساندن اقدامات است.
مشارکت مدیریت شهری با شهروندان
فراشاییان خاطر نشان کرد: مجموعه اقداماتی که در محله پودنک رخ داده است حاصل همفکری، همراهمی و نیازسنجی صورت‌گرفته از  ساکنان است. او با اشاره به اینکه نیازهای محله پودنک با توجه به نوع  بافت قدیمی آن شناسایی و در دستور کار اجرایی قرار گرفته است هم عنوان کرد: پاسخگویی به تمام نیازهای شهروندان در سطح این منطقه نیازمند چند سال ارائه خدمات شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع کامل محرومیت از چهره این بافت  است. فراشاییان با اشاره به فازبندی مجموعه اقدامات شهرداری در سطح این بافت قدیمی و دارای هویت فرهنگی خاطر نشان کرد: در فاز یک اقدامات جداره‌سازی،کف‌سازی و نورپردازی به دنبال احیای هویت فرهنگی منطقه هستیم؛ آن‌هم در کوچه‌هایی که در کنار محرومیت و فرسودگی، برخودار از هویت و تمدن و اصالت است. او با اشاره به اینکه زیباسازی محله در اولویت درخواست‌های شهروندان پودنک از مدیریت شهری منطقه یازده بوده است، تصریح کرد: با  مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در فاز نخست به دنبال پاسخگویی به این نیاز و هویت‌بخشی به سطح منطقه بودیم. فراشاییان با اشاره به مجموعه اقدامات در کوچه‌های منشعب به کوچه 10 خیابان شهید بنیادی محله پودنک عنوان کرد: این کوچه به‌عنوان پایلوت برای انجام اقدامات در نظر گرفته شده است؛ به طوری که در این کوچه‌ها دارای چند فضای رهاشده شهری بودیم که با زیرسازی آسفالت و گل‌کاری و ... هم‌اکنون مورد استفاده شهروندان قرار گرفته و در مرکز محله نقش خود را ایفا می‌کند. شهردار منطقه یازده با اشاره به اجرای طرح مسجدمحوری به‌عنوان الگوی ارائه خدمات  و ارتقای هویت‌بخشی در پودنک تصریح کرد: مجموعه عملکردها براساس مسجد به‌عنوان کانون فرهنگی و مذهبی محله صورت گرفته است.  او با اشاره به نیازهای خدماتی شهری در این بافت از جمله تأمین روشنایی کوچه‌ها به‌عنوان یک درخواست مردمی برای افزایش امنیت در شب گفت: با توجه به نوع بافت مسکونی درهم تنیده در این بافت و عدم امکان ساخت پارک و فضای سبز به سمت ایجاد دیواره و بدنه سبز با هدف ارتقای فضای سبز مورد نیاز فضای شهر گام برداشتیم. فراشاییان درباره رنگ‌بندی به کارگرفته در سطح جداره‌ها که براساس نظرسنجی و همگرایی سلیقه‌های ساکنان بوده است، عنوان کرد: در الگوی شهرسازی باید یک رنگ الگو مدنظر قرار بگیرد تا یک همگرایی و انسجام فراهم گردد؛ تا ضمن حفظ هویت اقدامات صورت بگیرد. رنگ‌بندی کرم و قهوه‌ای مورد استفاده در این محله بوده که رضایتمندی ساکنان و زیباسازی را فراهم کرده و همچنین با الگو گرفتن از رنگ فیروزه‌ای مناره و دیواره مسجد و با توجه به اسلیم و فرهنگ ایرانی اسلامی در رنگ‌بندی جداره‌ها از این رنگ استفاده شده است.
این مدیر ارشد شهرداری در سطح منطقه یازده با اشاره به اینکه در جداره‌سازی و فضای سبز موجود از گل‌هایی استفاده شده که کم‌آب‌بر بوده و خزان کمتری داشته باشند، عنوان کرد: این رویکرد نیز در کنار زیبایی و فضای سبز پیرامونی لحاظ گردیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی