[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

نوعی باکتری جایگزین کود شیمیایی می شود، روزنامه شیراز نوین

محققان یک باکتری با پوشش مقاوم در برابر دمای بالا و رطوبت ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را به‌جای کودهای شیمیایی مضر برای محیط زیست استفاده کرد.
به گزارش خبر گزاری مهر به‌نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تولید و استفاده از کودهای شیمیایی به انتشار مقدار زیادی گازهای گلخانه ای مانند نیتروز اکسید منجر می شود؛ همچنین تولید آنها نیز بسیار انرژی‌بر است، زیرا از فرایندی استفاده می‌شود که نیازمند به دما و فشار بالاست.
کشاورزان برای اجتناب از این پیامدهای منفی بیشتر اوقات از کودهای زیستی استفاده می‌کنند که حاوی میکروارگانیسم‌های مفید مانند باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن است تا قابلیت باروری خاک را ارتقا دهند و از سلامت گیاه پشتیبانی کنند. هرچند این روش‌ها حافظ محیط زیست هستند، اما از گیاه در مقابل آفت‌ها دفاع نمی‌کنند.
اکنون محققان دانشگاه ام آی تی روشی برای ارتقای این باکتری یافته‌اند تا گیاهان را در مقابل گونه‌های مهاجم محافظت کنند تا به این ترتیب بتوانند کودهای شیمیایی را در مزارع جایگزین کنند.
این باکتری‌ علاوه بر آنکه مواد مورد نیاز را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد به احیای خاک و حفاظت از حشرات کمک می‌کند، اما از آنجا که میکروارگانیسم ها نسبت به گرما و رطوبت حساس هستند، تولیدکنندگان قبلاً نمی توانستند آنها را در مقیاس بزرگ و مورد نیاز کشاورزان تولید کنند.
مهندسان شیمی ام آی تی یک پوشش فلزی آلی ابداع کرده‌اند که از سلول‌های باکتری در مقابل آسیب‌های محیطی حفظ می‌کند و هم‌زمان جلوی رشد یا فعالیت آنها را نمی‌گیرد. این فرایند سبب می‌شود باکتری‌های مذکور برای حفاظت از آفت‌های گیاهی، ایده‌آل باشند و هم‌زمان به حفظ محیط زیست کمک کنند.
آریل فورست، مؤلف ارشد پژوهش در این‌باره می‌گوید: این باکتری‌ها می‌توانند تا دمای ۱۳۲ درجه فارنهایت را تحمل کنند؛ این بدان معناست که لازم نیست آنها را در دمای سرد ذخیره کرد.
فلزاتی که در پوشش باکتری به کار رفته‌اند از جمله آهن، منگنز، آلومینیوم و روی و همچنین ترکیبات آلی به کاررفته در آن از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا، ایمن اعلام شده‌اند. ترکیبی به نام پلی فنول ماده‌ای است که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و به دلیل وجود ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند.
فورست در این‌باره می‌افزاید: ما از این ترکیبات گرید خوراکی طبیعی استفاده می‌کنیم که برای مزایای خود شهرت دارند و نوعی زره برای محافظت از میکروب‌ها می‌سازند.
محققان ۱۲ نوع پوشش مختلف را آزمایش کردند و متوجه شدند تمام آنها تا دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد(۱۲۲ درجه فارنهایت) و رطوبت تا سطح ۴۸ درصد از باکتری محافظت می‌کنند. آنها همچنین اشاره کردند این پوشش نرخ جوانه زدن دانه‌ها را تا ۱۵۰ درصد بهبود می‌دهد. دانه‌های به کاررفته در این پژوهش شامل ذرت، تربچه و شوید بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی