[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

دانش‌آموزان تعمیرکار خودرو می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
برای نخستین بار در استان فارس و در شهر شیراز، هنرستان جوار صنایع رشته خدمات پس از فروش خودرو‌های سبک افتتاح شد.
این اقدام فرصتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که در سن نوجوانی با محیط واقعی کار و کسب یک مهارت کارآمد آشنا شوند.
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار دانش اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: این هنرستان در ادامه سیاست، توسعه و ایجاد هنرستان‌های جوار کارگاهی و وابسته به صنایع در شیراز و از مهرماه و سال تحصیلی جدید کار خود را آغاز کرده است.
یحیی علیرضاپور می‌افزاید: در قالب این هنرستان جوار کارگاهی، 16 هنرجو در استان فارس دروس عملی خود را در هنرستان حاج قوام ناحیه یک شیراز می‌گذرانند و با همکاری 8 نمایندگی سایپا در شیراز هم فرصت گذراندن دروس عملی این هنرجویان در محیط واقعی کار و در محل نمایندگی‌ها فراهم می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در هریک از این 8 نمایندگی، 2 هنرجو در طول هفته به آموزش دروس عملی می‌پردازند و این فرصتی است تا از همین مقطع سنی، شاهد مهارت‌آموزی هنرجویان خود باشیم تا پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد محیط واقعی کار شده و به کسب درآمد بپردازند.
علیرضاپور با اشاره به اینکه این روش آموزشی شبیه به «دوال» آلمان است، بیان می‌کند: بدین ترتیب در کنار تحصیل، فرصت مناسب اجرای عملی و کسب تجربه به‌صورت حضوری در محیط واقعی کار برای هنرجویان ما در رشته خدمات پس از فروش خودرو‌های سبک فراهم شده است. وی تصریح می‌کند: راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه و جوار صنایع در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» و همچنین در راستای توسعه عدالت آموزشی صورت می‌گیرد. علیرضاپور می‌افزاید: در هنرستان‌های جوار کارگاهی، هنرجویان علاوه بر فراگیری مهارت‌های لازم که برای ورود به بازار کار و اشتغال‌زایی برای خود و دیگران کسب می‌کنند، خود صنایع و سایر بخش‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که سند تحول بنیادین مسیر ۵ سال آینده را ترسیم کرده است که یکی از این مسیرها توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است. علیرضاپور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان می‌کند: سیاست آموزش و پرورش توسعه رشته‌های فنی مهارتی است و امسال ۲۶هزار دانش‌آموز در فارس در پایه دهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این آمار به بیش از ۳۶هزار هنرجو برسد.
وی ادامه می‌دهد: افرادی که در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند، دارای مهارت و تخصص‌های لازم در رشته‌های مختلف در حوزه اشتغال و تولید خواهند بود؛ همچنین افزایش ظرفیت‌های کارگاهی ویژه کار عملی هنرجویان در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و با تعامل و انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز کارگاهی، پیگیر تأمین کارگاه‌های موردنظر است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی